Jump to content
Annons

Värdera Tama Swingstar, 1982


Kaptensarkasm

Recommended Posts

Tror att jag lägger det i rätt kategori..

Iallafall, jag skulle behöva hjälp med att värdera mitt trummset.

Det är ett Tama Swingstar som jag har kommit fram till att det är från 1982 (http://www.tama.com/history/history_detail.asp?i=47)

Alla orginal ställ och pedaler finns samt Div Cymbaler.

Har även köpt till ny Kaggepedal, HH stativ och Cymbalstativ från Yamaha.

Radar upp vad det är..

Kaggen, virveln och pukorna är orginal..

Cymbaler:

UFIP HH 14" (Övre locket sprucket, tyvärr)

Paiste Brass HH 14"

Meinl Lazer 16" Crash

Headliner 18" Crash/Ride

UFIP Ritmo 18" Ride

Stativ/pedal:

Yamaha HS650 (HH)

Yamaha CS650 (Cymbal)

Yamaha FP7210 (Pedal)

+

Orginalstativ

Orginal Pedal

Setet ser ut enligt de här bilderna:

Från katalogen:

Trummsetfrnkatalog.jpg

Fast med den här färgen (Mitt set, dock är det en puka som inte sitter på):

Mitttrummset.jpg

Tack på förhand 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan nog få en två tusen spänn för det..

om du hade satt upp det snyggare, skinnat om och tagit några snyggare foton hade du säkert kunnat få en tusing till..

just gamla 80tals tama är inte populärt på begmarknaden.. folk verkar tycka att de har för grunda eller djupa pukor.. dessutom tycker jag att stämhus och hardware till dom kiten är ganska fula.. men fö. ett schysst kit som funkar att spela in med..

men som sagt. 2000 ungefär..

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan nog få en två tusen spänn för det..

om du hade satt upp det snyggare, skinnat om och tagit några snyggare foton hade du säkert kunnat få en tusing till..

just gamla 80tals tama är inte populärt på begmarknaden.. folk verkar tycka att de har för grunda eller djupa pukor.. dessutom tycker jag att stämhus och hardware till dom kiten är ganska fula.. men fö. ett schysst kit som funkar att spela in med..

men som sagt. 2000 ungefär..

Grejen är att jag inte tänkt sälja det.. 😆

Det är omskinnat och så nu, bilden är ett år gammal från precis när jag köpte det.

Dessutom har jag gått och värderat virveln och UFIP riden för sig.. (vilket blev 2000 resp. 1500kr)

Ville bara ha lite koll på vad hela setet är värt då jag köpte allt för 1600kr 😄

Ja, det låter skit bra i både studio och live. Tyvärr har jag inga inspelningar med hela setet. Men vi använde virveln på mitt bands senaste EP (Den som ligger uppe på myspace)

Http://www.myspace.com/shoutingterry

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer ihåg att jag gillade 16" golvpukan starkt när jag hade ett trumjobb för några år sen..

baskaggen kan låta fläskigt.. men som sagt 16" pukan var grym! körde på ett evans G1 skinn på den som slag och ngt likn. som resonansskinn.. det blev bra!!

Ufip gör riktigt schyssta prylar som är riktigt billigt.. har bla. en UFIPchina på 18" som jag avgudar!!! det positiva är ju att dom går så billigt begagnat, kanske inte för dig om du skulle få för dig att sälja dom.. 😆 själv hade jag tänkt leta reda på en 15" ufip hihat när jag får cash..

lägg upp en bild på hur trummorna ser ut numera !

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar på er myspace.. och jag måste erkänna att jag gillar det! ordentligt!!!! tycker det är riktigt bra tom. 😆

virveln är riktigt kladdigt nerstämd o go..du skulle ha en ludwig supraphonic istället.. den låter ännu bättre så nerstämd!

vad är det för kit du lirar på i dom låtarna? ngt mapex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det riktigt dåliga grejor. Stommarna är inte av solit trä. Det är sågspån och nån härdare blandat. Låter faktiskt skit om dom. Omöjliga att jobba med. Det är bara att säga grattis om du har lyckats få till det och tycker dom låter bra.

