Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Sitter och pillar med trummor i cubase nu, och hur programerar jag en pukvandring som ska vara triolmässig.

Kan inte nånting om musikteori, så hur klickar jag i detta i cubase?

Tacksam för hjälp

Annons
Postat

Det hårdaste kan vara att ställa in trioler i quantise-menyn och sedan slå på funktionen "snap to grid"

Zoomar du sen ut rutnätet borde det vara en vårvind att tillverka en pukrullning.

Postat

En triol är "tre noter på samma tid som två".

Skapa tre noter och fördela dem över två sextondelar (om du ska ha trioler på sextondelar). Strunta i att kvantisera, det låter verkligare om du låter bli.

Testa att lägga något lägre velocity på slag 2 och 3 i triolen eftersom det ofta ligger en betoning på första slaget.

Postat

Är det inte enklare om man räknar antalet slag per fjärdedel istället? Det är nog ändå det vanligaste när man spelar t ex trummor till klick (en del trummisar tycker dock att det är enklare med åttondelar ibland).

Hursomhelst, i midi-editorn i Cubase finns det två rullgardinsmenyer som heter "quantize" resp. "lenght Q". I "quantize" kan du ställa in hur takterna ska avdelas.

"lenght Q" brukar jag ha inställd på "quantize-link", men det är ju en smaksak. Innebörden blir i a f att "tonerna" blir lika långa som avdelning. D v s, har man ställt in "1/16" i "quantize" så blir tonen exakt en sextondel av en takt lång.

Postat
En triol är "tre noter på samma tid som två".

Skapa tre noter och fördela dem över två sextondelar (om du ska ha trioler på sextondelar). Strunta i att kvantisera, det låter verkligare om du låter bli.

Testa att lägga något lägre velocity på slag 2 och 3 i triolen eftersom det ofta ligger en betoning på första slaget.

Jag är tyvärr jäkligt trög tror jag 😄 så jag fattar ändå inte hur jag ska lägga noterna... Om jag har en takt där det står 1, sedan står 1,2 1,3 1,4 2 2,1 osv vart ska jag då lägga dem?

Postat

Det går att välja vilken skala tidsaxeln ska ha... 😄 Högerklicka i det mörka fältet precis ovanför rutnätet och välj "bars+beats" så kommer det vara lättare att hålla redan på takterna!

Postat

Lite gnäll på kvällskvisten: Till och med i Cubase 4 finns den eländiga lösningen kvar att linjalen överst i en midi part alltid visar raka 16delar, även om man väljer 8T som quantize. Det är smått otroligt. Otroligt irriterande iaf. Jag gnällde på detta redan när jag betatestade SX1 på 1800-talet.

Extra fint är det i audio parts, där inte ens griden anpassar sig til kvantiseringsvärdet, utan ALLTID visar raka 16-delar. Jätteanvändbart (inte) om låten är en 8T-shuffle.

Hur 17 tänker de?

Nåväl. Om du ska programmera ett triolfill i en midipart så välj (som tidigare sagts) t ex 16T eller 8T som quantize så ser du linjerna i griden som trioler istället. och om du aktiverar Snap: >|< så fastnar noterna på linjerna om du ritar in dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.