Jump to content
Annons

Focusrite Saffire LE problem


Recommended Posts

Tjena alla glada (?) forumanvändare! Igår inhandlade jag firewire-ljudkortet Focusrite Saffire LE, och milt talat så har det gått käpprätt åt hel****. Manualerna verkar innehålla allting mellan himmel och jord utom just "basics", som jag är i stort behov av. Jag är väldigt skeptisk till "Plug and Play" skylten på framsidan precis som jag är skeptisk till om min mentala hälsa orkar mycket mer nu när jag dessutom insett att supporten inte går att kontakta (server not found ftw!). Jag har ingen tidigare erfarenhet av inspelning via ljudkort och har endast använt några enkla funktioner från en gammal porta hos en kompis.

Hur som helst, det här är vad jag använder:

Dator, högtalare och headphones:

Windows XP Service Pack 2

Vanliga datorhögtalare från Ozaki

Koss Porta Pro headphones

Mikrofoner:

Samson C01U USB Studio Condenser (alltså en mic som kopplas direkt till USB utan att gå via ljudkortet.

Shure SM57

Program: (De som följde med i Saffire LE paketet)

Saffire Control LE

BFD Stereo+Guru

Ableton Live 5.0.5

Saffire Plug-in-suite (ej godkänd. Det står att det är väldigt enkelt att få den godkänd via internet, dock inte hur man gör).

Jag har även en bränd (ja, fy skam) kopia av Cubase SX, som jag skulle kunna prova enligt min kompis för att se om jag gillade det innan köp.

Jag antar att Ableton Live support hör hemma i Ableton forumet, men skulle någon kunna gå igenom hur jag ska koppla upp studion (var ska jag koppla in mina högtalare exempelvis. Jag trodde att det räckte med att koppla in dem i output och köra, men uppenbarligen inte. :\).

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tänker själv skaffa det kortet med tanke på bra micpreamps för ett bra pris. Kanske inte det mest enkla kort för en nybörjare men du har ett bra kort nu iaf 🤪

Kolla på youtube och sök på "Focusrite Saffire LE" så får du upp lite officiella småklipp om hur du kopplar upp din Saffire...

P.S. Om du ska satsa ordentligt på musik så rekomenderar jag en äkta version av Cubase 🙂 *blink* ...just so you know

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag tänker själv skaffa det kortet med tanke på bra micpreamps för ett bra pris. Kanske inte det mest enkla kort för en nybörjare men du har ett bra kort nu iaf 😛

Kolla på youtube och sök på "Focusrite Saffire LE" så får du upp lite officiella småklipp om hur du kopplar upp din Saffire...

P.S. Om du ska satsa ordentligt på musik så rekomenderar jag en äkta version av Cubase 😄 *blink* ...just so you know

Det blir en äkta version av Cubase någon gång i framtiden. Gillar programmet i sig och jag tycker att det ska promotas när någon gör något bra. Tyvärr har jag lagt ner 3000 på ersättning av stulen gear, en pajad dator och igår kväll förstördes även strapanordningen på min gitarr på något skummt sätt. Det plus studion på 4200 ger en lite minskad budget för tillfället. x) I vilket fall så ska butiken som jag köpte kortet av (jam) hjälpa mig göra alla inställningar imorgon.

Tack för hjälpen i vilket fall, det uppskattas alltid!

Edit: Faktiskt så följer de officiella småklippen med på skivan som ingår i paketet. 😄

Redigerat av Erikafleijongaph
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Erika......

Eftersom du själv säger att du har liten vana av insp via ljudkort tycker jag att du skall börja från början.

Beställ denna tidning http://stutjanster.idg.se/kampanjer/hemstudio/ (hemstudio för alla)

Medans du väntar på att den skall dimpa ner i brevlådan läser du manualerna (Cubase LE, Focusrite)

Gör installationerna i den ordning och på det sätt som beskrivs, registrera sedan produkterna onlinine annars tror jag inte att du kan få någon hjälp av supporten.

Ableton kan du strunta i och USB micken kan du byta in eller sälja.

Nu har tidningen kommit och då läser du den noga om och om igen.

Koppla in hårdvaran och gör alla mjukvaruinställningar som beskrivs i tidningen.

Bjud hem polaren du fick SX-kopian av och låt honom ge dig en tur bland menyer mm

I detta läge har du fått ljud i studion och ett hum om vissa saker, andra saker löser du genom att läsa gamla trådar eller ställa nya frågor i forumet.

Det krävs jobb och engagemang för att förstå sig på, och att få alla mackapärer i en studio att "lira"

Kämpa på och lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Erika......

