Jump to content
Annons

Skadligt att låta applicationer spela ljud genom ljudkortet?


carlmorner

Recommended Posts

http://www.musicxp.net/dnn/tabid/59/Default.aspx

tip #9

"9. Do Not Map Through Soundcard

Start > Settings > Control Panel > Sounds and Audio Devices > Hardware Tab > (highlight your soundcard from the list) > Properties > Audio Devices > (highlight your soundcard from the list) > Properties, and check the "Do not map through this device" checkbox.

Applications may still try to play sounds through your "pro" soundcard, so it is recommended that you disable this.

Go to Control Panel > Sounds and Audio Devices > Hardware Tab > (highlight your soundcard from the list) > Properties > Audio Devices > (highlight your soundcard from the list) > Properties, and check the "Do not map through this device" checkbox."

Nu får nån förklara detta, varför är det skadliga att låta applicationer spela ljud genom ljudkortet, vet att en polare till mig snacka nått om det där.

Typ att det inte är bra att köra typ vanlig musik genom ljudkortet utan endast genom professionella program?

Kan nån reda ut detta, är det okej att lyssna på musik i tex Itunes genom ljudkortet? Själv förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra detta men blir förvirrad av detta "tip"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skadligt är det inte, men det kan bli strul.

- mitt i mixen kommer det ett nytt mail o säger pling

- en del program belägger ljudkortet så att du inte kan få igång sequencern

- (eventuellt) ljudkortet ställs in på en samplingfrekvens, när du sen kör din sequencer så de samplas det om i bakgrunden

Men får du inget strul, så kör på.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt enkelt inte bra för ljudkortet att spela upp dåliga låtar igenom det och helts inte heller Mp3.

Då kan ljudkortet upfatta detta som att du vill att dina egna låtar ska vara lika dåliga och låta lika illa.

Hållas kort ska dom. Ljudkorten alltså inte några andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag brukar undvika att köra systemljud på de riktiga grejjerna eftersom de ofta är "mastrade" eller normaliserade och låter för jävla högt i förhållande till materialet man sitter och mixar, om man inte kör med en vansinnig limiter på mastern, men det gör aldrig jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan risk också - och det är att systemljuden kan vara gjorda med en annan samplingsfrekvens än du kör med i ditt DAW-program - och då kan frekvensen ställas om för att passa systemljudet - och du får strul i programmet på grund av det.

Bäst om du bara har ett ljudkort, är att stänga av alla systemljud - men smidigast blir det att ha två ljudkort, där det ena tar hand om system- och spelljud, medan det andra tar hand om det seriösa ljudet. Så har jag alltid kört och det fungerar ypperligt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan risk också - och det är att systemljuden kan vara gjorda med en annan samplingsfrekvens än du kör med i ditt DAW-program - och då kan frekvensen ställas om för att passa systemljudet - och du får strul i programmet på grund av det.

Bäst om du bara har ett ljudkort, är att stänga av alla systemljud - men smidigast blir det att ha två ljudkort, där det ena tar hand om system- och spelljud, medan det andra tar hand om det seriösa ljudet. Så har jag alltid kört och det fungerar ypperligt. :rolleyes:

Ok tackar för de hjälpsamma svaren!,

Har redan gått genom hela den guiden vilket inkluderade att stänga av samtliga system ljud!

riktigt skönt om jag får säga det själv. Aja tackar för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det finns en annan risk också - och det är att systemljuden kan vara gjorda med en annan samplingsfrekvens än du kör med i ditt DAW-program - och då kan frekvensen ställas om för att passa systemljudet - och du får strul i programmet på grund av det.

Bäst om du bara har ett ljudkort, är att stänga av alla systemljud - men smidigast blir det att ha två ljudkort, där det ena tar hand om system- och spelljud, medan det andra tar hand om det seriösa ljudet. Så har jag alltid kört och det fungerar ypperligt. 😛

Ok jag har precis beställt ett nytt ljudkort, och förhoppningsvis kommer det den här veckan, men som den newbie som jag är så trodde jag att jag nog skulle vara tvungen att avinstallera mitt nuvarande ljudkort, ett soundblasterkort, så att det inte skulle komma i konflikt med det nya Motu UltraLite, med det är ingen risk?

Men hur får man de olika ljudkorten att ta hand om var sin del så att säga, gör man de inställningarna i ljudkortens mjukvara eller i datorns inställningar? Sorry för newbie frågorna, hoppas på svar!

System- och spelljud ställer du in i Windows kontrollpanel. Det andra ljudkoret ställer du bara in i Cubase (eller vilket program du använder).

Det vanliga ljudkortet är ju redan inställt i Windows, så du kommer troligen inte att behöva göra något speciellt, förutom att installera drivrutiner och sedan ställa in alla in- och utgångar i ditt DAW-program förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...