Men för mig så skulle jag på sin höjd använda dom som papperskorg eller nåt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer ihåg att jag gillade 16" golvpukan starkt när jag hade ett trumjobb för några år sen..

baskaggen kan låta fläskigt.. men som sagt 16" pukan var grym! körde på ett evans G1 skinn på den som slag och ngt likn. som resonansskinn.. det blev bra!!

Ufip gör riktigt schyssta prylar som är riktigt billigt.. har bla. en UFIPchina på 18" som jag avgudar!!! det positiva är ju att dom går så billigt begagnat, kanske inte för dig om du skulle få för dig att sälja dom.. 😆 själv hade jag tänkt leta reda på en 15" ufip hihat när jag får cash..

lägg upp en bild på hur trummorna ser ut numera !

Jag gillar hela trumsetet, speciellt virveln.. Den liksom går att så jävla snor torr utan dämpning.

Men, har du något tips på bra kagge skin (fram, bak) som får kaggen att bli lite tyngre och Pukskinn i övrigt.. För just nu har jag nog inte lyckats få det soundet jag vill.. Jag vill ha mindre sjung, eller i alla fall ett sjung som slutar mer tvärt utan att hålla på och dämpa med tejp och grejer.

Den här skiten säljs inte i första taget^^

Nja, lär jag inte bli så populär här hemma om jag börjar rigga setet nu.. Det står nerplockat för tillfället då mitt rum ska fungera som sovrum och inte bara studio 😄

Men så fort jag har tid och rum! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det riktigt dåliga grejor. Stommarna är inte av solit trä. Det är sågspån och nån härdare blandat. Låter faktiskt skit om dom. Omöjliga att jobba med. Det är bara att säga grattis om du har lyckats få till det och tycker dom låter bra.

Men för mig så skulle jag på sin höjd använda dom som papperskorg eller nåt! 😆

inget är omöjligt.. huvudsaken är att man har bra skinn och att man kan stämma.. då kan man få pvcrör att låta grymt!!

fö. hade jag en imperial star puka som papperskorg i en gammal replokal för några år sen.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar på er myspace.. och jag måste erkänna att jag gillar det! ordentligt!!!! tycker det är riktigt bra tom. 🙂

virveln är riktigt kladdigt nerstämd o go..du skulle ha en ludwig supraphonic istället.. den låter ännu bättre så nerstämd!

vad är det för kit du lirar på i dom låtarna? ngt mapex?

Tack som fa-an! 🙂

Jo, om man hade dom pengarna 😆

Grejen är att jag aldrig har bytt skinn eller stämt om virveln. Jag har bara låtit den vara för att den ändå låter underbart 😄

Hehe, det är inte jag som lirar. Jag är gitarrist 😄 (Trummorna är vid sidan om)

Men trummisen lirar på ett Gretch set.. Vet inget om det förutom att det är rött.

Här är det i alla fall: http://www.molotovstudios.com/ (Gå in på Fliken "Studio" och sedan fliken där det står "3" ner till höger)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer ihåg att jag gillade 16" golvpukan starkt när jag hade ett trumjobb för några år sen..

baskaggen kan låta fläskigt.. men som sagt 16" pukan var grym! körde på ett evans G1 skinn på den som slag och ngt likn. som resonansskinn.. det blev bra!!

Ufip gör riktigt schyssta prylar som är riktigt billigt.. har bla. en UFIPchina på 18" som jag avgudar!!! det positiva är ju att dom går så billigt begagnat, kanske inte för dig om du skulle få för dig att sälja dom.. 😆 själv hade jag tänkt leta reda på en 15" ufip hihat när jag får cash..

lägg upp en bild på hur trummorna ser ut numera !

