Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vad jag förstår så kan man inte få POD XT att leverera ljud till datorn via USB sladden? vill man absolut inte köra med hörlurar eller högtalare direkt i PODXT(vilket jag inte vill) och istället få ljudet från POD XT in i datorn(även om det blir en viss fördröjning), hur gör man då detta enklast?

Är det bara till att köpa två tele sladdar och koppla in var och en i respektive kanal på POD XT, och sen så en konverter från tele till 3.5 i andra ändan på båda kablarna.

Slutligen då en adapter som kopplar ihop två mono 3.5 till 1 3.5 och sen in i datorn?

Annons
Postat

Visst funkar det att få in ljudet från XT in i datorn via USB, jag gjorde det senast i förrgår.

När jag spelar in gitarr i Cubase gör jag så här:

- Väljer POD som ljudkort i Cubase.

- Routar ingången till kanalen

- Routar utbussen till POD

- Kopplar utgångarna på POD till ingångarna på mitt ordinarie ljudkort

Sen går signalen (antar jag): Gitarr - POD - Cubase ingång - kanalen - utbussen - POD - POD output - ordinarie ljudkort input - monitorerna.

Postat

Hmm vet inte om jag uppfattade det hela rätt men

Han skrev att han inte ville ha sin output i PodXT'n då han ville ha outputen från ljudkortet.

Men iaf, absolut lättast är ju om du tar en 6,3 <-> 3,5 - Left output från Poden <-> den ingången du vill använda i datorn (eller om du har en 6,3ingång i datorn så kör du ju bara med vanlig instrumentkabel). Det är absolut ingen skillnad så länge du inte använder några effekter med diverse panoreringar.

Har prövat själv med att använda Poden som ljudkort, inget att rekommendera. Svårt att få till midi och metronomer etc.

Postat
Hej!

Vad jag förstår så kan man inte få POD XT att leverera ljud till datorn via USB sladden? vill man absolut inte köra med hörlurar eller högtalare direkt i PODXT(vilket jag inte vill) och istället få ljudet från POD XT in i datorn(även om det blir en viss fördröjning), hur gör man då detta enklast?

Är det bara till att köpa två tele sladdar och koppla in var och en i respektive kanal på POD XT, och sen så en konverter från tele till 3.5 i andra ändan på båda kablarna.

Slutligen då en adapter som kopplar ihop två mono 3.5 till 1 3.5 och sen in i datorn?

Jag ställde mig samma fråga då jag i höstas skaffade en PodXT. Att köra ljudet via USB visade sig oanvändbart i mitt fall. Allt för lång fördröjning. Kör i stället med adapter som du beskriver.

USB fungerar dock utmärkt för att styra Podden betydligt enklare mha musen, än via rattarna på själva burken.

Postat

Fördröjningen känner jag till, detta kan man ju få ex om man kopplar gitarren direkt till line-in på ljudkortet. Dock har jag lyckats få ner fördröjningen till 17 ms med ASIO2All vilket gör att det faktiskt går att spela via datorn även om det är en liiten liten fördröjning.

Men menar ni alltså att jag behöver endast fixa en telekabel(kanske den kassa som hängde med gitarren) och då sätta en 3.5 <> 6.3 adapter i ena enden på denna kabel. Sen är det bara till att in med 3.5 kontakten i datorns line in(där jag tidigare kopplat gittarren) och in med 6.3 kontakten i left out?

Behövs inte right out alls på podden? varför finns den isåfall?

MVH

snowjim

Postat

Stereoeffekter

Du bör kunna välja en annan utgång för ljudet än din Pod.

Postat

Jag uppfattade det som att han/hon bara ville ha in "ljudet" direkt i datorn. Vill man inte ha ut ljudet genom hörlurar eller högtalare direkt i POD så är det ju bara att låta bli att ta ut det den vägen.

Konstigt det där med att ni får störande latency, jag har inga som helst problem med det när jag kör genom USB ...

Postat

Hehe.. jag kanske var lite vag i min förklaring.

Jag vill att poddens ljud ska höras ur datorns högtalare och därmed gå gneom datorn och inte direkt ut till högtalarna så som Line6 rekomenderar(vill kunna lyssna på andra saker samtidigt som jag spelar på datorn).

