ketri Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Jag har ca 70 ljudfiler som jag vill anvĂ€nda i NN-19. Det Ă€r separata toner frĂ„n en synt som jag inte lĂ€ngre har möjlighet att anvĂ€da eftersom jag bytt frĂ„n PC till Mac. Hur gör jag för att "skapa" ett eget ljud som jag kan öppna i NN-19? Jag vill ju att fil nr. 1 ska ligga pĂ„ C, fil nr. 2 pĂ„ C#, fil nr. 3 pĂ„ D osv. AlltsĂ„ att tonerna hamnar pĂ„ rĂ€tt plats. Ăr det ngt som Ă€r oklart sĂ„ kan jag försöka utveckla det...
Tracer Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 (redigerat) Du lĂ€gger in en sampling. Sen vĂ€ljer du "Root key", var ett tag sen jag satt med reason, men jag har för mig att det inte var svĂ„rare Ă€n sĂ„.. Lycka till! đ / F Edit: Tror dock inte att NN19 klarar 70 filer i en uppsĂ€ttning. NNXT kanske klarar det men det Ă€r tveksamt.. Redigerat 10 februari 2008 av Tracer
ketri Postat 10 februari 2008 TrÄdstartare Postat 10 februari 2008 ok. men hur öppnar jag en "tom" NN-19? Har ju manualen men den ligger i min studio eftersom vi köpt ny dator dit...
Assar Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Skippa NN19. AnvÀnd NNXT istÀllet, den Àr betydligt enklare att arbeta i och har fler möjligheter.
Memphis Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 (redigerat) ok. men hur öppnar jag en "tom" NN-19? Har ju manualen men den ligger i min studio eftersom vi köpt ny dator dit... Tjena. För att öppna en ny tom modul skall du först klicka ur rutan "Load Delault sound in new devices" lĂ€ngst ner, inne pĂ„ Edt --> preferences Dock brukar jag anvĂ€nda NN-XT till sĂ„dant, grejar sĂ€llan med NN-19. đ Mvh /Memphis Redigerat 10 februari 2008 av Memphis
ketri Postat 10 februari 2008 TrĂ„dstartare Postat 10 februari 2008 ok. men hur öppnar jag en "tom" NN-19? Har ju manualen men den ligger i min studio eftersom vi köpt ny dator dit... Tjena. För att öppna en ny tom modul skall du först klicka ur rutan "Load Delault sound in new devices" lĂ€ngst ner, inne pĂ„ Edt --> preferences Dock brukar jag anvĂ€nda NN-XT till sĂ„dant, grejar sĂ€llan med NN-19. đ Mvh /Memphis ok. vill du förklara hur man gör i NN-XT? Den kanske funkar bĂ€ttre..?
Memphis Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 (redigerat) ok. vill du förklara hur man gör i NN-XT? Den kanske funkar bĂ€ttre..? Visst. Ăppna NN-XT och förstora fönstret pĂ„ den genom att klicka pĂ„ den lilla pilen lĂ€ngst ner till höger pĂ„ modulen. Sedan fĂ„r du börja browsa ett av dina ljud pĂ„ knappen med mappen. Sedan justera till sĂ„ att omfĂ„nget av samplingen bara innefattar en ton, tex C. Sedan browsar du nĂ€sta, justerar till bredden till nĂ€sta ton, tex C# osv En skĂ€rmdump kanske hjĂ€lper? đ Klicka för större bild /Memphis Redigerat 10 februari 2008 av Memphis
Assar Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Tutorial: http://www.propellerheads.se/home/discover...p;article=part9
Memphis Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 (redigerat) Tutorial:http://www.propellerheads.se/home/discover...p;article=part9 Jag tycker min var enklare đ Redigerat 10 februari 2008 av Memphis
ketri Postat 10 februari 2008 TrĂ„dstartare Postat 10 februari 2008 Tutorial:http://www.propellerheads.se/home/discover...p;article=part9 Jag tycker min var enklare đ Hur som helst sĂ„hjĂ€lpte den mig nog! Tack sĂ„ jĂ€ttemycket! Skriver hĂ€r om det blir fler problem...
Linus Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Jag vill ju att fil nr. 1 ska ligga pÄ C, fil nr. 2 pÄ C#, fil nr. 3 pÄ D osv.Jag tolkar det som att du samplat varje halvton. Ett tips Àr att inleda filnamnen i nummerföljd. 00 för C0, 01 för C#0, 02 för D0 osv. FÀll ut programmer Klicka mappikonen (Load Sample) Markera alla 70 ljudfiler Klicka OK Högerklicka nÄgot av ljuden och vÀlj Automap Zones Chromatically Nu ligger alla samplingar utplacerade
ketri Postat 10 februari 2008 TrÄdstartare Postat 10 februari 2008 Jag vill ju att fil nr. 1 ska ligga pÄ C, fil nr. 2 pÄ C#, fil nr. 3 pÄ D osv.Jag tolkar det som att du samplat varje halvton. Ett tips Àr att inleda filnamnen i nummerföljd. 00 för C0, 01 för C#0, 02 för D0 osv. FÀll ut programmer Klicka mappikonen (Load Sample) Markera alla 70 ljudfiler Klicka OK Högerklicka nÄgot av ljuden och vÀlj Automap Zones Chromatically Nu ligger alla samplingar utplacerade Jag har redan namngett dem sÄ. Börjar pÄ 01, 02 osv
Memphis Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Jag vill ju att fil nr. 1 ska ligga pĂ„ C, fil nr. 2 pĂ„ C#, fil nr. 3 pĂ„ D osv.Jag tolkar det som att du samplat varje halvton. Ett tips Ă€r att inleda filnamnen i nummerföljd. 00 för C0, 01 för C#0, 02 för D0 osv. FĂ€ll ut programmer Klicka mappikonen (Load Sample) Markera alla 70 ljudfiler Klicka OK Högerklicka nĂ„got av ljuden och vĂ€lj Automap Zones Chromatically Nu ligger alla samplingar utplacerade Nice Linus! Tack för tipset. đ
ketri Postat 11 februari 2008 TrÄdstartare Postat 11 februari 2008 Det funkar kanon. Tack för all hjÀlp! Men nu har jag en ny frÄga angÄende detta. Kan man stÀlla in sÄ att hela samplingen spelas sÄ fort den "triggas"? Som det Àr nu sÄ tystnar de sÄ fort man slÀpper tangenterna. Det Àr lite hÀng i tonerna som jag vill ha kvar...
Tracer Postat 11 februari 2008 Postat 11 februari 2008 (redigerat) * Attack = Hur lÄng fade det Àr in pÄ ljudet. StÀll in lÄgt, i botten t.o.m * Sustain = ljudet spelas sÄ lÀnge du hÄller tonen. SÀtt den rÀtt högt. * Release = hur lÀnge ljudet spelas efter du slÀppt tangenten. SÀtt den pÄ fullt sÄ spelar samplingen tills den Àr slut. Finns en till oxÄ som jag inte mindes precis för tillfÀllet edit: förtydligade Redigerat 11 februari 2008 av Tracer
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.