Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har en liten frÄga...

Har skaffat ny dator en p4 2.6 men nÀr jag spelar upp en lÄt i Cubase SX (obs endast tvÄ spÄr ett midi och ett audio) sÄ efter halva lÄten pÄ samma stÀlle varje gÄng sÄ gÄr processor mÀtaren i topp och allt börjar hacka. Vad kan det bro pÄ?

SnÀlla kan nÄn mer kunnig Àn jag hjÀlpa mig!

MvH Jocke

Redigerat av Miss9
Annons
Postat

Är det SX 1, sĂ„ kanske det beror pĂ„ att du inte har stĂ€ngt av HyperThreading...

StĂ€ng av dual-CPU-funktionen i SX - eller om du hellre stĂ€nger av HT i BIOS - men det bĂ€sta Ă€r att uppgradera till SX 2, eftersom 2:an stödjer HT... 😏

Postat
Är det SX 1, sĂ„ kanske det beror pĂ„ att du inte har stĂ€ngt av HyperThreading...

StĂ€ng av dual-CPU-funktionen i SX - eller om du hellre stĂ€nger av HT i BIOS - men det bĂ€sta Ă€r att uppgradera till SX 2, eftersom 2:an stödjer HT... 😏

Jo jag borde uppdatera jag vet....men hur stÀnger jag av dual-CPU-funktionen? har precis gÄtt över till SX och hittar ingenting! hade gammla cubase förut men ingenting ser ju lika dant ut i SX sÄ kÀnner mig som en nybörjare igen....

Postat

Antagligen har du testat detta, men jag skriver det i alla fall đŸ˜Č Öka sample-buffern för ditt ljudkort, sĂ„ fĂ„r du lĂ€gre belastning pĂ„ CPUn. Detta höjer dock samtidigt latencyn, men det brukar gĂ„ att hitta en bra kompromiss.

Postat
Antagligen har du testat detta, men jag skriver det i alla fall 😆 Öka sample-buffern för ditt ljudkort, sĂ„ fĂ„r du lĂ€gre belastning pĂ„ CPUn. Detta höjer dock samtidigt latencyn, men det brukar gĂ„ att hitta en bra kompromiss.

Jo tÀnkte pÄ det men det borde ju inte spela nÄgon roll lnÀr det bara Àr tvÄ kanaler pÄ min förra dator som va mycket slöare Àn den jag har nu kunde jag i alla fall spela upp sex spÄr med effekter utan att processorn gick i topp. det konstiga Àr att det hÀnder helt plötsligt pÄ samma stÀlle varje gÄng.

Men tack i alla fall alla tips Àr bra.

Jocke

Postat

StĂ€ng av dual-CPU-funktionen i SX - eller om du hellre stĂ€nger av HT i BIOS - men det bĂ€sta Ă€r att uppgradera till SX 2, eftersom 2:an stödjer HT... 😆

Jo jag borde uppdatera jag vet....men hur stÀnger jag av dual-CPU-funktionen? har precis gÄtt över till SX och hittar ingenting! hade gammla cubase förut men ingenting ser ju lika dant ut i SX sÄ kÀnner mig som en nybörjare igen....

Om du inte har hittat det Ànnu, sÄ stÀnger du av multi-CPU funktionen i Devices/Device Setup/VST Multitrack/Expert. Den Àr aktiverad som default, sÄ ta bort bocken framför Multi Processing - sÄ försöker SX inte anvÀnda MultiThreading lÀngre.

Postat

Claes du Àr bÀst!!! tackar sÄ jÀtte mycket!

Nu funkar allt som det ska igen!

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.