Man kan koppla in USBn och då verkar ljudet komma över till dator när man ex spelar in eller liknande, men ljudet spelas aldrig upp i datorns högtalare så jag antar att man då använder PODen som ett externt ljudkort.

Fördelen med att koppla in podden med USB är så klart att slippa latencyn vilket jag kommer använda mig av när jag ska spela in. Vid inspelning får man helt enkelt nöja sig med att koppla hörlurarna till PODen kanske?

Jag har nu kopplat Right outpot på podden till datorns Line in och där får jag ut ljudet från podden i datorns högtalare, men förlorar jag något på att inte koppla in left output? det verkar ändå inte som att det finns något ljud där vid vanlig gitarr spelning?

Troligen kan jag koppla Phones på Podden till line in på datorn men det kommer då bli en förstärkning i singnalen vilket kanske inte line in är van vid?

Jag vill alltså kunna spela på min gittar genom podden så att ljudet kommer ut i datorns högtalare samtidigt som datorn själv har sina ljud, kanske tittar man på en gitarr lektion eller liknande.

Postat

Vad använder du för mjukvara? Jag vågar sätta 10 spänn på att du oavsett programvara kan ta in Poden via USB och skicka ut ljudet via datorns ljudkort.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför kopplar du inte in högtalarna på podden istället?

Då får du låg latency och ljud i högtalarna. Strunta i det inbyggda ljudkortet och kör Podden jämt.

Att köra in gura via poden och USB och lyssna via det inbyggda kortet är lika med att be om att få en rejäl fördröjning. Kommer aldrig att gå utan rejäl latency!

Redigerat av drloop
Postat

Min tanke är att kunna titta på gitarr lektion samtidigt som jag spelar och allt ljud ska då gå via de enda högtalare jag har i dator rummet, d.v.s dator högtalarna.

Det ljudkort jag har idag ger en fördröjning på ca 17 ms vilket kanske är i överkant men det fungerar bra för min del.

Jag spelar idagsläget inte in något, men jag vill ha möjligheten, därför använder jag FL studio. Här kan jag få ljud genom att koppla headphones från PODXT till line in på ljudkortet och sen då välja en kanal och sätta mono soundcard in.

Hade det gått att få ljudet via USB sladden istället och skippa line-in kabeln helt så hade det varit fint.

Postat

Jag kanske har fel... men det finns väl ingen DAW idag (och inte heller windows) som klarar av flera ljudkort på en gång. Så det går inte att använda både poden och datorns egna ljudkort samtidigt. Du borde däremot kunna som tidigare föreslagits koppla högtalaren till poden och välja poden som standardljudkort i windows. Då kan du både spela och titta på lektioner och få ljudet ur dina datorhögtalare.

mvh

Postat
Jag kanske har fel... men det finns väl ingen DAW idag (och inte heller windows) som klarar av flera ljudkort på en gång. Så det går inte att använda både poden och datorns egna ljudkort samtidigt. Du borde däremot kunna som tidigare föreslagits koppla högtalaren till poden och välja poden som standardljudkort i windows. Då kan du både spela och titta på lektioner och få ljudet ur dina datorhögtalare.

mvh

eh? Verkar väldigt klumpigt! Säg att jag kopplat om så att datorn använder podden som ljudkort, detta betyder att så snart jag ska göra något annat på datorn som spela musik och jobba på min site så måste podden vara på för att det ska komma ut något ljud. Dessutom måste jag koppla om allt när jag ska spela, då många av spelen kör suround ljud.

Nä isåfall kan jag leva med den lilla delay det blir med att koppla phones till line-in.

Men jag tycker ändå det är konstigt att ljudet kan komma in via en USB enhet(podden) spelas in på ett program som finns på datorn, men ljudet kan inte fortsötta till ljudkortet? När podden är inkopplad så anser datorn fortfarande att den endast har ett ljudkort och det är det ljudkort som sitter i datorn, kommer det in någon form av ljud via en USB enhet som faktiskt går att spela in och lägga på disk så tycker man att datorn borde kunna vidarbefodra detta ljud till sitt ljudkort som då spelar upp ljudet i högtalarna?

