Jump to content
Annons

Inspelning av elgitarr


MestFest (oregistrerad)

Recommended Posts

Ljudklipp: http://www.speedyshare.com/835463464.html

Mick position: Rakt emot - Precis utanför konen - 2mm ifrån gallret

Caparison gitarr emg85 18v -> maxon OD808 -> Lead kanalen -> ENGL 412 celestion v30

Ingen EQ.

Tyckte inte alls det lät illa!

Tänk på att det behöver inte låta bra solo för att det ska låta bra i mixen. Det är oftast tvärtom.

Tonen påminde faktiskt lite om All that remains

Jag kom på att jag har Colin Richardson 5150 inställning på min dator (jag är inte hemma för tillfället)

Om du vill kan jag skicka imorgon?

/Jonas

Absolut! Det kan du göra!

Så det är som jag befarade då.. Att det hela ligger i eq och mixning?

Skit också, hade varit så mycket lättare om det var nåt fysiskt :rolleyes: haha

Tycker inte du behöver göra mer än att lägga en C4 för att få bort brummet som blir vid palm-mutes

Jag skickar imorgon!

Det enda jag kommer ihåg är att Mid va på 2 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MestFest (oregistrerad)
Ljudklipp: http://www.speedyshare.com/835463464.html

Mick position: Rakt emot - Precis utanför konen - 2mm ifrån gallret

Caparison gitarr emg85 18v -> maxon OD808 -> Lead kanalen -> ENGL 412 celestion v30

Ingen EQ.

Tyckte inte alls det lät illa!

Tänk på att det behöver inte låta bra solo för att det ska låta bra i mixen. Det är oftast tvärtom.

Tonen påminde faktiskt lite om All that remains

Jag kom på att jag har Colin Richardson 5150 inställning på min dator (jag är inte hemma för tillfället)

Om du vill kan jag skicka imorgon?

/Jonas

Absolut! Det kan du göra!

Så det är som jag befarade då.. Att det hela ligger i eq och mixning?

Skit också, hade varit så mycket lättare om det var nåt fysiskt :rolleyes: haha

Tycker inte du behöver göra mer än att lägga en C4 för att få bort brummet som blir vid palm-mutes

Jag skickar imorgon!

Det enda jag kommer ihåg är att Mid va på 2 🙂

Okaj! Ska prova att mixa..

Haha, det är ju alltid en början =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudklipp: http://www.speedyshare.com/835463464.html

Mick position: Rakt emot - Precis utanför konen - 2mm ifrån gallret

Caparison gitarr emg85 18v -> maxon OD808 -> Lead kanalen -> ENGL 412 celestion v30

Ingen EQ.

Tyckte inte alls det lät illa!

Tänk på att det behöver inte låta bra solo för att det ska låta bra i mixen. Det är oftast tvärtom.

Tonen påminde faktiskt lite om All that remains

Jag kom på att jag har Colin Richardson 5150 inställning på min dator (jag är inte hemma för tillfället)

Om du vill kan jag skicka imorgon?

/Jonas

Absolut! Det kan du göra!

Så det är som jag befarade då.. Att det hela ligger i eq och mixning?

Skit också, hade varit så mycket lättare om det var nåt fysiskt :rolleyes: haha

Tycker inte du behöver göra mer än att lägga en C4 för att få bort brummet som blir vid palm-mutes

Jag skickar imorgon!

Det enda jag kommer ihåg är att Mid va på 2 🙂

Okaj! Ska prova att mixa..

Haha, det är ju alltid en början =)

c4.gif[

Andy Sneaps C4 har du här iallafall :rolleyes:

Redigerat av TwistMe
Link to comment
Dela på andra sajter

MestFest (oregistrerad)
Ljudklipp: http://www.speedyshare.com/835463464.html

Mick position: Rakt emot - Precis utanför konen - 2mm ifrån gallret

Caparison gitarr emg85 18v -> maxon OD808 -> Lead kanalen -> ENGL 412 celestion v30

Ingen EQ.

Tyckte inte alls det lät illa!

Tänk på att det behöver inte låta bra solo för att det ska låta bra i mixen. Det är oftast tvärtom.

