Jump to content
Annons

Mickbås


bigkane (oregistrerad)

Recommended Posts

bigkane (oregistrerad)

Hejsan

Jag skriver i denna tråden eftersom jag ska nu bygga ett sångbås, och behöver lite erfarna tips.

Sångbåset ska ja bygga i ett vardagsrum på 20 kvm omringad av betongväggar.

Jag har just nu ett "SE Reflexion Filter" som isolering men tycker inte att det hjälper isolera tillräckligt.

Min idé är att bygga ett bås med 3 väggar och ett tak av gipsskivor, och en dörr (av vilket material vet jag inte.)

Väggarna ska stå på några slags fötter så att det blir lite ventilation på undersidan.

På insidan ska jag täcka väggarna med absorbenter.

Meningen med allt det här är att det ska se någorlunda bra ut och att jag inte får något "burkljud".

Någon som har tips, bättre idéer skriv gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
bigkane (oregistrerad)

skulle uppskatta om jag fick ett svar ska nämligen börja snart på bygget, vill inte göra fel som jag kommer ångra sen 🙂

Redigerat av bigkane
Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att du vill bygga en stor kloss i vardagsrummet då.

En billigare och smidigare tanke kunde ju vara att sätta upp absorbeneter i ett hörn och ha ryggen mot hörnet och reflection filtret framför dig.

Räcker inte det skulle du ju även kunna sätta upp absorbenter i taket ovanför där du står.

Och räcker inte det kanske du kunde hänga upp ett tjockt tyg eller täcke på någon form av duschdraperistång i hörnan så har du byggt ett lite mjukt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett "modemedvetet" fruntimmer.. Det gjorde jag.. Alla hennes (för varje månad nyinköpta) kläder hänger i garderoben.. Jag bara skuvar dom åt sidan och placerar en juste mic där.. Thats it.. Mer dämpat än så kan man inte få det.. 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
Säker på att du vill bygga en stor kloss i vardagsrummet då.

En billigare och smidigare tanke kunde ju vara att sätta upp absorbeneter i ett hörn och ha ryggen mot hörnet och reflection filtret framför dig.

Räcker inte det skulle du ju även kunna sätta upp absorbenter i taket ovanför där du står.

Och räcker inte det kanske du kunde hänga upp ett tjockt tyg eller täcke på någon form av duschdraperistång i hörnan så har du byggt ett lite mjukt rum.

mkt bra idé! och ja tänkte det skulle vara lättare om båset skulle vara flyttbart det var min tanke från början men jag glömde skriva det, men iaf. tack för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
Skaffa ett "modemedvetet" fruntimmer.. Det gjorde jag.. Alla hennes (för varje månad nyinköpta) kläder hänger i garderoben.. Jag bara skuvar dom åt sidan och placerar en juste mic där.. Thats it.. Mer dämpat än så kan man inte få det.. 😄

Det billigaste sättet jag hittat än så länge hehe 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett "modemedvetet" fruntimmer.. Det gjorde jag.. Alla hennes (för varje månad nyinköpta) kläder hänger i garderoben.. Jag bara skuvar dom åt sidan och placerar en juste mic där.. Thats it.. Mer dämpat än så kan man inte få det.. 😄

Det billigaste sättet jag hittat än så länge hehe 😛

tro mig, modemedvetna fruntimmer blir inte billigare i längden 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att du vill bygga en stor kloss i vardagsrummet då.

En billigare och smidigare tanke kunde ju vara att sätta upp absorbeneter i ett hörn och ha ryggen mot hörnet och reflection filtret framför dig.

Räcker inte det skulle du ju även kunna sätta upp absorbenter i taket ovanför där du står.

Håller med.

Ett litet sångbås gör ingen glad, eftersom ljudet bara blir instängt och trist.

En variant på DrHans' förslag, är att skaffa Ghost The Block-absorbenter och ett Gobo stand. Då har du fördelen att ditt "sångbås" blir mobilt, så att du kan leta upp lämpligaste platsen eller ta det med dig om du ska spela in hos någon annan - och att absorbenterna kan sättas upp på väggen i studion, för att användas när du sitter och mixar. Ghost's upplägg där är väldigt smart, eftersom man då får dubbel nytta av absorbenterna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att du vill bygga en stor kloss i vardagsrummet då.

