Jump to content
Annons

Koppla mixer till datorn


Lillplexus

Recommended Posts

Halloj allihopa! Behöver hjälp med val av koppling från mixer till ljudkort. =)

Har en behringer xenyx 1204fx mixer och ett m-audio delta 1010lt ljudkort.

Mixern har tyvärr inga separata utgångar för varje kanal utan endast main outputs (L/R), och Alt 3-4 outputs.

Så antar att jag har två alternativ;

1. Koppla via Alt 3-4 outputs från mixern in till ljudkortet , eller

2. Koppla via FX send på mixern och in till ljudkortet, dvs vrida upp FX send ratten på den kanalen jag vill spela in.

Har hört att om man kopplar via main out så spelas både sång och musiken från datorn in (mic i detta fall)?

Men om jag kopplar via Alt 3-4 outputs, spelas musiken i datorn in då också, eller blir det endast sången som jag vill ha?

Går det möjligtvis att koppla på båda visen?

Tacksam för svar! =)

mvh Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Smidigast är ju att skicka alt 3-4 till ljudkortets ingång, för main out vill du antagligen använda till högtalare..

Den kanal du ska spela in adresserar du då till alt 3-4 (se då även till att knappen alt 3-4 to mix är nertryckt om du vill ha medhörning i högtalarna).

Ljudet ut från datorn kan du ju koppla in på tape in eller på en av dom två stereokanalerna så att du kan höra det som är inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Smidigast är ju att skicka alt 3-4 till ljudkortets ingång, för main out vill du antagligen använda till högtalare..

Den kanal du ska spela in adresserar du då till alt 3-4 (se då även till att knappen alt 3-4 to mix är nertryckt om du vill ha medhörning i högtalarna).

Ljudet ut från datorn kan du ju koppla in på tape in eller på en av dom två stereokanalerna så att du kan höra det som är inspelat.

Okej, det var ju skönt att det funkar på det viset 😉

Eftersom det är så jag valde att koppla när jag beställde kablar förra veckan.

Tack ska du ha! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...