Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Säkert en dryg fråga. HUr programmerar man trummor i Cubase? Jag har ett midiklav o funderar på att köpa mig en trumplugg. Men jag undrar om det finns nån tutorial på det ämnet eller om det följer med i nån manual när man köper trumplugg som beskriver hur man gör?

Jag är helt ny på detta.

Har ni några bra tips på hur man ska gå tillväga, på program, pluggar, utrustning?

Tills plånboken kan hosta upp pengar så använder jag LE, om det spelar nån roll.

Tackar på förhand!

Annons
Postat

Antingen kan du använda midiklaviaturen för att spela de slag som trummorna ska göra eller så kan du klicka i dem i pianorollen.

Cubase har väl nån plugg med trumljud.

Annars använder många pluggar som EZ-drummer, Addictive Drums, Groove Agent 2.

Själv kör jag med EZ-drummer och har precis skaffat Vintage Rock bibilioteket till det.

Postat

Och sen innehåller många trumpluggar en massa färdiga midirytmer som man kan drag-droppa till sitt arr. Det kan vara en bra utgångspunkt för vidare editering. Man kan lära sig mycket om hur en trummis fraserar genom att analysera de filerna!

Postat

Testa även att leka lite med kvantisieringen i cubase om du tycker att trummorna blir för statiska. Ställ in lite olika procent swing och se hur det låter så kommer du nog att kunna få rätt enkla trumkomp att svänga.

Själv brukar jag mata in de trumsamples jag har tänkt använda i reasons redrum och köra den genom rewire i cubase. Sen drar jag upp ett midispår över en takt eller två och loopar det området och klickar i slagen med musen i pianorollen. Genom det får jag en grundloop som jag kan kopiera ut över spåret och gå in i de enskilda delarna och göra trumvariationer.

Postat

jag skulle satsa på addictive drums före ez-drummer..

de låter bättre & erbjuder mer mångfald..

och att spela trummorna själv med midi keyboard är överlägset enligt mig..

och ett tips på att få ett intakt beat,med en levande känsla är att hård kvantifiera kick & snare

men låta ride,hat vara okvantifierade..

:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.