En billigare och smidigare tanke kunde ju vara att sätta upp absorbeneter i ett hörn och ha ryggen mot hörnet och reflection filtret framför dig.

Räcker inte det skulle du ju även kunna sätta upp absorbenter i taket ovanför där du står.

Håller med.

Ett litet sångbås gör ingen glad, eftersom ljudet bara blir instängt och trist.

Exakt!

Har själv byggt ett tokdämpat sångrum efter alla konstens regler men när jag lyssnar på äldre inspelningar där jag hade ett stort sångrum som var akustikbehandlat så låter de inspelningarna mycket bättre, fastän att jag hade en mycket sämre mick på den tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)

exempel%202.JPG

Exempel 1:

Har nu gjort en ritning på dr. hans förslag blandat med lite av mina egna (ingen picasso-ritning direkt)

Det röda som ni ser på bilden ska föreställa ett ljudabsorberat textil-draperi och det den hänger på är en slags stång/duschdraperi.

Gipsskivorna står på två par gummifötter, och gipsskivornas hela yta hade jag tänkt mig fylla med ljudabsorbenter hela vägen.

Takabsorbenterna ska hängas som hans sa, som ett tak, med nån slags tråd från taket.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

exempel%201.JPG

Exempel 2:

Den här ritningen gjorde jag för ett tag sen men gjorde om den idag från papper till dator.

Jag vet nu att det blir burkigt ljud med dessa små konstruktioner, men jag vet inte vad som är litet när det gäller storlekar på mickbås.

På den här bilden har jag lagt till måtten så ni kan bedöma ifall det är ett burkigt exempel eller ej.

Meningen med den här konstruktionen är att den ska vara ihop-packbar och kunna ställas in i en garderob när den inte används.

Insidan ska täckas som exempel 1, för det mesta med ljudsabsorbenter.

"Obs glömde lägga till reflektion-filtret på denna bilden" 😮

Jag undrar vilka av dessa 2 konstruktioner ni skulle välja för ett oburkigt ljud?

Också har jag funderat på om det första exemplet läcker in dataljud lätt?

Än så länge tack för alla svaren

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)

ok då blir det nog det första exemplet.

innan jag börjar bygget undrar jag först:

1. Vägg: Vilket material? Hur tjocka? Ifall det ska vara dubbla väggar vilken isolering emellan?

2. Vilka takabsorbenter föredras? (Har hört något om att snea modeller ska vara bra)

3. Några rekommendationer kring draperiet/gardinerna?

Redigerat av bigkane
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip Alternativ 1. Fungerar faktiskt förvånandsvärt bra. Just nu står digitaltrummorna inlkämda där, men utrymmet i studionär begränsat så va fan gör man...

Tyget jag använt är samma som används till Backdrops och är flamsäkert. Dessutom är det tungt och bra till att döda en hel del ljudvågor. Blir det tyst? Nä inte riktigt, men tillräckligt för att allt för mycket ljud från rummet inte skall vandra in i alla fall.

DrHans hade ett par skojiga takabsorbenter som du skulle kunna kopiera. Annars har jag byggt ett par som väger nästan ingenting (nåja) som jag använder. LightWeightCornerAbsorber

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!!!

Nu kanske du redan har bestämt dig vad du vill bygga. men jag tänkte bara ge ett tips som jag tänkt köra med sålänge.

Skaffa ett par bomstativ som du sätter upp bakom dig som 2 st T i vinkel, sedan hänger du upp jättetjock filt/täcke för 99 kr från Jysk eller nått på dom, eller om man vill använda 3 stativ går ju det alldeles utmärkt 🙂

Man kan ju modelera lite som man vill, har inte testat detta i praktiken än, men tror det kan funka rätt bra:)

Lätt att plocka ner och tar inte stor plats om i garderoben 🙂

Hoppas du hittar nån bra lösning 🙂

EDIT ÄNNA!!

Kom föresten å tänka på en gång jag skulle spela in en demo åt ett band, 🙂 när vi kom till lokalen där vi skulle hålla till med sången så va det upptaget.

