Jump to content
Annons

MIDI under mixning


Powel

Recommended Posts

Ni som jobbar med MIDI i DAWs, gör ni om MIDI till audio direkt och sen jobbar med fx m.m. ?

Jag själv börjar nästan alltid att skapa en slinga i MIDI med software synthar (duh!), lägger på effekter, EQ reverb/delay o sen när jag e nöjd med alla spår så gör jag en audio mixdown och sen blir det mastring...hur gör ni...är den här proceduren helt galen eller??? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ni som jobbar med MIDI i DAWs, gör ni om MIDI till audio direkt och sen jobbar med fx m.m. ?

Jag själv börjar nästan alltid att skapa en slinga i MIDI med software synthar (duh!), lägger på effekter, EQ reverb/delay o sen när jag e nöjd med alla spår så gör jag en audio mixdown och sen blir det mastring...hur gör ni...är den här proceduren helt galen eller??? 😛

Om du summerar kanalerna till bussar och sen mastrar bussarna så behöver du ju inte göra en mixdown 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som jobbar med MIDI i DAWs, gör ni om MIDI till audio direkt och sen jobbar med fx m.m. ?

Jag själv börjar nästan alltid att skapa en slinga i MIDI med software synthar (duh!), lägger på effekter, EQ reverb/delay o sen när jag e nöjd med alla spår så gör jag en audio mixdown och sen blir det mastring...hur gör ni...är den här proceduren helt galen eller??? 🙂

Jag gör ingen mixdown under arbetets gång, utan låter alla möjligheter vara öppna tills det är dags för mix. Medan jag jobbar med låten, med inspelning av midi och sång, så tar jag alltså inga beslut om hur varje enskilt instrument eller effekt ska vara, utan gör bara en enkel slaskmix och snabba val av standardinstrument för att ha som monitorlyssning. Allting i realtid hela tiden alltså. Jobbigare för datorn, men bättre för kreativiteten. 🙂

Sist av allt bestämmer jag mig för instrument, effekter, sound o dyl, gör mixen och kör då mixdown av rubbet till ett stereospår och går sedan över och jobbar med stereofilen i Wavelab när det är dags att mastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behåller alltid mina valmöjligheter öppna som Claes. Mixar inte ner midispår till audio under kreativitetsprocessen. Sen när hela mixen är klar och redo så gör jag en mixdown och skickar iväg för mastring.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom jag jobbar med reason så blir det ingen bouncning före jag är färdig med låten.. om jag inte vill twista ngt med ljudet extra..

mastrar i pro tools eller peak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som jobbar med MIDI i DAWs, gör ni om MIDI till audio direkt och sen jobbar med fx m.m. ?

Jag själv börjar nästan alltid att skapa en slinga i MIDI med software synthar (duh!), lägger på effekter, EQ reverb/delay o sen när jag e nöjd med alla spår så gör jag en audio mixdown och sen blir det mastring...hur gör ni...är den här proceduren helt galen eller??? :rolleyes:

Jag gör ingen mixdown under arbetets gång, utan låter alla möjligheter vara öppna tills det är dags för mix. Medan jag jobbar med låten, med inspelning av midi och sång, så tar jag alltså inga beslut om hur varje enskilt instrument eller effekt ska vara, utan gör bara en enkel slaskmix och snabba val av standardinstrument för att ha som monitorlyssning. Allting i realtid hela tiden alltså. Jobbigare för datorn, men bättre för kreativiteten. 😉

Sist av allt bestämmer jag mig för instrument, effekter, sound o dyl, gör mixen och kör då mixdown av rubbet till ett stereospår och går sedan över och jobbar med stereofilen i Wavelab när det är dags att mastra.

ja precis!! det är så jag också tänker...blir tyngre för datorn men kreativiteten flödar mer...du har ju mer valmöjligheter innan man kör en mixdown på midikanalerna....tackar för allas åsikter!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en ny fetingdator för att kunna köra allt i realtid, mest för att behålla flexibiliteten.. dyrt som ögat men riktigt, riktigt gott i slutänden.

Vänder man på steken kan det vara bra att spela in allt som audio för att lära sig att fatta snabba beslut och gå på känslan man har i ögonblicket, annars är det lätt hänt att man sitter o ändrar ljud under arrangeringen vilket kan ta död på vilken bra idé som helst.

..En fin linje kan vara det som skiljer om man inte är 110% fokuserad när kreativiteten slår in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...