musik (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 (redigerat) Hej! Detta med att anvĂ€nda effekter i form av rena naturljud inom en cd-produktion Ă€r inte enkelt har det vist sig. Först köpte jag 2-3 plattor jag tĂ€nkte plocka nĂ„gra naturljud ifrĂ„n och lĂ€gga pĂ„ 2 olika lĂ„tar. Men det krĂ€vdes sĂ„ mĂ„nga förnyade tillstĂ„nd, för radio, konsertframtrĂ€dande, cd-utgĂ„vor att jag la ned det. Dvs. jag plockade bort/ska plocka vĂ€ck dessa effekter - vill ju Ă€ga rĂ€ttigheterna sjĂ€lv!! SĂ„ dĂ€rför tĂ€nkte jag spela in djurlĂ€ten (naturljud) frĂ„n ett museum hĂ€r i stan dĂ€r de har de aktuella levande fĂ„glarna. Men idag fick jag reda pĂ„ att man mĂ„ste betala dem för detta - om inspelningen anvĂ€nds för kommersiellt bruk! Och det gör den ju, pippina ska ju va mĂ€ pĂ„ cd:n var det tĂ€nkt... Hur f*n kan mĂ€nniskor pĂ„ detta sĂ€tt avgöra om pippina fĂ„r sjunga pĂ„ min skiva eller ej!? De tar sig en rĂ€ttighet bara, för de Ă€ger ju varken kompositions/lĂ„trĂ€ttigheten, eller producentrĂ€ttigheter. Vad Ă€r det för rĂ€ttighet de försöker visa att de Ă€ger? Djuren? p.s. Det Ă€r typ inga fĂ„glar jag sjĂ€lv kan hitta i skogen hĂ€r, jag mĂ„ste i sĂ„ fall Ă„ka till Sydostasien liksom och spela in dĂ€r... d.s. đ :musik Redigerat 6 februari 2008 av musik
osiris Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Hittar du levande fĂ„glar pĂ„ ett museum? Ăr det inte ett zoo du menar? đ Anledningen till att de vill ha pengar för att du ska sampla deras fĂ„glar Ă€r ju just för att det Ă€r deras fĂ„glar. Men visst finns det samplingsskivor med sĂ„nna ljud som Ă€r royalty-fria? Fast kanske inte med just sĂ„nna fĂ„glar. Kanske finns pĂ„ nĂ€tet nĂ„nstans? Hade jag haft sĂ„nna fĂ„glar hade du fĂ„tt sampla dom.. billigt đ
musik (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 (redigerat) Hittar du levande fĂ„glar pĂ„ ett museum? Ăr det inte ett zoo du menar? đ Anledningen till att de vill ha pengar för att du ska sampla deras fĂ„glar Ă€r ju just för att det Ă€r deras fĂ„glar. Men visst finns det samplingsskivor med sĂ„nna ljud som Ă€r royalty-fria? Fast kanske inte med just sĂ„nna fĂ„glar. Kanske finns pĂ„ nĂ€tet nĂ„nstans? Hade jag haft sĂ„nna fĂ„glar hade du fĂ„tt sampla dom.. billigt đ Niet, alla skivor med effektljud som man anvĂ€nder effekter ifrĂ„n för kommersiellt bruk, dvs. för att göra en ny produktion, mĂ„ste man betala för. Det finns inga "royaltyfria" utgĂ„vor. De som har gjort en cd-produktion har alltid producentrĂ€ttigheten! I vissa fall kan de Ă€ven ha upphovsrĂ€tten (ovanligt dock vid de flesta naturljud) - dĂ„ krĂ€vs alltsĂ„ tvĂ„ tillstĂ„nd. Har varit i kontakt med bĂ„de ncb, STIM, Sami, ifpi, erlingförlagen och en massa andra om detta, sĂ„ jag har pĂ„ fötterna om vad som gĂ€ller. Problemet var inte att det var dyrt, problemet var att det ett GIGANTISKT administrativt krĂ„ngel. Jag skulle vara tvungen att vid/före/efter varje framtrĂ€dande av en lĂ„t betala en liten summa av lĂ„ten, likadant vid regelbundna perioder av nĂ€r folk laddade ned mina lĂ„tar frĂ„n NĂ€tet, sĂ„lda ex av skivorna etc etc. Jag har spelat in regn med min videokameras externa mik en dag. Undrar om fastighetsĂ€garen ska ha slantar för att det slog mot "hans" fönster?... Jag har ocksĂ„ spelat in apor, pĂ„ ett annat stĂ€lle, men det var ok. Nu gĂ€ller det bara dessa exotiska fĂ„glar, som Ă€r kvar. Vet inte vad det kallas - museum eller zoo, det Ă€r ingetdera, det jag tĂ€nker pĂ„. Tur i oturen var det med de dĂ€r effektskivorna iaf, för frĂ„n början hade jag med lejon och de lever inte pĂ„ öde öar i Sydostasien. DĂ„ hade det inte stĂ€mt med texten i lĂ„ten!! đđ đ :musik Redigerat 6 februari 2008 av musik
Desecrated Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Egentligen, vem bryr sig. Jag tror knappast nÄn kommer att kÀnna igen just deras sampling och sÀga; "Nejmen oj det dÀr Àr ju min Äska, nu jÀklar ska jag stÀmma trÀskorna av honom".
