Jump to content
Annons

Monitorlyssning?


kasman (oregistrerad)

Recommended Posts

kasman (oregistrerad)

Har en liten studio som är under ständig uppbyggnad, till det bättre kan man alltid hoppas.

Satt och spelade in och mixade igår och stötte på en stor begränsning, det låter bra där men om man lyssnar i andra stereos så blir det en något annan ljudbild mot det var tänkt.

Gittarer låter högre och för lite bas, Lite tråkigt att behöva mixa emot det man hör i studion.

Mixrummet är ganska litet och kvadratiskt.

Är det någon som kan rekomendera ett par bra men billiga aktiva monitorer?

Är det bra att sätta dämpmatta i varje hörn?

Ja jag är öppen för alla förslag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror det viktigaste är att lära känna sin lyssning.

Då kan man kompensera eventuella brister, men också lättare gissa sig till hur det kommer att låta i olika apparater.

Själv testar jag också alltid i tre-fyra olika anläggningar och lurar innan det är "färdigt".

Sen är en spektrumanalysator alltid till god hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många threads om aktiva monitorer. Men som föregående talare så gäller det att känna till sin lyssning. OCH sitt rum. Du kan sitta med monitorer för 10000000000000000 spänn, men är rummet dåligt (akustiskt sett) så kommer det att låta bajs ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

...Du kan sitta med monitorer för 10000000000000000 spänn...

Nej fan nu måste du väl överdriva lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

En lösning är faktiskt att sätta en hårdvaru-EQ innan dina nuvarande studiohögtalare och ställa in den så att en referensskiva du lyssnar på (som du tycker låter perfekt i en vanlig stereo), låter neutralt i dina högtalare.

Här är en även guide hur du använder EQ för att kompensera för ljudförvrängningar som rummet ger upphov till.

http://emusician.com/tutorials/emusic_trut...uences_improve/

Link to comment
Dela på andra sajter

kasman (oregistrerad)

Tack för tipsen!

jag har testat lite med att ställa in på stereon (bas och diskant)

och det lät ungefär lika i bilen som nere i källaren så jag är väl en bit på väg iallafall. om jag nu kan lita på bilstereoljudet? men ska prova på flera ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...