Jump to content
Annons

Sång och sångröst


Micke H

Recommended Posts

Hej

Jag älskar att sjunga, och jag kan ta toner, sjunga i rätt tonart, osv. Problemet jag har är inte tekniskt, utan snarare så att jag inte har en särskilt trevlig sångröst att lyssna på. Jag har aldrig gått hos en lärare av något slag, så jag är väl inte så insatt. Men visst kan väl inte en sådan göra underverk? Jag kanske kan lära mig att andas bättre, komma in i tonerna bättre, osv. Men har man inte en särskilt bra sångröst till att börja med, då kommer det väl aldrig låta "bra"? Med min nuvarande röst har jag svårt att se hur det kan ens låta bra till back-up-sång...

En annan fråga: vad kostar det att gå hos en sånglärare? Hur många gånger i veckan är att föredra? Tips på någon bra?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Det är främst tekniken en sångpedagog kan lära ut och i det inkluderas andningsteknik t.ex. Din rösts klangbild kan inte förändras markant.

Det handlar mer om hur du är byggd.

Prova att låna en cd-kurs på biblioteket först! Gör övningarna, spela in resultatet på datorn före och efter, under en treveckorsperiod och se om det gör skillnad. Jag vet nån sångpedagog i Göteborg. Räkna med 350 kr per tillfälle. Du bör gå minst en, helst två gånger i veckan.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

....det går att förändra sångsättet som sagt, med det innefattar att du kan lära dig nya sätt att sjunga, vilket kan resultera i en förändring av själva klangen.....

en sångpedagog kan lära dig att sjunga med tex huvudklang, bröstklang, falcett, mixed voice osv osv....dessutom kan man öva bort "skarvarna" man oftast har, dvs när man glider från väldigt låga till väldigt höga toner så finns det ofta vissa skarvar....som då går att öva bort helt.

sen, att ej förglömma, andningen, som även den kan påverka klangen till viss del....

tråkigheten i många röster(många personers sång) tycker jag oftast består i att man ej har något vibrato, och att man inte behärskar de olika sätten att sjunga......vissa har dock detta helt naturligt, andra måste öva/lära sig...som med allt annat.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant fråga. Jag är också intresserad av att bli bättre!

Det där med skarvar som Mr Keys snackar om känner jag direkt igen, har ganska mycket problem med det. Jag började sjunga för ett tag sen och man märker ju att man hela tiden blir bättre, men jag tror man tjänar massor på att gå till en sångpedagog några gånger för att lära sig tekniken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick som "projekt elev" för en som läste till sångpedagog på musikhögskolan. Kolla upp om det finns nåt liknande där du bor. Det gav 40 min gratis lektion per vecka! Very najs! Jag tyckte jag kunde sjunga hyffsat innan, men det gav helt klart resultat! Jag rekommenderar det starkt, även om man redan tyckar att man kan sjunga.

Problemet är att det ofta är väldigt dyrt.

Jag tror inte du behöver gå mer än en gång i veckan, om du gör din läxa under veckan som går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter riktigt intressant, särskilt det som Mr Keys skrev. Det låter ju hoppfullt. Nån som kan tipsa om någon bra sångpedagog i Stockholms-området? Problemet är ju att det verkar dyrt...men det är det kanske värt. Att kunna sjunga ordentligt är guld värt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...