Jump to content
Annons

Sven Tumba


SvenTumba

Recommended Posts

Hallå!

Ny på forumet, jag heter här Sven Tumba, för det är väl ändå det bästa alter-egot? Jobbar som slagverkslärare på ett musikgymnasium. Har hållit på med musik sedan jag var liten pojk-spoling, är nu snart 33 år. Är officiellt sett utbildad jazz trummis och pedagog, men jag lirar allt, bara jag gillar musiken så skiter jag i om det är metal eller polka hehe... Jag bodde utomlands i sex år och flyttade hem förra året för att knega som konstant kaffe drickande slagverkslärare, så jag kan redan nu förvarna för att jag har blivit Världsmästare på Särskrivning 😉

Har som musiker spelat in en hel del, men alltid haft tekniker med, så jag har bara lirat och inte brytt mig så mycket om det tekniska.

MEN, nu har jag börjat köpa på mig grejer för att få upp min egna studio. (Hade iofs för ett gäng år sedan en Tascam 8 kanalare med inbyggt mixerbord som var ganska kult...) Kör nu på PC en F-Station Audio DeLuxe IV, två Focusrite Saffire Pro 26 i/o kort (mest för jag ville ha bra pre-amps upp till 16 kanaler då jag spelar in mycket trummor) Detta kör jag med Cubase 4.

Mickar som jag använder är Audix DP7 setet, Shure SM 57, Studio Projects B1 och B3, och ett gäng skit mickar...

Just nu fattas väl monitorer mest. Sitter med vånda över om man ska spara pengar på det eller köra på något bra på en gång. Är sugen på Genelec 8040 men det visar sig nog snart.

Mitt största problem just nu är dessa JÄVLA Focusrite kort, blir galen på deras idiotiska program Saffire Control Pro. Så jag kommer pronto kolla om det är någon här på forumet som har fler kort som har lite tips.

Nåväl, verkar vara ett riktigt bra forum!

//Sven Tumba: gillar allt från Grind till Rumba!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen!

Angående monitorer (och annat också för den delen) så tycker jag att man kan gå upp lite i prisklass med en gång, det är rätt meningslöst och framförallt dyrt att växa ur grejerna en gång i halvåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen!

Angående monitorer (och annat också för den delen) så tycker jag att man kan gå upp lite i prisklass med en gång, det är rätt meningslöst och framförallt dyrt att växa ur grejerna en gång i halvåret.

Tackar för välkomnadet! 🙂

Jo, jag har väl tänkt lite i de banorna, när det gäller tex Audix mickarna, dyra som fan men dessa kan jag ha tills man inte sysslar med musik längre= död 🙂 Lutar nog åt att jag sparar lite mer och köper Genelec, 8030 eller kanske 8040.

Har spenderat en del kvällar med att surfa runt i olika trådar, känns som man kommer kunns lära sig väldigt mycket här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Å så vill ju jag hälsa dig välkommen också!

Å så har jag ont i ryggen määäää! (Varan TV...) 😄

Tackar!

Mitt favorit ställe på forumet är just nu studio-byggar-trådarna, sitter just nu utan lokal så jag brukar kolla hur folk fixar med akustik och så vidare så man kan köra igång den dag då man hittar ett OK ställe att vara på. Måste säga att det suuuuuuuuger att hålla på med just slagverk och trummor när man letar efter lokal. Ingen vill ha en som hyresgäst hahaha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen!

Angående monitorer (och annat också för den delen) så tycker jag att man kan gå upp lite i prisklass med en gång, det är rätt meningslöst och framförallt dyrt att växa ur grejerna en gång i halvåret.

Tackar för välkomnadet! 🤪

Jo, jag har väl tänkt lite i de banorna, när det gäller tex Audix mickarna, dyra som fan men dessa kan jag ha tills man inte sysslar med musik längre= död 😄 Lutar nog åt att jag sparar lite mer och köper Genelec, 8030 eller kanske 8040.

Har spenderat en del kvällar med att surfa runt i olika trådar, känns som man kommer kunns lära sig väldigt mycket här!

Hejsan och mycket välkommen hit till forumet!

Vilka Audix-mickar är du intresserad av och hur mycket kostar dem? Har du testat dessa?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan och mycket välkommen hit till forumet!

Vilka Audix-mickar är du intresserad av och hur mycket kostar dem? Har du testat dessa?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tackar! Ludgo Pelle! Sjysst namn, ska vi ha ett band: Ludgo Pelle och Sven Tumba! Stenhårt! 🙂

Jag har ett mick set som heter Audix DP7, innehåller följande trevligheter

1 x i5, deras version av SM57

2 x D2, För pukor

1 x D4, För golvpukor eller mindre köttig baskagge

1 x D6 För baskagge med massa kött och lite fläsk

2 x ADX-51. För over head

Grymma mickar. Kostar ca 13000 tror jag. Jag betalade dock 6400 för dom nya med moms, tull och porto från USA. Extremt bra deal måste jag säga...

I dag hade jag en polare över som försökte hjälpa mig med mina förbannade Focusrite saffire PRO 26 i/o kort. Det fixade sig inte i dag heller, urk! Jag har ställt en fråga i ljudkorts delen av forumet, läs det och lid med mig. Jag blir galen! Ska ringa F-tech på tisdag och se om dom kan hjälpa mig. Någon som har dessa kort och som inte har problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha! Ludgo-Pelle and his Sven Tumba Group kanske!? Det måste väl i så fall vara enn given världshit? 🙂

Jazzä....så du har redan dessa mickar? Jag trodde att du bara hade funderinga att testa och eventuellt köpa dem.

Nå.....hur låter dem då? Har de ett kanonbra sound eller är de bara dyra?

Du får gärna göra en home made recension av respektive modell om du vill....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...