Jump to content
Annons

trumm effekter


johantrummorjohan

Recommended Posts

Annons

kompressor och lite dist.. helst tvärtom, så i kedjan dist, eq kompressor.. fast jag brukar använda mer än en kompressor på olika trummor.. så bastrumma - kompressor (lätt kompression) EQ skruva fram ljudet som jag vill ha det, kompressor.. lagom (beroende på vad det är för trumma!) SEND A

virvel dist, kompressor, eq, kompressor SEND A

OH - dist (svag) kompressor, eq kompressor SEND A , och sen skicka rjag hela trumgruppen till ett auxspår där jag skickar vidare signalen till SEND B

Send A är ett lätt träigt reverb i RVerb (Waves) med en preset som heter Drum Room, som jag blivit helt kär i. låter skitbra.

Send B är oftast ett lite fläskigare reverb. effektkabalen ser oftast ut såhär: högpassfilter, Reverb (halvlångt, mest för att smutsa ner överhänget lite) sen kompressor för att smäcka på lite med reverbet. här leker jag mindre med kompressionen utan snarare använder för att forma efterklangen som jag vill ha den.

oftast har jag en rumsmick som jag formar hela trumkitets efterklang med. Snorhård kompression och en skvätt från SEND A, och sen formar jag efterklangen med kompressorn.. den skickas också till trumpaketet. och när man har säg 5 spår trummor på en regel (man kan ju ha en miljard om man så önskar) så kan man sänka trummorna som man vill med ett regeldrag..

men med trummor är dynamikprocessorer din vän, likadant med olika typer av filterpluggar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag spelar in trummor i ett spår med hjälp av ett mixerbord in i datorn.

Men sen låter dom lite för "hårt/brusigt/knassligt" ,

Så ja undrar vilka effekter brukar ni lägga på eller kan tänka er? (delay,reverb)

Jag vill ha nått som mjukar till dom

MVH Johan

Morsning korsning!

Eftersom du säger att du spelar in med hjälp av ett mixerbord så utgår jag från att det är frågan om ett akustiskt trumset och inte en mjukvaru dito. Det är alltid svårt att förstå hur ett sound låter med hjälp av beskrivande ord, så om du kunde lägga upp ett ljudprov så är det mycket enklare att ringa in problemet. Men så här spontant så får jag uppfattnningen att ett krux kan sitta i hur du hanterar det externa mixerbordet, men det är som sagt omöjligt att veta när man inte hör hur det låter. Kan kanske vara svårt att veta även om man vet hur det låter, men då får vi i varje fall en chans att kanske kunna ge bättre svar.

Men generellt så brukar ju reverb och volymhantering vara några grundlägganded styrmedel för att bestämma och kontrollera det du är ute efter och även kompressorhanteringen. När man säger "reverb" så ska man inte heller glömma bort hur man ställer in reverbets innersta parametrar som t.ex. predelay mm. Det är alltså inte enbart valet av reverbeffekt, decaytid och volymstyrkan på reverbet som man bör jobba med. Det är lätt att glömma bort att man även ska tänka på reverbets inre parametrar och här finns ofta rätt mycket man kan göra beroende på vilka slags valmöjligheter som reverbet har.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

För att få riktigt fett trumljud brukar jag ofta försöka dubba trummorna med samplingar. har du akustiskt inspelade trummor finns ju drumagog mfl som fixar det.

Sedan är det ju vettigt att skära lite här och var i frekvenserna, t.ex. tar jag ofta bort botten ur overheadmickarna för att få cymblarerna att "glittra" lite mer.

Personligen gillar jag någon form av "vitalizer" effekt på trummor om man vill ha lite mer modernt trumljud som skär igenom mixen.

Det viktiaste är dock att hitta en riktigt skön kompressor som distar lite lätt. Kör ut allt ill en buss och tokkomprimera.

Waves API är grym, Vintagewarmer också. En budgetvariant i är cubase sc Magneto, skruva på lite diskant där också så blir det hyfsat tryck. Vintage compressor i cubase 4 är också hyfsad för ändamålet.

Ett sista "trick" är att köra en "transient designer" liknande plugg för att berarbeta attack/utklining, framförallt på virvel. Envelope designer i cubase 4 fungerar t.ex. kanon.

Vad gäller reverb brukar jag börja med ett kort rumsreverb, gärna en "warm hall" eller liknande. Sedan kanske jag skapar en buss till med en lite ljusare plate eller liknande beroende på låt. Skär lite i botten på reverbet också så att det inte grötar.

Det är väl ungefär mitt recept på ett hyfsat modernt trumsound i alla fall. Just triggning är det många som använder numer och ett sådant ljud kan vara svårt att ratta fram utan att använda samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...