Jump to content
Annons

Nya datorn redo för beställning


SpiritWolf

Recommended Posts

Hej!

Här kommer en uppföljar tråd på min gamla, jag har nu frågat runt lite och en dator har börjat forma upp sig.

Här har vi den

Antec P182 (Svart) (Miditower-chassin)

2 st - Asus GeForce Extreme N9600GT/HTDI 512MB (Grafikkort (PCI-Express))

Asus P5N-D (Moderkort - Intel Socket 775)

asus Xonar D2X (Interna Ljudkort)

Corsair CMPSU-620HXEU 620W (Nätaggregat - ATX)

Intel Core 2 Quad Q9450 2,67GH Box (CPU (Intel Socket 775))

OCZ SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (DDR2-minnen)

Samsung SH-S203N (DVD-brännare för dator)

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Western Digital Raptor WD1500ADFD Server 16MB 150GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Den har bra grafikkort pga jag spelar en del också. Hur tycker ni det ser ut?

Jag är inte så jätte skillad på detta med Win XP och Vista så just nu har jag proppat på 8 gig ramminne (ja när kommer man någonsin behöva det egentligen, men äh!)

Fast det skulle ju bara funka med Vista, såvidare jag har hört dock suger vista med musik nu 😉 det skulle ju vara trist. Är det win XP 64bits med 4 gig ram då som gäller?

Tackar för alla svar!

Redigerat av SpiritWolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ändrade lite, blev lite dyrare men tror det är finare

Antec P182 (Svart) (Miditower-chassin)

2 st - Asus GeForce Extreme N9600GT/HTDI 512MB (Grafikkort (PCI-Express))

Asus P5N-D (Moderkort - Intel Socket 775)

asus Xonar D2X (Interna Ljudkort)

Corsair CMPSU-620HXEU 620W (Nätaggregat - ATX)

Intel Core 2 Quad Q9450 2,67GH Box (CPU (Intel Socket 775))

OCZ SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (DDR2-minnen)

Samsung SH-S203N (DVD-brännare för dator)

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Western Digital Raptor WD1500ADFD Server 16MB 150GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just precis där jag har hängt 😉 men Vista/XP 64 bits frågan bör det finnas mer kunskap här att hämta med tanke på att jag söker en musik dator mestadels. Jag vet att det finns en tråd men det är väldigt luddigt när det kommer till XP 64 bits

Hej hej

Jag ställer mig lite skeptisk till 64bitars (får nog massa kritik nu) men är det mycket mjukvara idag som verkligen är ren 64bitars?

Tror det mesta körs i 32bitars läge men självklart så jobbar väl alla förbrilt för att få ut allt i x64.

Jag har en burk hemma där jag har XP 32bitars och Vista Ultimate 64bitars installerat (för test) och det är en hel del pluggar/program/drivrutiner som inte lirar i 64bit. Det som fungerar körs i 32bitars läge under 64. Jag har ett M-Audio kort som än så länge bara fungerar i 32 bitars Vista och enligt M-audio så jobbar man på 64 bitars drivaren.

Läget som försvårar för användare som dig och mig är just "spelandet" 🙂 Skulle jag vara i dina skor så skulle jag faktiskt satsa på ett dual boot system där jag först installerar XP Pro 32bit med all musik programvara osv. Efter det så skulle jag lägga in Vista 64bit på en egen hdd med "allt annat".

XP (tycker jag) rullar stabilt med det mesta nu och kör du dualboot kan du ha en XP installation enbart för musik skapandet så kör du spel ock annat tok i Vista miljön. Du hinner då även bli bekväm med Vista i sig samt även ha möjligheten att testa nya 64 bitars program/pluggar för att se att dom verkligen fungerar... När allt rullar i 64bit med drivrutiner och nyskriven prgramvara så kan du ju fundera på att endast gå över på Vista 64 och slopa Xp...

/Jeppe

P.s Kom gärna med synpunkter på mitt svar för jag har inte jagat info utan bara skrivit utifrån egen erfarenhet osv så kan ju ha tokfel i det jag skriver 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Ändrade lite, blev lite dyrare men tror det är finare

Asus P5N-D (Moderkort - Intel Socket 775)

Jag skulle just till att fråga varför du valde Gigabyte GA-P35-DS4 som moderkort. Fast nu skulle jag även vilja veta varför du bytte till Asus P5N-D istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Ändrade lite, blev lite dyrare men tror det är finare

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Western Digital Raptor WD1500ADFD Server 16MB 150GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Skulle även vara intressant att höra hur du tänker använda hårddiskarna, och varför du valde just dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asus P5N-D har stöd för Q9450 (processor) som är lite bättre än min tidigare valda processor. Dessutom anpassar det sig bättre till mina grafikkort

Hårddiskarna, Raptorn använder jag för musik produktion (Den har hög RPM, laddar snabbare småfiler) medan den andra lagrar jag media på såsom nerladdat skojs.

DoT:

Intressant system du föreslår med Dual Boot, finns det några nackdelar du har märkt av med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asus P5N-D har stöd för Q9450 (processor) som är lite bättre än min tidigare valda processor. Dessutom anpassar det sig bättre till mina grafikkort

Hårddiskarna, Raptorn använder jag för musik produktion (Den har hög RPM, laddar snabbare småfiler) medan den andra lagrar jag media på såsom nerladdat skojs.

DoT:

Intressant system du föreslår med Dual Boot, finns det några nackdelar du har märkt av med detta?

För min del så fungerar det bäst då jag inte vill satsa allt på Vista. Nackdelen är endast att jag har ett XP system som jag bara kör musik på och inget annat, så får jag för mig att lira lite COD4 eller så måste jag boota om och köra Vistat istället 🙂 tar iof bara nån minut så är man ute och lirar men ändå.... 😉

Jag ska slänga upp en länk på systemet jag sitter och kikar lite på... Jag har dock valt ett rack chassi 4HE med AMD quad och det ligger för tillfället på 11.000:- kan ju vara kul och se vad folk tycker om Intel v AMD (utan att starta ett krig nu)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
deearhunter (oregistrerad)

Kolla om ditt moderkort stöder HD audio. Mitt har 96kHz 24 bit in 2 kanaler och 6 kanaler 192 kHz 24 bit ut i Vista 64 så i princip skulle detta räcka för det mesta i musikväg. Ljudkvaliten idag på ett modernt moderkort är ofta häpnadsväckande upp till 115 dB s/n. OBS ofta finns inte den hastigheten och upplösningen i XP drivrutinerna.

När det gäller hårddiskar satsa på 3 st hyfsat stora SATA2 diskar. En till operativ samt 2st raid0 för inspelning. Det är helt hopplöst när en raid crashar så även om det är slöare ha operativet på en disk. 3 st likadana 250Gb hårddiskar vore bättre

Hårdvara och Vista är ett rent h### allt måste vara certifierat annars vill inte vista ens installera drivrutinerna.

För att kunna använda flerkärne processorer är 64 bitars operativ nästan ett måste men ännu är stödet för det litet.

För att få mina passiva studiomonitorer brumfria så kör jag med ett MOSFET bilslutsteg 2x60W rms och driver det med ett blybatteri och en underhållsladdare allt kopplat till datorns ljudutgång. kanonljud för under 3000 kr.

Jag skulle hellre satsa pengarna på flera bildskärmar än flera grafikkort.

Ett par bra hörlurar är inte så dumt, sitt 6 timmar med ett par dåliga så får du själv se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...