Jump to content
Annons

köpa på nätet


Mr Keys

Recommended Posts

ska köpa en begagnad grej, och står inför några frågor. Jag gillar inte att "behöva" lita på folk jag aldrig haft någon kontakt med....

hur sköter man betalning på ett säkert, men fortfarande enkelt sätt?

i detta fall har jag bara en hotmailadress. inget namn, ingen adress....ingenting mer än vilken stad han säger sig bo i.

vet att det finns något som heter "bussgods", som har någon tjänst som funkar typ som postförskott, fast det räcker med ett bankkonto (postgiro krävs ej)....och det känns ju ok, men jag vet ju fortfarande inte att det faktiskt är rätt produkt han skickar. så när jag löser in "paketet" och betalar, kan det ju vara en tegelsten i princip....

finns det andra lösningar?

saken är väl också att det måste vara enkelt. han vill ju bara bli av med grejan, och jag vill ju inte att han säljer den till någon annan som bor nära, eller whatever....!?

jag vet, kanske är onödigt paraniod, men ändå....vill liksom inte chansa, handlar trots allt ett gäng tusenlappar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår precis din oro, var lite läskigt när jag köpte min första begagnade vara. Det bästa är ju såklart att träffas så betalning och utbyte sker på plats men jag misstänker att detta inte är på fråga.

Mycket bra är att spara alla mail du har med personen, har ni kommit överens om en affär så gäller dessa som köpekontrakt och den du köper av är skyldig enligt lag att följa de bestämmelser som finns, begär lite uppgifter t.ex. för och efternamn och adress så har du ditt på den säkra sidan.

De flesta vill ju ha förskott och det kan kännas lite halvsegt, en affär då jag själv sålde så kom vi överens om halva summan i förskott som då inte blev så fasligt mycket pengar.

Det finns ju även internetgirot.se om det är lite mer pengar det rör sig om eller om du vill vara verkligen säker.

Köper du direkt så glöm inte köpekontrakt som säger att du köpt varan i god tro och överlåter ansvaret till säljaren så du inte råkar illa ut om varan råkar vara stöldgods. Hoppas det gav dig någon klarhet och lycka till med köpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig köpa av någon som BARA har en hotmail-adress..det behöver man inte vara särskilt paranoid för att skippa 😛 Nåväl.. något som definitivt är ett alternativ och tryggt för både köpare och säljare är ju svenska Payson. Kombinerar ditt godkännande av varan med överföring av pengarna. Jag har inte haft behov att testa det, men du får väl kolla runt lite. Grunden är att du som köpare sätter in pengar hos Payson - Payson meddelar säljaren ok att skicka prylarna - Du godkänner prylarna etc

https://www.payson.se/Default.aspx

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du direkt så glöm inte köpekontrakt som säger att du köpt varan i god tro och överlåter ansvaret till säljaren så du inte råkar illa ut om varan råkar vara stöldgods. Hoppas det gav dig någon klarhet och lycka till med köpen.

Glöm det. Lagen ändrades för något år sedan (1 juli 2003) så "God tro" existerar inte längre i den bemärkelse du nämner. Du blir av med prylarna som går tillbaka till den rättmätige ägaren till och med om du betalt ett marknadsmässigt pris - och utan att du får ett öre. Du är som köpare skyldig att ta reda på att godset inte är stulet. Så kolla kvitton etc om du vill vara på den säkra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig köpa av någon som BARA har en hotmail-adress..det behöver man inte vara särskilt paranoid för att skippa 🙂 Nåväl.. något som definitivt är ett alternativ och tryggt för både köpare och säljare är ju svenska Payson. Kombinerar ditt godkännande av varan med överföring av pengarna. Jag har inte haft behov att testa det, men du får väl kolla runt lite. Grunden är att du som köpare sätter in pengar hos Payson - Payson meddelar säljaren ok att skicka prylarna - Du godkänner prylarna etc

https://www.payson.se/Default.aspx

Har själv använt mig av Payson vid ett par köp och det funkar jättebra. Det är smidigt och enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...