Panik..tänkte jag hehe, slutade med att vi åkte hem till garaget och började röjja lite plats för dator å grejjer, sen hade jag 2 DUX sängbottnar som jag satte upp i ett V mot ena långväggen, satt ett täcke på motsatt sida, spikade upp en filt i taket ovanför micken.

Sen va resten av garaget full med bråte också, det blev skitbra resultat 🙂

Nåväl...intresseklubben antecknar hoppas jag 🙂 Skämt åt sido! Jag gillade verkligen en V-dämpning bakom sångaren och att sjunga ut i lokalen, gärna en Matta under och någon dämpning i taket över micken, sen kan man ju flytta fram micken lite om det skulle kännas för "torrt" .

MVH/ BLODIS

Redigerat av Blodis
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett "modemedvetet" fruntimmer.. Det gjorde jag.. Alla hennes (för varje månad nyinköpta) kläder hänger i garderoben.. Jag bara skuvar dom åt sidan och placerar en juste mic där.. Thats it.. Mer dämpat än så kan man inte få det.. 🙂

Hahaha! Ja, det funkar ju skitbra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
Jag har i princip Alternativ 1. Fungerar faktiskt förvånandsvärt bra. Just nu står digitaltrummorna inlkämda där, men utrymmet i studionär begränsat så va fan gör man...

Tyget jag använt är samma som används till Backdrops och är flamsäkert. Dessutom är det tungt och bra till att döda en hel del ljudvågor. Blir det tyst? Nä inte riktigt, men tillräckligt för att allt för mycket ljud från rummet inte skall vandra in i alla fall.

DrHans hade ett par skojiga takabsorbenter som du skulle kunna kopiera. Annars har jag byggt ett par som väger nästan ingenting (nåja) som jag använder. LightWeightCornerAbsorber

Vad är backdrops?

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
Tjena!!!

Nu kanske du redan har bestämt dig vad du vill bygga. men jag tänkte bara ge ett tips som jag tänkt köra med sålänge.

Skaffa ett par bomstativ som du sätter upp bakom dig som 2 st T i vinkel, sedan hänger du upp jättetjock filt/täcke för 99 kr från Jysk eller nått på dom, eller om man vill använda 3 stativ går ju det alldeles utmärkt :rolleyes:

Man kan ju modelera lite som man vill, har inte testat detta i praktiken än, men tror det kan funka rätt bra:)

Lätt att plocka ner och tar inte stor plats om i garderoben 🙂

Hoppas du hittar nån bra lösning 🙂

EDIT ÄNNA!!

Kom föresten å tänka på en gång jag skulle spela in en demo åt ett band, 😆 när vi kom till lokalen där vi skulle hålla till med sången så va det upptaget.

Panik..tänkte jag hehe, slutade med att vi åkte hem till garaget och började röjja lite plats för dator å grejjer, sen hade jag 2 DUX sängbottnar som jag satte upp i ett V mot ena långväggen, satt ett täcke på motsatt sida, spikade upp en filt i taket ovanför micken.

Sen va resten av garaget full med bråte också, det blev skitbra resultat 😄

Nåväl...intresseklubben antecknar hoppas jag 😉 Skämt åt sido! Jag gillade verkligen en V-dämpning bakom sångaren och att sjunga ut i lokalen, gärna en Matta under och någon dämpning i taket över micken, sen kan man ju flytta fram micken lite om det skulle kännas för "torrt" .

MVH/ BLODIS

Ja madrasstricket är något jag använder mig av nu och har gjort länge som du säger ger mkt bra resultat 🙂 Så bra resultat att jag är rädd att det jag kommer bygga kommer ge sämre värkan.

Varför bygger jag något nytt då, jo för att jag vill gärna sova i min säng efter en trött natt framför micken 😛

tack för svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!!!

Nu kanske du redan har bestämt dig vad du vill bygga. men jag tänkte bara ge ett tips som jag tänkt köra med sålänge.

