darkhaze Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Hej! Jag har nyligen köpt en ny bärbar (länk) som jag så småningom ska utrusta med en del ljudprylar. Fast under tiden så tänkte jag använda mina vanliga KOSS Porta Pro lurar till datorn för att lyssna på musik. När jag har använt samma hörlurar till iPoden eller den stationära så har inte basen blivit så oerhört tydlig, det verkar nästan som om basen är för stark när jag lyssnar på musik med dessa lurar i den nya bärbara. Vad kan det bero på? Jag har ju inte ens köpt ngt nytt ljudkort än, så det är samma som är inbyggt som används. Jag ser faktiskt den starka basen som ngt negativt just nu, för den låter onormal från vad jag är van vid. Trance o elektronisk musik låter nästan förfärlig, diskanten är nästan helt borta. Någon som har ngn fundering om vad som är konstigt, eller är det bara jag? 🙂 /Kimmi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Hej!Jag har nyligen köpt en ny bärbar (länk) som jag så småningom ska utrusta med en del ljudprylar. Fast under tiden så tänkte jag använda mina vanliga KOSS Porta Pro lurar till datorn för att lyssna på musik. När jag har använt samma hörlurar till iPoden eller den stationära så har inte basen blivit så oerhört tydlig, det verkar nästan som om basen är för stark när jag lyssnar på musik med dessa lurar i den nya bärbara. Vad kan det bero på? Jag har ju inte ens köpt ngt nytt ljudkort än, så det är samma som är inbyggt som används. Jag ser faktiskt den starka basen som ngt negativt just nu, för den låter onormal från vad jag är van vid. Trance o elektronisk musik låter nästan förfärlig, diskanten är nästan helt borta. Någon som har ngn fundering om vad som är konstigt, eller är det bara jag? 🙂 /Kimmi De lurar du nämnde är rätt basiga i sig, men anledningen att det låter ännu mer basigt i datorn kan va någon inställning för "ljudförbättring" som du ska stänga av. Använder du Media Player när du lyssnar på musik? Kolla då att grafisk equalizer inte är påslagen, eller vilket program du nu använder. En del ljudkort har även "ljudförbättring" inbyggd i deras egna lilla mixer, kolla även där om någon "extra bass" är påslagen. Sen kan det även vara lite "extra bass" i ljudkortet trots att ingen mjukvaru-inställning är gjord, speciellt för ett inbyggd ljudkort som sällan har en rak frekvensåtergivning. Lösning där är ju då ett nytt ljudkort som du nämnde. En annan lösning är ju att du använder någon equalizer i det programmet du spelar upp musik i och helt enkelt drar ner basen lite (från 0hz till ca 150hz kanske..) /L Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 hej jag har också en HP-laptop (en annan modell) och även om jag inte haft just det problemet har det varit gott om andra grejor som "spökat" och jag har fått byta moderkort 2 gånger på mindre än ett år. Det du skulle kunna prova är att uppdatera drivrutinen (om du inte redan gjort det). Annars är det nog som både du själv och Limpan säger, att du får köpa till ett annat ljudkort... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
darkhaze Postat 24 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2008 Hej!Jag har nyligen köpt en ny bärbar (länk) som jag så småningom ska utrusta med en del ljudprylar. Fast under tiden så tänkte jag använda mina vanliga KOSS Porta Pro lurar till datorn för att lyssna på musik. När jag har använt samma hörlurar till iPoden eller den stationära så har inte basen blivit så oerhört tydlig, det verkar nästan som om basen är för stark när jag lyssnar på musik med dessa lurar i den nya bärbara. Vad kan det bero på? Jag har ju inte ens köpt ngt nytt ljudkort än, så det är samma som är inbyggt som används. Jag ser faktiskt den starka basen som ngt negativt just nu, för den låter onormal från vad jag är van vid. Trance o elektronisk musik låter nästan förfärlig, diskanten är nästan helt borta. Någon som har ngn fundering om vad som är konstigt, eller är det bara jag? 🙂 /Kimmi De lurar du nämnde är rätt basiga i sig, men anledningen att det låter ännu mer basigt i datorn kan va någon inställning för "ljudförbättring" som du ska stänga av. Använder du Media Player när du lyssnar på musik? Kolla då att grafisk equalizer inte är påslagen, eller vilket program du nu använder. En del ljudkort har även "ljudförbättring" inbyggd i deras egna lilla mixer, kolla även där om någon "extra bass" är påslagen. Sen kan det även vara lite "extra bass" i ljudkortet trots att ingen mjukvaru-inställning är gjord, speciellt för ett inbyggd ljudkort som sällan har en rak frekvensåtergivning. Lösning där är ju då ett nytt ljudkort som du nämnde. En annan lösning är ju att du använder någon equalizer i det programmet du spelar upp musik i och helt enkelt drar ner basen lite (från 0hz till ca 150hz kanske..) /L Jo, jag brukar använda Media Player, fast jag har stängt av alla equalizer. Det finns en funktion i detta inbyggda ljudkortet som heter ngt med Bass Boost, fast det har jag inte sattit på, även om jag testade med det också. Vista saknar de vanliga ljudkontrollerna som fanns i alla OS innan, de har bara försökt göra de lite "finare", för ingen nytta. Det nya ljudkortet gör nog susen (EMU 0404 USB). 😐 Får jag hoppas... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.