Man kan ju fråga sig varför de gjort det så krångligt?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

mvh

eh? Verkar väldigt klumpigt! Säg att jag kopplat om så att datorn använder podden som ljudkort, detta betyder att så snart jag ska göra något annat på datorn som spela musik och jobba på min site så måste podden vara på för att det ska komma ut något ljud. Dessutom måste jag koppla om allt när jag ska spela, då många av spelen kör suround ljud.

Nä isåfall kan jag leva med den lilla delay det blir med att koppla phones till line-in.

Men jag tycker ändå det är konstigt att ljudet kan komma in via en USB enhet(podden) spelas in på ett program som finns på datorn, men ljudet kan inte fortsötta till ljudkortet? När podden är inkopplad så anser datorn fortfarande att den endast har ett ljudkort och det är det ljudkort som sitter i datorn, kommer det in någon form av ljud via en USB enhet som faktiskt går att spela in och lägga på disk så tycker man att datorn borde kunna vidarbefodra detta ljud till sitt ljudkort som då spelar upp ljudet i högtalarna?

Roten till problemet är nog att operativsystemet inte är byggt för att hantera ljud i realtid.

Då har man en lösning som heter Asio som funkar bra. Men med begränsningen att man bara kan köra ett ljudkort om man vill ha låglatency.

Jag switchar mellan ljudkort så du kan göra det med. Det är fullt möjligt att göra så också.

Redigerat av drloop
Postat

mvh

Roten till problemet är nog att operativsystemet inte är byggt för att hantera ljud i realtid.

Då har man en lösning som heter Asio som funkar bra. Men med begränsningen att man bara kan köra ett ljudkort om man vill ha låglatency.

Jag switchar mellan ljudkort så du kan göra det med. Det är fullt möjligt att göra så också.

Jepp jag kör ASIO2ALL som jag nämnde tidigare, det är detta som får ner mitt interna ljudkort till 17 ms´s fördröjning.

Att switcha mellan ljudkort betyder också att man måste byta sladdarna till högtalarna. Alltså ingen alternativ som håller i längden.

Nä, kan man inte få ljudet från USBn att gå ut till ljudkortet(även om det blir lite fördröjning) så får man helt enkelt koppla in ljudet på line-in. Verkar ju inte vara mycket annat att be för.

Postat

Köp ett lite billigare ljudkort som kör asio så löser sig allting. Då kopplar du line out från poden till line in på kortet. Line out på kortet till monitorerna å vipps..låg latency allt funkar.

Anledningen till left/right line out på poden är tex ping pong effekter där ljudet går mellan vänster höger kanal.

Jag kör ett EMU0404 funkar kalas. Kolla beggat, får säkert ett för 500 spänn eller nåt.

/Anders

Postat
Köp ett lite billigare ljudkort som kör asio så löser sig allting. Då kopplar du line out från poden till line in på kortet. Line out på kortet till monitorerna å vipps..låg latency allt funkar.

Anledningen till left/right line out på poden är tex ping pong effekter där ljudet går mellan vänster höger kanal.

Jag kör ett EMU0404 funkar kalas. Kolla beggat, får säkert ett för 500 spänn eller nåt.

/Anders

Mina föräldrar har ett gammal Sound Blaster Vibra 128 som jag får 3 ms fördröjning med, kanske man ska byta ut det. Problemet är väll att man inte kan köra två ljudkort i min dator? Behöver ju det inbyggda till souround ljud.

drloop (oregistrerad)
Postat

/Anders

Mina föräldrar har ett gammal Sound Blaster Vibra 128 som jag får 3 ms fördröjning med, kanske man ska byta ut det. Problemet är väll att man inte kan köra två ljudkort i min dator? Behöver ju det inbyggda till souround ljud.

Du kör ju redan två ljudkort, poden och det inbyggda så ett till gör nog ingen skillnad.

Postat

Har du en pci slott eller vad det är för kontakt så kan du väl göra det. Du kommer alltid få samma problem om du ska ha surround och pod osv om du inte har ett kort som klarar allt.

Du kan ju köra två kort men när du kopplar pden till soundblasterkortet så kommer datorn att spela upp ljudet med det också. Om du nu inte har några högtalare kopplade till det blir det bökigt liksom. ´

/

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.