Skaffa ett par bomstativ som du sätter upp bakom dig som 2 st T i vinkel, sedan hänger du upp jättetjock filt/täcke för 99 kr från Jysk eller nått på dom, eller om man vill använda 3 stativ går ju det alldeles utmärkt 😄

Man kan ju modelera lite som man vill, har inte testat detta i praktiken än, men tror det kan funka rätt bra:)

Lätt att plocka ner och tar inte stor plats om i garderoben 🙂

Hoppas du hittar nån bra lösning 🙂

EDIT ÄNNA!!

Kom föresten å tänka på en gång jag skulle spela in en demo åt ett band, 😆 när vi kom till lokalen där vi skulle hålla till med sången så va det upptaget.

Panik..tänkte jag hehe, slutade med att vi åkte hem till garaget och började röjja lite plats för dator å grejjer, sen hade jag 2 DUX sängbottnar som jag satte upp i ett V mot ena långväggen, satt ett täcke på motsatt sida, spikade upp en filt i taket ovanför micken.

Sen va resten av garaget full med bråte också, det blev skitbra resultat 😄

Nåväl...intresseklubben antecknar hoppas jag 😉 Skämt åt sido! Jag gillade verkligen en V-dämpning bakom sångaren och att sjunga ut i lokalen, gärna en Matta under och någon dämpning i taket över micken, sen kan man ju flytta fram micken lite om det skulle kännas för "torrt" .

MVH/ BLODIS

Ja madrasstricket är något jag använder mig av nu och har gjort länge som du säger ger mkt bra resultat 🙂 Så bra resultat att jag är rädd att det jag kommer bygga kommer ge sämre värkan.

Varför bygger jag något nytt då, jo för att jag vill gärna sova i min säng efter en trött natt framför micken 😛

tack för svaret

Ja det kan ju vara bra å sova ibland också ja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip Alternativ 1. Fungerar faktiskt förvånandsvärt bra. Just nu står digitaltrummorna inlkämda där, men utrymmet i studionär begränsat så va fan gör man...

Tyget jag använt är samma som används till Backdrops och är flamsäkert. Dessutom är det tungt och bra till att döda en hel del ljudvågor. Blir det tyst? Nä inte riktigt, men tillräckligt för att allt för mycket ljud från rummet inte skall vandra in i alla fall.

DrHans hade ett par skojiga takabsorbenter som du skulle kunna kopiera. Annars har jag byggt ett par som väger nästan ingenting (nåja) som jag använder. LightWeightCornerAbsorber

Vad är backdrops?

Det är ett Molton-tyg. Gå in på www.jam.se och sök på backdrop. Man använder det för att avskärma scenen och för att dämpa en del ljudvågor som fladdrar runt på scenen och dessutom reflekteras ut till publiken. (Dessutom ser det attans mycket renare och snyggare ut på scenen.) Tungt och tjockt tyg och flamsäkert dessutom.

Så här ser förresten min hörna ut. Moltontyget är lagt i dubbla lager och monterade på "rails" så att de lätt kan skjutas fram och tillbaka, givetvis med överlappning mellan våderna. I hörnan sitter en corner trap, på väggarna Wavepanels och i taket flyger ett litet "moln" som ar byggd på samma sätt som corner trapen, men utan tyg för att plocka lite högre frekvenser. Ser det konstigt ut? Japp, taket lutar och därmed slipper jag en mod av stående vågor. Monitorn och eltrummorna åker ut när man behöver sjunga! (Jag är väl inte akrobat för tusan!)

Flexbooth.jpg

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip Alternativ 1. Fungerar faktiskt förvånandsvärt bra. Just nu står digitaltrummorna inlkämda där, men utrymmet i studionär begränsat så va fan gör man...

Tyget jag använt är samma som används till Backdrops och är flamsäkert. Dessutom är det tungt och bra till att döda en hel del ljudvågor. Blir det tyst? Nä inte riktigt, men tillräckligt för att allt för mycket ljud från rummet inte skall vandra in i alla fall.

DrHans hade ett par skojiga takabsorbenter som du skulle kunna kopiera. Annars har jag byggt ett par som väger nästan ingenting (nåja) som jag använder. LightWeightCornerAbsorber

Vad är backdrops?

