Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! jag hoppas jag kan få lite vägledning, har en studio i nuläget som jag producerar lite hiphop i form av rap. jag är ganska ny när de gäller själva studio och mixning dock har jag varit dj tidigare då och då men jag känner att jag vill ha lite vägledning 🙂, jag är väldigt snabblärd och är grymt tacksam för alla som hjälper mig! 🙂

nu till själva frågorna som snurrar i mitt huvud:

jag använder mig av följande paket från musikbörsen

(skriver ut de som står på musikbörsen)

Audiointerface CME CMMATRIXKFW (Art: 178307)

Firewireljudkort – 2in/2ut • 24bit/192kHz • 2x analog in varav 1x XLR/TRS (tele) med fantommatning • 2x analog ut - TRS (tele) • Volymreglage för högtalare • 2x Hörlursutgång med separat volym • Strömförsörjs via medföljande AC-adapter • FW / Windows XP / OSX

Mikrofon ADK A51e

(vet inte om jag har den bättre A51S) då jag har högpassfilter på min men vet inte om de är de på den vanliga.

men tror de är S

A-51e med PAD och HP Som A-51 + 100Hz högpassfilter, 10dB dämpsats med externa switchar och elastisk upphängning.

- Max SPL: 140dB. hängning och vinylfodral.

sen har jag micstativ, puffskydd och diverse kablar och så

använder mig av min laptop en Fujutsu-Simens

1.7ghz

80gb

1gb pc 5300 667Mhz

sata 2 diskar 3gb per secund på fullt då

firewire

så använder jag mig av Adobe audition 3.0 då jag aldrig har gillat cubase

(så ingen missar att adobe audition är nya programet åt föregångaren cool edit)

Harn även en stor ljudanläggning med en fet reciver som skickar ut som max 1000W (står de iaf 😉 )

dubbla stående 3vägshögtalare med

2st 8 tum

1st 6,5 tum

samt 1 2 tums

per styck då

har även dubla 6,5 tums subwoffer i en inbyggdlåda med avancerad bas trappa och ett 1000 wat slutsteg och eq.

nu till mina frågor som jag har.

Min studio är ju ingen höjdare kanske men jag gör lite svensk hiphop rap så jag antar att de räcker gott och väl om man inte är jay Z liksom, rätta gärna mig om jag har fel.

men ljudkvaliten är helt ok och de låter bra men skulle de vara en bra investering att köpa ett mixerbord till ? eller finns de i programet eller något annat sätt att lösa de på ?

går de då att använda de tillsammans med mitt externa ljudkort som går över firewire. jag tror ju att de bara är att sätta mellan micken sen vidare till ljudkortet?

hade inte i nuläget iaf tänkt slänga ut 2000 på ett mixerbord utan mer de jag isf behöver mellan 500-800 kanske är rimligt?

sen funderar jag också på om någon vet hur de fungerar med min mic där, de finns ju ett highpassfilter som man kan klicka ur eller i om man skruvar ner micen. ska jag använda mig av den eller ska jag klicka ur den ?

vad har jag isf för nytta av den och vad gör den? jag förstår att de antagligen fungerar som en kompressor men jag har säkert fel ?

har även ett par frågor gällande hur jag ställer in min studio bäst om man säger så, när jag spelar in hur ska jag göra?

ska jag använda mig av limiters och kompressors innan jag spelar in så de är på när jag spelar in. eller ska man göra de cleant bara spela rakt in.

jag skulle också gärna vilja veta vilka effekter man ska använda sig av inom hiphop/rap

delay och hur mycket

reverb och hur jag ställer in de

ja ni förstår hoppas jag 🙂

skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa och vägleda mig 🙂

tack

Mvh jonathan

Redigerat av Jonizots
Annons
Postat

Om du bara spelar in via mikrofonen finns väl ingen anledning att lägga till mixerbord. Vad är behovet egentligen?