Eftersom du själv säger att du har liten vana av insp via ljudkort tycker jag att du skall börja från början.

Beställ denna tidning http://stutjanster.idg.se/kampanjer/hemstudio/ (hemstudio för alla)

Medans du väntar på att den skall dimpa ner i brevlådan läser du manualerna (Cubase LE, Focusrite)

Gör installationerna i den ordning och på det sätt som beskrivs, registrera sedan produkterna onlinine annars tror jag inte att du kan få någon hjälp av supporten.

Ableton kan du strunta i och USB micken kan du byta in eller sälja.

Nu har tidningen kommit och då läser du den noga om och om igen.

Koppla in hårdvaran och gör alla mjukvaruinställningar som beskrivs i tidningen.

Bjud hem polaren du fick SX-kopian av och låt honom ge dig en tur bland menyer mm

I detta läge har du fått ljud i studion och ett hum om vissa saker, andra saker löser du genom att läsa gamla trådar eller ställa nya frågor i forumet.

Det krävs jobb och engagemang för att förstå sig på, och att få alla mackapärer i en studio att "lira"

Kämpa på och lycka till

Tack för tipset. Ska beställa tidningen. All hårdvara och mjukvara är dock installerade och alla produkter är registrerade (dock nås inte Fcosurite support p.g.a. döda länkar på deras hemsida). Det är bara alla inställningar som skiter sig. :\ Jag har följt Abletons 32-sidors set-up guide, men det skiter sig ändå. Kompisen som jag fick Cubase av skickade kopian från Holland, så det kan bli något svårt. x) Men tidningen verkar iaf vara ett bra ställe att börja! Tack så mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att registrera dina pluggar så följer du dom här råden från deras answerbase. Du kan ju även kolla runt lite i deras Answerbase rörande just ditt Saffire LE. På Focusrite hemsidan har du ju en FAQ rörande LE också som jag tror kan hjälpa dig rätt bra. Det som är grejen med allt det här är att du måste ställa in i Saffire kontrolpanelen hur du vill att signalen/ljudet ska gå, till och med den till hörlurarna. Så om du kollar runt lite på de här två sidorna så kanske du får ett lite bättre grepp om hur du ska göra.

Förövrigt så är det ett bra ljudkort med jättebra förförstärkare, så ge inte upp. Försök lära dig det här kortet istället så behöver du inte byta på länge.

Angående Cubase så stör det inte mig. Men om du vill köpa det så skulle nog Cubase Essential 4 vara ett alldeles tillräckligt program för dig. Kostar inte så mycket (ca 1400 :-) och om du är student så kan du få en bra rabatt (halva priset).

Sen så håller jag med om att du kanske borde beställa Studios specialnummer både "Hemstudio för alla" och "Cubase special" och lusläsa dom.

Hoppas du får det att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att registrera dina pluggar så följer du dom här råden från deras answerbase. Du kan ju även kolla runt lite i deras Answerbase rörande just ditt Saffire LE. På Focusrite hemsidan har du ju en FAQ rörande LE också som jag tror kan hjälpa dig rätt bra. Det som är grejen med allt det här är att du måste ställa in i Saffire kontrolpanelen hur du vill att signalen/ljudet ska gå, till och med den till hörlurarna. Så om du kollar runt lite på de här två sidorna så kanske du får ett lite bättre grepp om hur du ska göra.

Förövrigt så är det ett bra ljudkort med jättebra förförstärkare, så ge inte upp. Försök lära dig det här kortet istället så behöver du inte byta på länge.

Angående Cubase så stör det inte mig. Men om du vill köpa det så skulle nog Cubase Essential 4 vara ett alldeles tillräckligt program för dig. Kostar inte så mycket (ca 1400 :-) och om du är student så kan du få en bra rabatt (halva priset).

Sen så håller jag med om att du kanske borde beställa Studios specialnummer både "Hemstudio för alla" och "Cubase special" och lusläsa dom.

Hoppas du får det att funka.

Jag har registrerat pluggarna utan några större problem (tog lite tid att hitta länken, men nu fungerar det).

Answerbasen är lite komplicerad känner jag. Det finns en hel del termer som jag inte känner igen, och då kan det bli lite knepigt. Har fått grepp om hur man justerar volymen i SaffireControl, men i övrigt känns det lite som en gåta (det får bli att läsa vidare). Tack så jättemycket för tipset om Cubase Special och Cubasepriset. 700 spänn låter ju inte så farligt (jag är student 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...