Jag gillar hela trumsetet, speciellt virveln.. Den liksom går att så jävla snor torr utan dämpning.

Men, har du något tips på bra kagge skin (fram, bak) som får kaggen att bli lite tyngre och Pukskinn i övrigt.. För just nu har jag nog inte lyckats få det soundet jag vill.. Jag vill ha mindre sjung, eller i alla fall ett sjung som slutar mer tvärt utan att hålla på och dämpa med tejp och grejer.

Den här skiten säljs inte i första taget^^

Nja, lär jag inte bli så populär här hemma om jag börjar rigga setet nu.. Det står nerplockat för tillfället då mitt rum ska fungera som sovrum och inte bara studio 😄

Men så fort jag har tid och rum! 😄

jag rekommenderar att du stämmer det så det sjunger!! sen när du sitter i studiomiljö kommer sjunget inte vara lika tydligt i en ljudbild, mot när du sitter hemma o bankar.. 🙂

men om du vill ha ett plaskvått sound så är det remo ambasador clear som brukar funka bäst.. nerstämt till förbannelse.. jag föredrar dock högt stämda coated ambasador eller evans G1 coated..

jag har ett EQ1 batter som slag på min sonorkagge som står ngn meter bort.. den låter fläskigt som fan!!

som front/resonansskinn MÅSTE du ha remo fyberskin. det är inte bara sjukt snyggt-det låter bra som fan med!! mångsidigt skinn. funkar bra både högt och lågt stämt..

som underskinn skulle jag välja ngt enlagers clearskinn typ.. evans G1 eller ambasador

som slagskinn på virvel kan jag tipsa om riiiiiktigt tunga och tjocka slagskinn som stäms ganska högt, men får en ordentlig attack!! hade ett skitnajs slagskinn på en gammal vaniljvit pearl som jag köpte för 20 spänn på en loppis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det riktigt dåliga grejor. Stommarna är inte av solit trä. Det är sågspån och nån härdare blandat. Låter faktiskt skit om dom. Omöjliga att jobba med. Det är bara att säga grattis om du har lyckats få till det och tycker dom låter bra.

Men för mig så skulle jag på sin höjd använda dom som papperskorg eller nåt! 😆

Du måste nog tänka på något annat? För här är stommarna i något solit, mörkt träslag..

Däremot i dom två minsta pukorna är det något prickigt och blandat..

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar på er myspace.. och jag måste erkänna att jag gillar det! ordentligt!!!! tycker det är riktigt bra tom. 🙂

virveln är riktigt kladdigt nerstämd o go..du skulle ha en ludwig supraphonic istället.. den låter ännu bättre så nerstämd!

vad är det för kit du lirar på i dom låtarna? ngt mapex?

Tack som fa-an! 🙂

Jo, om man hade dom pengarna 😆

Grejen är att jag aldrig har bytt skinn eller stämt om virveln. Jag har bara låtit den vara för att den ändå låter underbart 😄

Hehe, det är inte jag som lirar. Jag är gitarrist 🙂 (Trummorna är vid sidan om)

Men trummisen lirar på ett Gretch set.. Vet inget om det förutom att det är rött.

Här är det i alla fall: http://www.molotovstudios.com/ (Gå in på Fliken "Studio" och sedan fliken där det står "3" ner till höger)

aha. så du lirar inte trummorna där.. falsk marknadsföring mao. 🙂

såg ut som ett catalina.. men jag är inte så insatt i gretsch!!

om du vill få nytt liv i virveln - byt skinn och glöm inte att ta en handduk och torka av allt ordentligt från damm, smuts och gammalt intorkat trummisblod..

jag hittade en supraphonic på en polares vind för några år sen och FICK den.. 😄 renoverade den för ca. 2 år sen och sen dess har den varit min huvudvirvel.. har fortfarande originalsejare från 70talet på, och den låter riktigt bra.. fast jag borde skaffa ny..

