Jump to content
Annons

Elgitarr som bagage på plan


Cole

Recommended Posts

Hej,

jag ska åka till USA inom kort och tänkte passa på att köpa gitarr där. Gitarren är en Fender American Deluxe Telecaster.

Den säljs tillsammans med Fenders standardlåda (hardshell - klädd plywood).

Har någon här på forumet erfarenhet av att checka in en sådan som bagage? Håller den eller kommer gitarren att komma hem i bitar..?

Redigerat av Cole
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

hej

när jag var i LA i våras passade jag på att köpa en stratta till mig och en till min lillasyster. Fick bara med gigbags så jag köpte två billiga lättviktshardcase

sånna här

Båda gitarrerna klarade sig fint utan att bli skadade. Så det är nog lugnt. Tänk på att ta med lite klistermärken 8från typ musikbörsen och sånna ställen) så du dels känner igen caset på flygplatsen och dels inte verkar lika misstänkt i tullen. Lycka till!

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

när jag var i LA i våras passade jag på att köpa en stratta till mig och en till min lillasyster. Fick bara med gigbags så jag köpte två billiga lättviktshardcase

sånna här

Båda gitarrerna klarade sig fint utan att bli skadade. Så det är nog lugnt. Tänk på att ta med lite klistermärken 8från typ musikbörsen och sånna ställen) så du dels känner igen caset på flygplatsen och dels inte verkar lika misstänkt i tullen. Lycka till!

Går det att låsa ett sånt case på bilden?

Visserligen får man inte längre låsa sina incheckade väskor när man åker mellan USA,

men jag vill gärna kunna låsa gitarrcaset. De misshandlar verkligen väskorna vid in och urpackning, trist om gitarren ramlar ut. Ett softcase tror jag ska gå bra att ta som handbagage, eventuellt kan man alltid skruva isär halsen på gitarren så blir det enklare att frakta. Eller varför inte köpa en egen biljett med sittplats för sina dyrgripar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

när jag var i LA i våras passade jag på att köpa en stratta till mig och en till min lillasyster. Fick bara med gigbags så jag köpte två billiga lättviktshardcase

sånna här

Båda gitarrerna klarade sig fint utan att bli skadade. Så det är nog lugnt. Tänk på att ta med lite klistermärken 8från typ musikbörsen och sånna ställen) så du dels känner igen caset på flygplatsen och dels inte verkar lika misstänkt i tullen. Lycka till!

Går det att låsa ett sånt case på bilden?

Visserligen får man inte längre låsa sina incheckade väskor när man åker mellan USA,

men jag vill gärna kunna låsa gitarrcaset. De misshandlar verkligen väskorna vid in och urpackning, trist om gitarren ramlar ut. Ett softcase tror jag ska gå bra att ta som handbagage, eventuellt kan man alltid skruva isär halsen på gitarren så blir det enklare att frakta. Eller varför inte köpa en egen biljett med sittplats för sina dyrgripar 😄

Är nog bättre att säkra gitarren inne i caset på nåt annat sätt om det skulle gå upp, limmade kraftiga kardborreband runt utsidan på caset är en bra idé. Bryr man sig inte om caset så visst kan du låsa, men då är nog låset sönderklippt när du får tillbaka det, om dom kollat igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
hej

när jag var i LA i våras passade jag på att köpa en stratta till mig och en till min lillasyster. Fick bara med gigbags så jag köpte två billiga lättviktshardcase

sånna här

Båda gitarrerna klarade sig fint utan att bli skadade. Så det är nog lugnt. Tänk på att ta med lite klistermärken 8från typ musikbörsen och sånna ställen) så du dels känner igen caset på flygplatsen och dels inte verkar lika misstänkt i tullen. Lycka till!

Går det att låsa ett sånt case på bilden?

Visserligen får man inte längre låsa sina incheckade väskor när man åker mellan USA,

men jag vill gärna kunna låsa gitarrcaset. De misshandlar verkligen väskorna vid in och urpackning, trist om gitarren ramlar ut. Ett softcase tror jag ska gå bra att ta som handbagage, eventuellt kan man alltid skruva isär halsen på gitarren så blir det enklare att frakta. Eller varför inte köpa en egen biljett med sittplats för sina dyrgripar 😄

Ett sånt case har dragkedjor runt om så det går inte direkt att låsa men det är heller ingen större risk att det råkar öppna sig. Dock är de inte jättestabila...

När vi åkte fick man låsa sina väskor efter att de röntgat dem. Vet dock inte hur det är på andra flygplatser... Vi åkte från L.A.X.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag ska ner till Texas, så det blir lite byten med bagagekastning i USA också. Det gör inte så mycket om lådan blir kantstött, men innehållet är man ju lite mer nervös för.

Det är alltså olåsta väskor som gäller i USA?

Redigerat av Cole
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...