Tonen påminde faktiskt lite om All that remains

Jag kom på att jag har Colin Richardson 5150 inställning på min dator (jag är inte hemma för tillfället)

Om du vill kan jag skicka imorgon?

/Jonas

Absolut! Det kan du göra!

Så det är som jag befarade då.. Att det hela ligger i eq och mixning?

Skit också, hade varit så mycket lättare om det var nåt fysiskt :rolleyes: haha

Tycker inte du behöver göra mer än att lägga en C4 för att få bort brummet som blir vid palm-mutes

Jag skickar imorgon!

Det enda jag kommer ihåg är att Mid va på 2 🙂

Okaj! Ska prova att mixa..

Haha, det är ju alltid en början =)

c4.gif[

Andy Sneaps C4 har du här iallafall :rolleyes:

Har fan den såg jag nu! Ska testa den!

Link to comment
Dela på andra sajter

MestFest (oregistrerad)
Mickarna avgör en hel del.

57a är grundfavvis.

Men jag tycker md 421 ger ett mer öppet ljud.

Sedan kan man testa med Bandmickar.

Jag har beställt en sm57 till.. Får se hur det blir med 2 st först!

Blir kanske att skaffa en md 421 bara för o se skillnaden, den kanske kommer till användning till andra instrument, micka upp Elbas kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag sitter och klinkar lite gitarr hemma och råkade komma över detta ljudklippet. Blev perfekt för min fråga.

Kallas detta något specielt som killen spelar? För det låter som han spelar komp och en liten melodi slinga på samma gitarr?

Hur spelar man detta och om det kallas något specielt är jag nyfiken på det så jag kan utforska world wide web för nyttiga videos 😛

Gött spelat iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp du en SM57a till men du behöver verkligen inte ha någon mer än den ensamma du använt på lådan fram till nu. Varför det kan låta tråkigt är att båda gitarrerna troligen är icke EQade eller likadant EQade. Öka några EQ band på ena gitarren några dB och på andra gitarren sänker du där du höjde på första... En start iaf. Spela nu in en låt och lägg upp för jag vill höra mera Metal!

P.S. Med en SM57 gör en bättre preamp enorm skillnad. Jag svär på det. Mina SM57or låter som dubbelt eller tre gånger så dyra genom min The Brick (med bytta rör med ljusare karaktär, Sovtek 12AX7LPS, EH12AU7) och min Focusrite 828 jämnfört med t.ex. Line Audio Design OMP, inbyggda mic preamps i EMU, M-Audio, Echo etc. Kondensatormikrofoner ska enligt många inte vara lika påverkade som dynamiska men visst blir det ändå mycket bättre med en finare preamp till dem med.

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

MestFest (oregistrerad)
Tja!

Jag sitter och klinkar lite gitarr hemma och råkade komma över detta ljudklippet. Blev perfekt för min fråga.

Kallas detta något specielt som killen spelar? För det låter som han spelar komp och en liten melodi slinga på samma gitarr?

Hur spelar man detta och om det kallas något specielt är jag nyfiken på det så jag kan utforska world wide web för nyttiga videos 🙂

Gött spelat iallafall!

Det är två gitarrer.. Panorerat 80% vänster och 80% höger.

Melodin som jag tror du syftar på är bara en enkel ters stämma..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag sitter och klinkar lite gitarr hemma och råkade komma över detta ljudklippet. Blev perfekt för min fråga.

Kallas detta något specielt som killen spelar? För det låter som han spelar komp och en liten melodi slinga på samma gitarr?

Hur spelar man detta och om det kallas något specielt är jag nyfiken på det så jag kan utforska world wide web för nyttiga videos 😉

Gött spelat iallafall!

Det är två gitarrer.. Panorerat 80% vänster och 80% höger.

Melodin som jag tror du syftar på är bara en enkel ters stämma..

Okaj,låter underbart! Nja,det är de två första takterna jag undrar över. Innan stämmorna kommer.

Är det Dropp C du kör på guran? Åååh..vill lära mig sånt här asså 😉

Bra jobbat med den nya låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

MestFest (oregistrerad)
Tja!