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar på er myspace.. och jag måste erkänna att jag gillar det! ordentligt!!!! tycker det är riktigt bra tom. 🙂

virveln är riktigt kladdigt nerstämd o go..du skulle ha en ludwig supraphonic istället.. den låter ännu bättre så nerstämd!

vad är det för kit du lirar på i dom låtarna? ngt mapex?

Tack som fa-an! 🙂

Jo, om man hade dom pengarna 😄

Grejen är att jag aldrig har bytt skinn eller stämt om virveln. Jag har bara låtit den vara för att den ändå låter underbart 🙂

Hehe, det är inte jag som lirar. Jag är gitarrist 🙂 (Trummorna är vid sidan om)

Men trummisen lirar på ett Gretch set.. Vet inget om det förutom att det är rött.

Här är det i alla fall: http://www.molotovstudios.com/ (Gå in på Fliken "Studio" och sedan fliken där det står "3" ner till höger)

aha. så du lirar inte trummorna där.. falsk marknadsföring mao. 🙂

såg ut som ett catalina.. men jag är inte så insatt i gretsch!!

om du vill få nytt liv i virveln - byt skinn och glöm inte att ta en handduk och torka av allt ordentligt från damm, smuts och gammalt intorkat trummisblod..

jag hittade en supraphonic på en polares vind för några år sen och FICK den.. 😄 renoverade den för ca. 2 år sen och sen dess har den varit min huvudvirvel.. har fortfarande originalsejare från 70talet på, och den låter riktigt bra.. fast jag borde skaffa ny..

Kalla det vad du vill 🙂 Men jag har spelat Tamburin på inspelningarna så, jag är väl delvis trummis..

Okej, något speciellt skinn som är bra för virvlar i stål? Usch vad jag har dålig koll...

Tss.. Somliga har tur..

Iofs har jag väl haft min släng av tur. I sexan köpte jag en gitarrpedal på loppis för 10kr. Glömde undan den och när jag hittade den och började använda den kom jag på att det ju var en Electroharmonix Small Stone från 70 talet.. Den sålde jag dock, dum som jag var i inbyte mot en DS-2a 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att få ett riktigt ruggigt bra sound ur just Tama Swingstar! En mycket bra skinnkombination för de flesta trumset om man vill ha lite mer pop:igt/rockigt sound är kombinationen Remo Pinstripe som slagskinn och Remo Ambassador som underskinn. Med den kombinationen är det lätt att uppnå en bra balans mellan sustain, anslagsattack, och den här feta och fylliga klangen. Den här skinnkombinationen är därför ett vansinnigt säkert kort som fungerar till det mesta och för de flesta smaker.

Andra skinnalternativ är Remo Pinstripe över och Remo Emperor under. Det ger ett lite torrare ljud och kanske något mer "plastig". Det blir alltså ytterligare fetare, men samtidigt är det stor risk att det blir för torrt.

Remo Emperor både över och under ger ett mellanting mellan mitt första och mitt andra skinnförslag, men jag skulle tveklöst ha valt Pinstripe över och Ambassador under!

Till baskaggen skulle jag ha valt Evans EQ 2 som slagskinn och sedan skulle jag ha kört med orginalskinnet på fronten (motsvarande Ambassador Clear). Men jag skulle tveklöst ha gjort ett hål lite på sidan av skinnet som är 5" stort. Det gör att man får ut mer fläsk och bas ut kaggen utan att man tappar klarhet och attack i soundet. Tvärtom så ökar både klarheten, bottenfläsket, och trycket ur baskaggen om man har detta hål. Men hålet måste alltså sitta på sidan av centrum! Annars får man motsatt effekt!

Till virveln skulle jag ha valt ett mycket tunnt sejarskinn (det gör att sejaren svara snabbare då) och en vit Remo Ambassador som slagskinn. Till slut skulle jag lägga ner mycket arbete på att stämma trummorna.