Piccazzo Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 De tar sig en rÀttighet bara, för de Àger ju varken kompositions/lÄtrÀttigheten, eller producentrÀttigheter. Vad Àr det för rÀttighet de försöker visa att de Àger? Djuren? Ett zoo Àger fÄglarna och administrerar dÀrmed deras rÀttigheter , Ett museum Àger inspelningarna om det var dom du tÀnkte spela in och administrerar dÀrmed dom rÀttigheterna.SÄ frÄga dig sjÀlv om du betalat 15 000 kr för en fÄgel tex varför skall nÄgon annan tjÀna pengar pÄ den förutom du om du givetvis inte fÄr en del av kakan ?
musik (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 (redigerat) Ja, jag förstĂ„r. Men dĂ„ Ă€r det grönt Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Nu gĂ€ller bara att spela in dessa fĂ„glar "live" de ocksĂ„ dĂ„, utan att ta sig till ett museum eller zoo. Hmm... en av dessa tvĂ„ fĂ„glar jag tĂ€nkt ha med kan jag fĂ„ med hĂ€r i Sverige iaf - det Ă€r nĂ€mligen duvor av en sort som finns bĂ„de hĂ€r och i Sydostasien. En frĂ„ga till: jag har en Fender Tele. FĂ„r jag anvĂ€nda den pĂ„ inspelningarna? Eller mĂ„ste jag betala Fender för varje sĂ„lt ex, vid varje nedladdning etc etc? Vari bestĂ„r skillnaden? Videokamera/bandspelare, mikar, digitalband Ă€r ju ocksĂ„ instrument jag anvĂ€nder mig av för att spela in. âșïž :musik Redigerat 6 februari 2008 av musik
Piccazzo Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 FÄr jag anvÀnda den pÄ inspelningarna? Eller mÄste jag betala Fender för varje sÄlt ex, vid varje nedladdning etc etc? Vari bestÄr skillnaden? Skillnaden Àr vÀl rÀtt uppenbar , DU Àger inte fÄglarna men DU Àger fender gitarren om DU skulle Àga fÄglarna skulle ju det inte vara nÄgra problem eller hur.
musik (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Coolt men knussligt. Ok, dĂ„ anvĂ€nder jag den inspelning av regn jag simulerat i badrummet pĂ„ en egen köpt och kompletterad bakplĂ„t (det fattades en vid inflytt), istĂ€llet för fastighetsĂ€garens fönstertrĂ€ffande regn. Eller, ska jag pröjsa Vattenverket dĂ„? Det Ă€r ju frĂ„n vattenkranen vid duschen, "deras" vatten s.a.s. Vem Ă€ger vattnet? Alternativ tre, jag försökte Ă€ven tidigare spela in regn nĂ€r det var varmare. Kanske ska ta det regnet och dubblera det pĂ„ flera kanaler sĂ„ det blir maffigare?? DĂ„ mikade jag snett underifrĂ„n egenköpta speglar hĂ„llandes halvvĂ€gs ut genom fönstret som trĂ€ffades av vattendropparna. För pippifĂ„glarna Ă€r det helt klart sĂ„ att jag ska jaga dem med mik pĂ„ torget... Kurr kurr kurr.... đź đ
Magpie Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 LĂ€gg gĂ€rna upp en video som visar nĂ€r du spelar in ljuden đ
Memphis Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Ja, det skulle vara kul att se! đł Eller sĂ„ försöker du hitta nĂ„gon snĂ€ll figur i sydostasien via nĂ€tet som kan spela in fĂ„glarna Ă„t dig.. kanske.. đ /M
Desecrated Postat 7 februari 2008 Postat 7 februari 2008 Coolt men knussligt. Ok, dÄ anvÀnder jag den inspelning av regn jag simulerat i badrummet pÄ en egen köpt och kompletterad bakplÄt (det fattades en vid inflytt), istÀllet för fastighetsÀgarens fönstertrÀffande regn. Eller, ska jag pröjsa Vattenverket dÄ? Det Àr ju frÄn vattenkranen vid duschen, "deras" vatten s.a.s. Vem Àger vattnet? Du betalar ju för vattnet, oftast sÄ ingÄr den tjÀnsten i hyran, men ska du vara riktigt sÀker anvÀnd varmvatten för det betalar du alltid för. Glöm inte att betala fÄglarna med frön eller bröd. Facket kan vara kÀnslig för sÄdana saker.
musik (oregistrerad) Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Hej igen! SĂ„dĂ€rja. Blev alltsĂ„ tvungen att göra det en tredje gĂ„ng och denna gĂ„ngen riktigt. Första gĂ„ngen handlade det ju om ett par effekter frĂ„n tvĂ„ olika effektljuds-cd som jag förvisso fick tillstĂ„nd att anvĂ€nda, men bara i begrĂ€nsad omfattning. Andra gĂ„ngen spelade jag sjĂ€lv in ljud, men de kom frĂ„n djur jag inte Ă€gde och Ă€ven om jag fick muntligt avtal, sĂ„ har jag nu gjort pĂ„ ett annat sĂ€tt. Tredje gĂ„ngen gillt brukar man ju sĂ€ga. Spelat in regn och fĂ„glar och apa sjĂ€lv igen, men nu utomhus och sĂ„dana som var fria i naturen och inte Ă€gdes av nĂ„gon. En av inspelningarna var en gammal semesterupptagning, som jag fĂ„tt brusa av med Steinbergs program, annars gick det ju inte att anvĂ€nda. Dessutom var den monofonisk, men va f-n.. blev lite stereoenhanzer pĂ„ den. Vad gör man inte för konsten? đ :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.