Jump to content
Annons

Intressant experiment på TV!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Nån som såg det under Påskhelgen?

Det väcker en massa frågor och det skulle vara intressant att diskutera detta. Hoppas några såg programmet.

Ett antal personer skulle vistas var och en ensamma i varsitt kolsvart rum utan lampor i 2 dygn. De fick mat och de hade en säng och en filt.

Efter ett dygn började vissa hallucinera och såg t.ex. ormar slingra sig.

Hmmm.... 😲 Detta väcker en massa frågor hos mig:

Hallucinera? De måste ha sagt så bara för att det var TV... Vad tror ni?

Hur är de skapta egentligen? Hur är det möjligt? En tjej fick nästan panik efter bara någon minut.

De blev rastlösa efter bara några timmar. Det verkar konstigt. Har de ingen hjärna att tänka med? Man kan meditera, sysselsätta sig ganska mycket på egen hand.

Och hur kom det sig att deras ögon anpassade sig omedelbart till de ändrade ljusförhållandena då de släpptes ut? Det är skumt, även om de först gick uppför en trappa med dämpad belysning, innan de släpptes ut i dagsljuset. Jag tar flera minuter på mig bara efter att ha sovit i 6-7 timmar och kommer ut i sommarsolen.

Och hur har då svårt synskadade eller rentav blinda det? De lever ju så hela tiden.

Av programmet framgick att man skadar hjärnan om man inte får synintryck hela tiden. Hmmm... återigen konstigt. Det finns blinda som är hyperintelligenta. Det som skadades var tydligen språket, minnet och en annan del i hjärnan som startade en degenerativ process tror jag. Språket och minnet är jag säker på iaf.

Lustigt med tanke på att jag frivilligt gör såna här experiment ett antal gånger per år själv utan att tänka på det. Tankehelger helt enkelt.

Med tanke på att min IQ snarare ökat med åren och att blinda och andra sämre seende även de många gånger kan ha höga IQ-tal, så ifrågasätter jag kraftigt experimentets slutsatser.

Detta är ett experiment som jag VET inte skulle påverka mig det minsta eftersom jag gjort det en massa gånger, en massa helger då jag enbart samlat information i mitt huvud till mina litterära berättelser. Jag har tänkt bort hur många helger som helst.

Och jag har ALLTID sovit i absolut kolsvart rum. Jag tejpar till och med för nyckelhålen med svart eltejp.

Vad säger det om mig som person, att jag skulle klara detta experiment med välbehag snarare?

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

aha, Jag såg den där dokumentären också. En massa frågor lämnades obesvarade tycker jag.

Vilken av dessa personer klarade försöket bäst?

Hade killen någon nytta av sina kunskaper i meditation? Klarade han testet bättre?

Hursomhelst intressant.

Förresten, prylen med hallucinationer är väl att den drabbade själv inte inser att han har hallucinationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
aha, Jag såg den där dokumentären också. En massa frågor lämnades obesvarade tycker jag.

Vilken av dessa personer klarade försöket bäst?

Hade killen någon nytta av sina kunskaper i meditation? Klarade han testet bättre?

Hursomhelst intressant.

Förresten, prylen med hallucinationer är väl att den drabbade själv inte inser att han har hallucinationer?

Hej Tomazo Pantera! Är det så med hallucinationer? Jag vet inte. Tur de fångade dem på band då, om de nu var verkliga och sanna, så kan deltagarna få se på det efteråt och förstå att det inte är bra att vara isolerad. I alla fall inte för länge.

Vad jag förstod så trodde man att han som mediterade skulle klara sig relativt sett längre, och det gick bra i början, men sedan tog tristessen överhanden. Däremot verkade det gå bäst för henne som fick panik i början, tack vare att hon sov bort mesta tiden. Det var intrycket jag fick, men jag håller med om att det inte förekom någon seriös summering av resultaten. Kanske det inte var någon större skillnad deltagarna emellan till slut.

Tänk om jag hallucinerat utan att veta om det, nån gång när jag isolerat mig en helg och tänkt!? Borde starta videokameran då... på långsam inspelning.

Han fången, seriemördare var han väl?, som hade ett jättelångt fängelsestraff, han sa att inte tålde för mycket röresle, synintryck alltså längre. Typ om man tänker sig att man är på ett köpcenter i timmar. Det tål inte jag heller faktiskt. Blir så slut att jag behöver semester nästan då... Och det har blivit värre för varje år med det. Kanske en effekt?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

aha, Jag såg den där dokumentären också. En massa frågor lämnades obesvarade tycker jag.