Backdrops är när det regnar bakom ryggen på en....dvs. ett konstgjort vattenfall allra längst bak på större scener som en slags snygg och häftig dekor. Näerå....jag skojar bara. En backdrop är det tygskynke (oftast dekorerad på något sätt) som man brukar ha allra längst bak på scenen. Man har det ofta även på sidan ibland.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

A_per (oregistrerad)

Ser ut som det gör hos oss ungefär. Smidigt, och sen är det bara att dra undan scenmoltonen när man inte repar/spealr in. Min sambo köpte extra tjock molton hos Ljudbalans för att dämpa. Fungerar riktigt bra!

/per

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
Jag har i princip Alternativ 1. Fungerar faktiskt förvånandsvärt bra. Just nu står digitaltrummorna inlkämda där, men utrymmet i studionär begränsat så va fan gör man...

Tyget jag använt är samma som används till Backdrops och är flamsäkert. Dessutom är det tungt och bra till att döda en hel del ljudvågor. Blir det tyst? Nä inte riktigt, men tillräckligt för att allt för mycket ljud från rummet inte skall vandra in i alla fall.

DrHans hade ett par skojiga takabsorbenter som du skulle kunna kopiera. Annars har jag byggt ett par som väger nästan ingenting (nåja) som jag använder. LightWeightCornerAbsorber

Vad är backdrops?

Det är ett Molton-tyg. Gå in på www.jam.se och sök på backdrop. Man använder det för att avskärma scenen och för att dämpa en del ljudvågor som fladdrar runt på scenen och dessutom reflekteras ut till publiken. (Dessutom ser det attans mycket renare och snyggare ut på scenen.) Tungt och tjockt tyg och flamsäkert dessutom.

Så här ser förresten min hörna ut. Moltontyget är lagt i dubbla lager och monterade på "rails" så att de lätt kan skjutas fram och tillbaka, givetvis med överlappning mellan våderna. I hörnan sitter en corner trap, på väggarna Wavepanels och i taket flyger ett litet "moln" som ar byggd på samma sätt som corner trapen, men utan tyg för att plocka lite högre frekvenser. Ser det konstigt ut? Japp, taket lutar och därmed slipper jag en mod av stående vågor. Monitorn och eltrummorna åker ut när man behöver sjunga! (Jag är väl inte akrobat för tusan!)

Flexbooth.jpg

ser bra ut det är något i den stilen jag tänkt mig. Ska kolla nu på Jam ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
Jag har i princip Alternativ 1. Fungerar faktiskt förvånandsvärt bra. Just nu står digitaltrummorna inlkämda där, men utrymmet i studionär begränsat så va fan gör man...

Tyget jag använt är samma som används till Backdrops och är flamsäkert. Dessutom är det tungt och bra till att döda en hel del ljudvågor. Blir det tyst? Nä inte riktigt, men tillräckligt för att allt för mycket ljud från rummet inte skall vandra in i alla fall.

DrHans hade ett par skojiga takabsorbenter som du skulle kunna kopiera. Annars har jag byggt ett par som väger nästan ingenting (nåja) som jag använder. LightWeightCornerAbsorber

Vad är backdrops?

Backdrops är när det regnar bakom ryggen på en....dvs. ett konstgjort vattenfall allra längst bak på större scener som en slags snygg och häftig dekor. Näerå....jag skojar bara. En backdrop är det tygskynke (oftast dekorerad på något sätt) som man brukar ha allra längst bak på scenen. Man har det ofta även på sidan ibland.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Vad gick de på?

tack för svaret

Redigerat av bigkane
Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
Ser ut som det gör hos oss ungefär. Smidigt, och sen är det bara att dra undan scenmoltonen när man inte repar/spealr in. Min sambo köpte extra tjock molton hos Ljudbalans för att dämpa. Fungerar riktigt bra!

/per

tack för svaret. har letat efter det tyget ☺️ nu är det bara beställa

Link to comment
Dela på andra sajter

bigkane (oregistrerad)
annars vad tror ni om denna

Exempel 3

slipper allt bygge men är det ett oburkigt exempel?

Har inte fått något svar på den här frågan än...

Klicka Här för bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...