Jump to content
Annons

USB 1.1 eller 2.O, spelar det någon roll?

Qbert

Recommended Posts

Hellu!

Jag har rotat runt i USB-ljudkortsdjungeln en längre tid. Något som jag ser som en dealbreaker är om ljudkortet har usb 2.0 eller inte. Jag tycker i alla fall att nästan 40 gånger högre överföringshastighet bör vara en välkommen fördel! Därmed var jag djävluskt nära att köpa ett Tascam US-144. Men. När sen jag upptäckte att Mbox mini/pro har USB 1.1 har jag börjat reflektera över huruvida fåkanaliga USBljudkort helt enkelt inte behöver mer än vad USB 1.1 kan leverera och därmed blir USB 2.0 överflödigt.

Personligen känns det rätt b att köpa ett ljudkort med en överföringsteknik som är 10 år gammal! Men om nu USB 2.0 är överflödigt blir urvalet av potentiella ljudkort betydligt större. Dessutom läste jag någonstans på internet (allt som står på internet är ju sant 😆 ) att om ljudkortet drivs av USB-porten så går hastigheten ner till hälften.

Så, vad tycker ni? USB 1.1 eller 2.0 / bus-driven eller inte, spelar det någon roll?

Annons

Usb 1.1 räcker till fyra kanaler vid 44.1 eller 48kHz / 24 bitar, med andra ord 2 in och 2 ut. Vill du ha mer så krävs det USB2, firewire eller att kortet monteras i datorn. För oss amatörer är 44.1 alldeles utmärkt bra, högre är ingen stor finess.

Nackdelen med USB 1.1 är att fördröjningen kan bli lite väl lång, latency kallas den fördröjningen. Skall du spela in mikrofon eller akustiska instrument går det att lösa med medhörning utanför datorn. Ofta kan en mixer vara en lösning då. Många USB-ljudkort har möjlighet till direkt medhörning i kortet. En del kan dessutom ha enkel efterklang i ljudkortet så det inte blir helt torrt i medhörningen. Vill du spela mjukvaru-syntar kan fördröjningen upplevas som störande, men det beror också på vilken synt du väljer - en del har mycket lång fördröjning inbyggd i synten.

Så för många ändamål är ljudkort med USB 1.1 alldeles utmärkta, för andra räcker det inte till. USB 2 finns det inte så många ljudkort som använder just nu. Firewire är annars det vanliga, men vill du ha absolut bästa prestanda är det fortfarande inbyggt ljudkort som gäller. Allt beror i slutänden på vad du tänker använda ljudkortet till och vilken budget du har.

G.

Har pratat med en kompis som har smått otroliga kunskaper vad det gäller det mesta i dataväg. Enligt honom så spelar det ingen större roll att överföringshastigheten skiljer då man i ljudkortssammanhang inte kommer över maxkapaciteten hos USB 1.1. USB 2.0 kan enligt honom ha något större latency vilket överenstämmer med det som tidigare sagts här. Dock kan man ha i åtanke att latency-skillnaden mellan usb 1.1 och 2.0 troligtvis är minimal i jämförelse med hur mycket det kan diffa ifrån olika ljudkort.

I slutändan är det helt enkelt kvalitén på ljudkortet som spelar roll inte vilket USB-protokoll som körs.

Det blev hur som helst ett EMU 0404 som kör USB 2.0 för min del. Kommer med posten vilken dag som helst! 🙂

Kom också ihåg att för att få effekt av USB2.0 så skall man gå igenom vilka enheter som sitter på samma controller. Blandar man ljudkort med hårddisk och mus mera på samma USB-hub så blir det inte som tänkt.

G.

Det blev hur som helst ett EMU 0404 som kör USB 2.0 för min del. Kommer med posten vilken dag som helst! 🙂

Berätta gärna sedan lite vad du tycker om ljudkortet eftersom jag är i tankarna att köpa ett sådant framöver. 🙂

Mvh

Memphis