Jump to content
Annons

Automap Universal och "pot-pickup"


Jimi

Recommended Posts

Hej! Jag har just införskaffat en Novation Remote SL Zero och är på det hela mycket nöjd. Något som liknar Automap Universal har jag önskat väldigt länge.

Jag har dock ett litet problem med "pot pickup" och automap universal. Om jag ändrar något med musen på skärmen i en plugin, så uppdaterar SL:en värdena på sin display i realtid, och "pot pickup" fungerar. Dvs jag måste passera genom det nya värdet när jag sedan vrider ett reglage på SL:en, innan något händer.

Om jag däremot byter preset i en plugin fungerar det inte. Så fort jag rör en kontroll på SL:en så "hoppar" parametern i pluggen direkt till samma position som det fysiska reglaget på SL:en.

Vad beror detta på? Är det något med midi-out som inte fungerar? Eller är det en känd bugg?

Jag har både bockat för Pot Pickup från Automap Universal-ikonen och valt detta i Global-menyn på SL:en. Jag använder Cubase SX3 och har testat flera enklare pluggar, bl.a. CM101, MinimogueVA etc. Verkar inte spela någon roll vilken plugg jag använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag har just införskaffat en Novation Remote SL Zero och är på det hela mycket nöjd. Något som liknar Automap Universal har jag önskat väldigt länge.

Jag har dock ett litet problem med "pot pickup" och automap universal. Om jag ändrar något med musen på skärmen i en plugin, så uppdaterar SL:en värdena på sin display i realtid, och "pot pickup" fungerar. Dvs jag måste passera genom det nya värdet när jag sedan vrider ett reglage på SL:en, innan något händer.

Om jag däremot byter preset i en plugin fungerar det inte. Så fort jag rör en kontroll på SL:en så "hoppar" parametern i pluggen direkt till samma position som det fysiska reglaget på SL:en.

Vad beror detta på? Är det något med midi-out som inte fungerar? Eller är det en känd bugg?

Jag har både bockat för Pot Pickup från Automap Universal-ikonen och valt detta i Global-menyn på SL:en. Jag använder Cubase SX3 och har testat flera enklare pluggar, bl.a. CM101, MinimogueVA etc. Verkar inte spela någon roll vilken plugg jag använder.

kan lugna dig snart med att automap univerasal 2.0 kommer snart ut till oss.. jag provar just nu betan på det och jag har aldrig behövt fixa med nån pot pickup. vet jag inte ens vad det.. allting funkar felfritt här i min remote sl 61.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har desvärre prövat både med den senaste officiella versionen och 2.0.1178 betan, och de beter sig exakt likadant vad gäller pot pickup (det funkar i samma preset men inte om man byter preset).

Prövade precis i Reaper och det var samma sak där. Det är alltså inte något Cubase-specifikt problem.

"Pot Pickup" betyder alltså att när man vriter på en vridpotentiometer (undre raden av vred) och den inte stämmer överens med pluggen man kontrollerar, så måste man passera genom pluggens värde innan nåt börjar hända.

Om du t.ex. har filtret 60% öppet och vredet står på 20%, måste du vrida förbi 60% innan något händer. Utan denna funktion skulle cutoff "hoppa" direkt till 20% när du ändrar vredet, vilket "förstör" presets och hoppet hörs väldigt tydligt om man t.ex. spelar live eller spelar in automation.

Redigerat av Jimi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Novation har nu släppt en ny betaversion of Automap Universal 2.0. Denna ska tydligen fixa så att Pot Pickup fungerar när man byter presets. Har inte hunnit pröva den ännu men ska göra det ikväll. Kul med ett företag som lyssnar när man har något problem med deras produkter!

http://mail.focusrite.com/beta/remote_sl/

Changes since Automap Universal 2.0.1178:

- Improved CPU performance with plug-ins that have lots of parameters (now limited to 2048 parameters).

- MIDI client now only loads drivers for devices selected in the Automap settings menu. This stops the MIDI client monopolising single-client devices (Windows only).

- Fixed MIDI client not receiving input on MIDI channels 2-16 (Windows only).

- Fixed broken Speed Dial operation on SL Compact.

- Pot Pickup now works correctly after changing plug-in preset.

- MIDI control map instance names now automatically saved with active MIDI channels when the server quits.

- Improved default instance naming for VST plug-ins.

- Automap Universal now works with 64-bit VST plug-ins (Windows only).

- Proper user access control for Plug-in Manager (Windows Vista only).

- Fixed background transparency of control map file icon (Mac OSX only).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...