Att stämma trummorna måste göras i flera omgångar efter det att man har bytt skinn eftersom skinnen måste spelas in ordentligt för att kunna få ut maximal effekt ur dem. Innan de är inspelade måste man stämma trummorna väldigt regelbundet. Till en början varje dag. När skinnen väl är inspelade och har liksom "satt sig" ordentligt så kan man stämma dem lite mer sällan, men Swingstar har sådana stommar, sargar och stämhus som gör att man måste stämma de oftare än svindyra trumset med t.ex. helgjutna sargar. Men rent ljudmässigt är Swingstar kanon-trummor! Ja, faktiskt mycket bättre än vissa snodyra kit!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar på er myspace.. och jag måste erkänna att jag gillar det! ordentligt!!!! tycker det är riktigt bra tom. 🙂

virveln är riktigt kladdigt nerstämd o go..du skulle ha en ludwig supraphonic istället.. den låter ännu bättre så nerstämd!

vad är det för kit du lirar på i dom låtarna? ngt mapex?

Tack som fa-an! 🙂

Jo, om man hade dom pengarna 😆

Grejen är att jag aldrig har bytt skinn eller stämt om virveln. Jag har bara låtit den vara för att den ändå låter underbart 🥰

Hehe, det är inte jag som lirar. Jag är gitarrist 😉 (Trummorna är vid sidan om)

Men trummisen lirar på ett Gretch set.. Vet inget om det förutom att det är rött.

Här är det i alla fall: http://www.molotovstudios.com/ (Gå in på Fliken "Studio" och sedan fliken där det står "3" ner till höger)

aha. så du lirar inte trummorna där.. falsk marknadsföring mao. 😉

såg ut som ett catalina.. men jag är inte så insatt i gretsch!!

om du vill få nytt liv i virveln - byt skinn och glöm inte att ta en handduk och torka av allt ordentligt från damm, smuts och gammalt intorkat trummisblod..

jag hittade en supraphonic på en polares vind för några år sen och FICK den.. 😆 renoverade den för ca. 2 år sen och sen dess har den varit min huvudvirvel.. har fortfarande originalsejare från 70talet på, och den låter riktigt bra.. fast jag borde skaffa ny..

Kalla det vad du vill 😛 Men jag har spelat Tamburin på inspelningarna så, jag är väl delvis trummis..

Okej, något speciellt skinn som är bra för virvlar i stål? Usch vad jag har dålig koll...

Tss.. Somliga har tur..

Iofs har jag väl haft min släng av tur. I sexan köpte jag en gitarrpedal på loppis för 10kr. Glömde undan den och när jag hittade den och började använda den kom jag på att det ju var en Electroharmonix Small Stone från 70 talet.. Den sålde jag dock, dum som jag var i inbyte mot en DS-2a 😲

snarare percussion än trummor då..

njae, mig veterligen finns det inte skinn specifikt för material i trumstommen.. det finns ju visa vägledningar till hur skinnet låter, men det låter ju olika på olika trummor!!! evans har ett schysst diagram på sina skinpacks..

pröva är tyvärr det enda sättet man lär sig på. kan bli dyrt i längden, men det är det värt..

jisses.. du är galen! en DS2a?? helt krejzy.. small stone är guld och ds2a är skräp..

hade tänkt bygga en small stoneklon ngn dag.. behöver en fet pedal!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att få ett riktigt ruggigt bra sound ur just Tama Swingstar! En mycket bra skinnkombination för de flesta trumset om man vill ha lite mer pop:igt/rockigt sound är kombinationen Remo Pinstripe som slagskinn och Remo Ambassador som underskinn. Med den kombinationen är det lätt att uppnå en bra balans mellan sustain, anslagsattack, och den här feta och fylliga klangen. Den här skinnkombinationen är därför ett vansinnigt säkert kort som fungerar till det mesta och för de flesta smaker.