Jag sitter och klinkar lite gitarr hemma och råkade komma över detta ljudklippet. Blev perfekt för min fråga.

Kallas detta något specielt som killen spelar? För det låter som han spelar komp och en liten melodi slinga på samma gitarr?

Hur spelar man detta och om det kallas något specielt är jag nyfiken på det så jag kan utforska world wide web för nyttiga videos 😉

Gött spelat iallafall!

Det är två gitarrer.. Panorerat 80% vänster och 80% höger.

Melodin som jag tror du syftar på är bara en enkel ters stämma..

Okaj,låter underbart! Nja,det är de två första takterna jag undrar över. Innan stämmorna kommer.

Är det Dropp C du kör på guran? Åååh..vill lära mig sånt här asså 😉

Bra jobbat med den nya låten!

Hmm okaj, tror det är vanligt kompriff du menar då.. Det är ju väldigt klassiskt i metalcore att spela sådär. Om du söker på 'metalcore' så tror jag du kommer finna mycket!

Jajamensan, jag kör i drop C..

Link to comment
Dela på andra sajter

MestFest (oregistrerad)
Slänger upp en låt.. spelade in lite idag, blev inte helt missnöjd faktiskt ..

En egen metal låt av popigare variant:

http://www.speedyshare.com/826921362.html

😉

2x sm57 genom en ART MPA GOLD preamp med justerbar input impedans = \M/

Jag behöver lite kommentarer känner jag..

Sitter och lyssnar i hörlurarna nu och tycker att det låter väldigt 'Solidstate' aktigt :S.. för "platt"..

Någon som har lite mix tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger upp en låt.. spelade in lite idag, blev inte helt missnöjd faktiskt ..

En egen metal låt av popigare variant:

http://www.speedyshare.com/826921362.html

😉

2x sm57 genom en ART MPA GOLD preamp med justerbar input impedans = \M/

Jag behöver lite kommentarer känner jag..

Sitter och lyssnar i hörlurarna nu och tycker att det låter väldigt 'Solidstate' aktigt :S.. för "platt"..

Någon som har lite mix tips?

Filen har blivit borttagen, du får se till att ladda upp den igen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
creel (oregistrerad)
Slänger upp en låt.. spelade in lite idag, blev inte helt missnöjd faktiskt ..

En egen metal låt av popigare variant:

http://www.speedyshare.com/826921362.html

🙂

2x sm57 genom en ART MPA GOLD preamp med justerbar input impedans = \M/

Jag behöver lite kommentarer känner jag..

Sitter och lyssnar i hörlurarna nu och tycker att det låter väldigt 'Solidstate' aktigt :S.. för "platt"..

Någon som har lite mix tips?

Lägg upp igen!

Och du, din Cobra låter ju förjävla bra. Uppmickningen verkar vara helt ok, det skulle duga i en produktion.

Jag är ett stort Killswitch Engage-fan så Cobra-stärkaren älskar jag. Jag är dock ingen Cobra än, ska köpa den i sommar tror jag! 😉

Skulle jag vara du skulle jag öka disten lite faktiskt, det låter för "torrt" just nu (dock inte att det ska vara mer reverb, inte så jag menar).

Är det en rak eller vinklad 412:a? Vilket av elementen mickade du upp? Hur många mickar använde du?

Hur hög volym hade du? Ganska lågt va?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

MestFest (oregistrerad)
Slänger upp en låt.. spelade in lite idag, blev inte helt missnöjd faktiskt ..

En egen metal låt av popigare variant:

http://www.speedyshare.com/826921362.html

😄

2x sm57 genom en ART MPA GOLD preamp med justerbar input impedans = \M/

Jag behöver lite kommentarer känner jag..

Sitter och lyssnar i hörlurarna nu och tycker att det låter väldigt 'Solidstate' aktigt :S.. för "platt"..

Någon som har lite mix tips?

Lägg upp igen!

Och du, din Cobra låter ju förjävla bra. Uppmickningen verkar vara helt ok, det skulle duga i en produktion.