Det du möjligen kan vilja lägga pengar på kan vara närfältsmonitorer (ett exempel; Yamaha HS50) - en fet anläggning på närmare kilowatten låter fräckt, men den kanske måste spela rätt starkt för att låta bra, och riskerar dina mixar

att bli påverkade av en för stark volym.

Högpassfilter filtrerar - låt vara inte med en spikrak kurva - bort ljud under en viss frekvens.

På mickar är de ofta 80 eller 100Hz, för att slippa muller och vibrationer via stativ och upphängningar.

Har alltså inget med kompressorer och liknande att göra.

Postat

du skulle ju kunna skaffa en channelstrip (som ett mixerbord med en kanal) mellan mic och ljudkort. finns en del för 2-3000:- som låter rätt bra tex. focusrite trakmaster pro, joe meek mfl.

Postat

Vill inte peaka dig alls men du låter himla skeptisk mot mig eller så är de bara jag , jag ber ju om hjälp precis som du säger om ett mixerbord så tror ja inte heller ja behöver de, men säg att de skulle va jätte bra och ja hade missat de så hade de ju varit skitbra att ställa frågan.

jo monitorer har ja tänkt på med men å andra sidan har ja köpt mina högtalare av just den anlednignen att de skulle funka bra som monitorer då de har ett bra neutraltljud sen använder jag oftast ett par hörlurar som är till för mixning och mastering som var dyra sen innan jag är klar, testar ja på mobilen, i en mp3 och på min anlägning men de kanske är bättre med monitorer?.

ja ska då låta higpassfiltret vara på låter de ju som ? och ja va just rädd att jag fått de om bakfoten därför ställer jag frågan.

sen kan ja ju påpeka att min "feta" ljudanläggning är ju säkert ingenting beroende på vad man jämför med de är klart jag vet men jag har inte en stor budget utan försöker få ut så mycket som möjligt av så lite pengar som möjligt.

ta mig inte fel nu, jag är jätte glad att du och andra svarar men låt gärna positiva då de känns så jobbigt bara för man är okunig och de bästa man kan göra enligt mej är med lite vägledning och träning lyssna på dem som kan så man har klart för sig hur jag ska göra 😉

tack för svaret

ps kanske fick de helt om bakfoten och då ber jag om ursäkt!

Postat

jo men frågan är också behöver jag det ? har jag någon nytta vid inspelning eller går de lika bra i programet jag använder ?

tack för svaret

Postat

Återigen, om det är sång/rap/tal eller liknande som kommer att spelas in, och enbart det, så har du nog ingen

nytta av en extra mixer. Ljudkortet har ju mickingång. Jag har själv inte använd Adobe Audition, men det är säkerligen

lika bra som alla andra program. Det du kan tänkas vilja använda finns nog där.

Lyssning är personligt; trivs du bra med din anläggning är det ju fint. Förslaget om en närfältslyssnins är mest ett förslag.

Beträffande högpassfilter, så får du prova dig fram till det som låter bäst. I sammanhang där det är just lite stökigt kan man gärna ha det påslaget, men i en kontrollerad miljö kanske det är bättre att inte påverka signalen, utan bearbeta den

senare.

Postat

okej tack för hjälpen med frågan 😛

hoppas inte du tog illa upp de jag skrev förut 😑

någon som vet något var de gäller effekter när de gäller mixning vad man bör använda och hur man anväder de ?

Postat

Angående mixning och effektläggning så rekomenderar jag Studiotidningens specialutgåva "Mixologi". Den finns att köpa online på www.studio.se, dock endast som .pdf fil tror jag. Men det är nyttig läsning som går igenom mixning från början till slut, med kompressorer, reverb, effektbussar och mixning av sång, trummor, gitarr, synth, bas med mer. Rekomenderas.

Ciao.

okej tack för hjälpen med frågan 🙂

hoppas inte du tog illa upp de jag skrev förut 😆

någon som vet något var de gäller effekter när de gäller mixning vad man bör använda och hur man anväder de ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.