Vilken av dessa personer klarade försöket bäst?

Hade killen någon nytta av sina kunskaper i meditation? Klarade han testet bättre?

Hursomhelst intressant.

Förresten, prylen med hallucinationer är väl att den drabbade själv inte inser att han har hallucinationer?

Hej Tomazo Pantera! Är det så med hallucinationer? Jag vet inte. Tur de fångade dem på band då, om de nu var verkliga och sanna, så kan deltagarna få se på det efteråt och förstå att det inte är bra att vara isolerad. I alla fall inte för länge.

Vad jag förstod så trodde man att han som mediterade skulle klara sig relativt sett längre, och det gick bra i början, men sedan tog tristessen överhanden. Däremot verkade det gå bäst för henne som fick panik i början, tack vare att hon sov bort mesta tiden. Det var intrycket jag fick, men jag håller med om att det inte förekom någon seriös summering av resultaten. Kanske det inte var någon större skillnad deltagarna emellan till slut.

Tänk om jag hallucinerat utan att veta om det, nån gång när jag isolerat mig en helg och tänkt!? Borde starta videokameran då... på långsam inspelning.

Han fången, seriemördare var han väl?, som hade ett jättelångt fängelsestraff, han sa att inte tålde för mycket röresle, synintryck alltså längre. Typ om man tänker sig att man är på ett köpcenter i timmar. Det tål inte jag heller faktiskt. Blir så slut att jag behöver semester nästan då... Och det har blivit värre för varje år med det. Kanske en effekt?

😏

:musik

Mördaren var ingen mördare. Han har suttit inne i arton år, och till stor del isolerad. Men snubben var oskyldigt dömd och frisläpptes efter arton år. Sug på den.... <fyfan på ren svenska....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
aha, Jag såg den där dokumentären också. En massa frågor lämnades obesvarade tycker jag.

Vilken av dessa personer klarade försöket bäst?

Hade killen någon nytta av sina kunskaper i meditation? Klarade han testet bättre?

Hursomhelst intressant.

Förresten, prylen med hallucinationer är väl att den drabbade själv inte inser att han har hallucinationer?

Hej Tomazo Pantera! Är det så med hallucinationer? Jag vet inte. Tur de fångade dem på band då, om de nu var verkliga och sanna, så kan deltagarna få se på det efteråt och förstå att det inte är bra att vara isolerad. I alla fall inte för länge.

Vad jag förstod så trodde man att han som mediterade skulle klara sig relativt sett längre, och det gick bra i början, men sedan tog tristessen överhanden. Däremot verkade det gå bäst för henne som fick panik i början, tack vare att hon sov bort mesta tiden. Det var intrycket jag fick, men jag håller med om att det inte förekom någon seriös summering av resultaten. Kanske det inte var någon större skillnad deltagarna emellan till slut.

Tänk om jag hallucinerat utan att veta om det, nån gång när jag isolerat mig en helg och tänkt!? Borde starta videokameran då... på långsam inspelning.

Han fången, seriemördare var han väl?, som hade ett jättelångt fängelsestraff, han sa att inte tålde för mycket röresle, synintryck alltså längre. Typ om man tänker sig att man är på ett köpcenter i timmar. Det tål inte jag heller faktiskt. Blir så slut att jag behöver semester nästan då... Och det har blivit värre för varje år med det. Kanske en effekt?

😏

:musik

Mördaren var ingen mördare. Han har suttit inne i arton år, och till stor del isolerad. Men snubben var oskyldigt dömd och frisläpptes efter arton år. Sug på den.... <fyfan på ren svenska....

Oh jösses!! Tur de inte strömmade honom då. Jag fokuserade på experimentet så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
bah! 2 dagar i mörker? Gjorde lumpen i Boden, där var det ju för böveln 6 månader i totalt mörker 😏 å dom andra 4 månaderna var det bara lite sämre sparkföre

bah... testa bo 24 mil norr om Boden året om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bah! 2 dagar i mörker? Gjorde lumpen i Boden, där var det ju för böveln 6 månader i totalt mörker 😛 å dom andra 4 månaderna var det bara lite sämre sparkföre

bah... testa bo 24 mil norr om Boden året om 😎

I rest my case 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...