Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla.

Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att Sampla delar av ett ljudspår.

Säg att jag har en fil med lite trumspel, hur delar jag då upp den för att kunna optimera den för användning i EXS24?

Som jag har förstått det skall man kunna markera ljudspåret/filen använda ett kommando som sen delar upp spåret vid olika anslagen till flera ljudregioner som sedan kan dras in i EXS för parning till olika tangenter på klaviaturen? Stämmer detta eller är jag ute och cyklar? Ngn som vill berätta hur man går tillväga annars?

Tackar ödmjukast för svar.

Tjopp.

Annons
Postat (redigerat)

Manuellt i Logic så finns funktionen Strip Silence , den klipper antigen bort all tystnad eller beroende på hur man ställer den klipper kagge , virvel såtillvida att det är någorlunda separerat.Sedan antingen importerar man dom in i EXS via Edit funktionen i EXS:en eller så kan man säkert dra in dom i editorn direkt ( har inte provat ).

Trummor om det inte är loopar brukar jag importera som Contignuos Zones och se till att 1shot är markerad , då loopar inte filen/filerna är det loopar så ska givetvis detta vara avbockad men jag tycker att det är svårare att ha kontroll på filen om den loopas speciellt med EXS så det är bättre att den inte gör det och så loppar man den i Arrange istället.

Annars finns Autosampler ( Redmatica ) som gör detta åt dig , klipper , arrangerar dom och sparar i EXS format.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Manuellt i Logic så finns funktionen Strip Silence , den klipper antigen bort all tystnad eller beroende på hur man ställer den klipper kagge , virvel såtillvida att det är någorlunda separerat.Sedan antingen importerar man dom in i EXS via Edit funktionen i EXS:en eller så kan man säkert dra in dom i editorn direkt ( har inte provat ).

Trummor om det inte är loopar brukar jag importera som Contignuos Zones och se till att 1shot är markerad , då loopar inte filen/filerna är det loopar så ska givetvis detta vara avbockad men jag tycker att det är svårare att ha kontroll på filen om den loopas speciellt med EXS så det är bättre att den inte gör det och så loppar man den i Arrange istället.

Annars finns Autosampler ( Redmatica ) som gör detta åt dig , klipper , arrangerar dom och sparar i EXS format.

// Skitbra. Tack för det, och det fungerar att dra in ljudklippen till EXSen och mappa till resp. tangent/pad. Drag and drop är fint det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.