Jag är ett stort Killswitch Engage-fan så Cobra-stärkaren älskar jag. Jag är dock ingen Cobra än, ska köpa den i sommar tror jag! 🙂

Skulle jag vara du skulle jag öka disten lite faktiskt, det låter för "torrt" just nu (dock inte att det ska vara mer reverb, inte så jag menar).

Är det en rak eller vinklad 412:a? Vilket av elementen mickade du upp? Hur många mickar använde du?

Hur hög volym hade du? Ganska lågt va?

Låten ligger nu på www.myspace.com/theautumntransition

En liten teaser där..

De andra låtarna låter bajs, så det får ni inte lyssna på =) haha

Har för mig jag använde två sm57:or vid uppmickningen.

Ang. disten tror jag snarare tvärt om =P Hade ju inte allt för hög volym när jag spelade in men var väl runt kl. 8-9 nånstans. Ska testa nångång att sänka disten lite och cranka volymen riktigt.

Jag använde en vinklad ENGL låda med vintage 30 element i, har skaffat en Orange rak cab o den låter fantastiskt 😄 Måste testa spela in med den snart!

Lycka till med Cobra köpet! Om du älskar gitarr soundet på rose of sharyn så kommer du inte bli

besviken kan jag lova dig! 😛

/Jonas

P.S En maxon od overdrive pedal är riktigt fet på cobran! en bra investering om du vill flëska till soundet lite. Tänk också på att du bör ha kanal volymen runt kl: 14-15 nånting och ju högre du crankar master volymen destu bättre ljuder stärkaren 😄

Redigerat av MestFest
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten ligger nu på www.myspace.com/theautumntransition

En liten teaser där..

De andra låtarna låter bajs, så det får ni inte lyssna på =) haha

Du snackar skit 😄 Grymt stick på "Through the desert..." vid 2.20. Bra låt!

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
creel (oregistrerad)
Myten om att stärkare ska spelas in högt.... BS!!

Skaffa en power attunator. Stryp volymen till lådan utan att stärkaren behöver stå och småputtra.

/Crunch'

Myt??? Vill någon utveckla? eller missuppfattade jag dig?

Jag tror det optimala är medelhög volym.

Vid jättelåg volym blir det inget liv i ljudet, vid jättehög volym blir ljudet för bökigt. Man får mycket ljud från själva trälådan, mycket resonanser. Mer rumsljud.

Jag TROR det bästa är att spela in på hyfsat högt, absolut inte så det smärtar i öronen när man är nån meter framför.

Men jag är inte säker som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när dollarn är så låg som den är så köp en Electro Harmonix 12AY7 Mic Pre från USA för typ 1100kr. Den låter förbannat bra och t.o.m. gillar jag den bättre än Groove Tubes The Brick oftast och den kostar runt 5000 i Sverige och låter skit med rören som kom med den. Du får ett gött komprimerat resultat med 12AY7 Mic Pre och en SM57. En SM57 behöver en passande preamp för att låta bra. Inbyggda preamps i de flesta ljudkort gör den inte rättvisa det minsta. Jag svär på det. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
creel (oregistrerad)

Bump.

Nu har jag köpt en Framus Cobra men den låter skit när jag spelar in den. Den låter så ljust och inte alls så fläskigt.

Har en låda med V30:s, men ingen OD-pedal och ingen EMG-mick i guran (en DiMarzio Norton har jag i guran).

Mickar upp med SM57 och kör Fireface 800 som ljudkort.

MestFest: Tycker du verkligen Cobran låter som bäst när man drar på kanalvolymen? Det är ju då man får slutstegsdist? Jag tyckte min lät bäst när jag hade väldigt låg kanalvolym, typ kl 9. Men jag måste prova detta igen...

Vad körde du för inställningar när du tyckte att du lyckades med ljudet, inspelningen och allt?

Tycker du Maxon-pedalen gör jääättemycket för ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså,

jag gillar sällan det resultat jag får av SM-57, men eftersom alla här i tråden verkar gilla den så tänkte jag mest tipsa om en annan billig mick: Beyerdynamic M 88 TG.

Blir väldigt trevlig på stärkaren. Sen gillar jag också Sennheiser MD409 och Blackfire 509. Tyvärr tillverkas dom inte längre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...