Andra skinnalternativ är Remo Pinstripe över och Remo Emperor under. Det ger ett lite torrare ljud och kanske något mer "plastig". Det blir alltså ytterligare fetare, men samtidigt är det stor risk att det blir för torrt.

Remo Emperor både över och under ger ett mellanting mellan mitt första och mitt andra skinnförslag, men jag skulle tveklöst ha valt Pinstripe över och Ambassador under!

Till baskaggen skulle jag ha valt Evans EQ 2 som slagskinn och sedan skulle jag ha kört med orginalskinnet på fronten (motsvarande Ambassador Clear). Men jag skulle tveklöst ha gjort ett hål lite på sidan av skinnet som är 5" stort. Det gör att man får ut mer fläsk och bas ut kaggen utan att man tappar klarhet och attack i soundet. Tvärtom så ökar både klarheten, bottenfläsket, och trycket ur baskaggen om man har detta hål. Men hålet måste alltså sitta på sidan av centrum! Annars får man motsatt effekt!

Till virveln skulle jag ha valt ett mycket tunnt sejarskinn (det gör att sejaren svara snabbare då) och en vit Remo Ambassador som slagskinn. Till slut skulle jag lägga ner mycket arbete på att stämma trummorna.

Att stämma trummorna måste göras i flera omgångar efter det att man har bytt skinn eftersom skinnen måste spelas in ordentligt för att kunna få ut maximal effekt ur dem. Innan de är inspelade måste man stämma trummorna väldigt regelbundet. Till en början varje dag. När skinnen väl är inspelade och har liksom "satt sig" ordentligt så kan man stämma dem lite mer sällan, men Swingstar har sådana stommar, sargar och stämhus som gör att man måste stämma de oftare än svindyra trumset med t.ex. helgjutna sargar. Men rent ljudmässigt är Swingstar kanon-trummor! Ja, faktiskt mycket bättre än vissa snodyra kit!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Oh, Tack!

Jag har just problem med vilka skinn jag ska använda. Nu har jag något att gå efter! Tack 😆

Nu ska det bara inhandlas skinn och en lite mer "official" trummnyckel..

Det enda som är lite jobbigt med setet är benen på kaggen.. De håller inte den stilla riktigt när man spelar 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ställer trumsetet på en något tjockare filtmatta så brukar det räcka så att den inte åker iväg. I annat fall kan du antingen köpa ett ankare eller 1-2 st. pundare. Nånting tungt att ställa framför kaggen alltså. Sista alternativet som inte alltid är så populärt men som ger den tveklöst bästa effekten är att helt enkelt spika fast baskaggen med grov spik.

Hälsningar.

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ställer trumsetet på en något tjockare filtmatta så brukar det räcka så att den inte åker iväg. I annat fall kan du antingen köpa ett ankare eller 1-2 st. pundare. Nånting tungt att ställa framför kaggen alltså. Sista alternativet som inte alltid är så populärt men som ger den tveklöst bästa effekten är att helt enkelt spika fast baskaggen med grov spik.

Hälsningar.

Ludgo-Pelle

Ok, kollade på sånna där specialtrummmattor på börsen med tyngder i. Det kan la funka va? 😎

Spika blir nog aldrig aktuellt.. haha 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om hur mycket trummattorna med vikter i kostar, men jag tror att du får lika bra effekt med en filtnålsmatta. En sådan kan du få gratis med lite tur från mattläggaren eller väldigt billigt. Se bara till att hela trumsetet får plats på mattan inkl. trumstolen! Om detta mot förmodan inte räcker till så kan du plocka en tung stenbumling på 7-10 kg och ställa framför baskaggen. Stenen är gratis eller så får du i värsta fall köpa den på avbetalning av markägaren!! Men jag lovar dig att en filtnålsmatta med en stor sten håller kaggen på plats. Du kan ju vrida ut spikarna på bastrumbenen också men det har du väl kanske redan gjort.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...