Jump to content
Annons

Kommersiellt bruk

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Detta med att anvÀnda effekter i form av rena naturljud inom en cd-produktion Àr inte enkelt har det vist sig. Först köpte jag 2-3 plattor jag tÀnkte plocka nÄgra naturljud ifrÄn och lÀgga pÄ 2 olika lÄtar. Men det krÀvdes sÄ mÄnga förnyade tillstÄnd, för radio, konsertframtrÀdande, cd-utgÄvor att jag la ned det. Dvs. jag plockade bort/ska plocka vÀck dessa effekter - vill ju Àga rÀttigheterna sjÀlv!! SÄ dÀrför tÀnkte jag spela in djurlÀten (naturljud) frÄn ett museum hÀr i stan dÀr de har de aktuella levande fÄglarna.

Men idag fick jag reda pÄ att man mÄste betala dem för detta - om inspelningen anvÀnds för kommersiellt bruk! Och det gör den ju, pippina ska ju va mÀ pÄ cd:n var det tÀnkt...

Hur f*n kan mÀnniskor pÄ detta sÀtt avgöra om pippina fÄr sjunga pÄ min skiva eller ej!? De tar sig en rÀttighet bara, för de Àger ju varken kompositions/lÄtrÀttigheten, eller producentrÀttigheter. Vad Àr det för rÀttighet de försöker visa att de Àger? Djuren?

p.s. Det Àr typ inga fÄglar jag sjÀlv kan hitta i skogen hÀr, jag mÄste i sÄ fall Äka till Sydostasien liksom och spela in dÀr... d.s.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Hittar du levande fĂ„glar pĂ„ ett museum? Är det inte ett zoo du menar? 🙂

Anledningen till att de vill ha pengar för att du ska sampla deras fÄglar Àr ju just för att det Àr deras fÄglar.

Men visst finns det samplingsskivor med sÄnna ljud som Àr royalty-fria? Fast kanske inte med just sÄnna fÄglar. Kanske finns pÄ nÀtet nÄnstans?

Hade jag haft sĂ„nna fĂ„glar hade du fĂ„tt sampla dom.. billigt 🙂

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hittar du levande fĂ„glar pĂ„ ett museum? Är det inte ett zoo du menar? 🙂

Anledningen till att de vill ha pengar för att du ska sampla deras fÄglar Àr ju just för att det Àr deras fÄglar.

Men visst finns det samplingsskivor med sÄnna ljud som Àr royalty-fria? Fast kanske inte med just sÄnna fÄglar. Kanske finns pÄ nÀtet nÄnstans?

Hade jag haft sĂ„nna fĂ„glar hade du fĂ„tt sampla dom.. billigt 🙂

Niet, alla skivor med effektljud som man anvÀnder effekter ifrÄn för kommersiellt bruk, dvs. för att göra en ny produktion, mÄste man betala för. Det finns inga "royaltyfria" utgÄvor. De som har gjort en cd-produktion har alltid producentrÀttigheten! I vissa fall kan de Àven ha upphovsrÀtten (ovanligt dock vid de flesta naturljud) - dÄ krÀvs alltsÄ tvÄ tillstÄnd. Har varit i kontakt med bÄde ncb, STIM, Sami, ifpi, erlingförlagen och en massa andra om detta, sÄ jag har pÄ fötterna om vad som gÀller. Problemet var inte att det var dyrt, problemet var att det ett GIGANTISKT administrativt krÄngel. Jag skulle vara tvungen att vid/före/efter varje framtrÀdande av en lÄt betala en liten summa av lÄten, likadant vid regelbundna perioder av nÀr folk laddade ned mina lÄtar frÄn NÀtet, sÄlda ex av skivorna etc etc.

Jag har spelat in regn med min videokameras externa mik en dag. Undrar om fastighetsÀgaren ska ha slantar för att det slog mot "hans" fönster?... Jag har ocksÄ spelat in apor, pÄ ett annat stÀlle, men det var ok. Nu gÀller det bara dessa exotiska fÄglar, som Àr kvar. Vet inte vad det kallas - museum eller zoo, det Àr ingetdera, det jag tÀnker pÄ.

Tur i oturen var det med de dĂ€r effektskivorna iaf, för frĂ„n början hade jag med lejon och de lever inte pĂ„ öde öar i Sydostasien. DĂ„ hade det inte stĂ€mt med texten i lĂ„ten!! 🙂🙂

🙂

Redigerat av musik
Postat

Egentligen, vem bryr sig.

Jag tror knappast nÄn kommer att kÀnna igen just deras sampling och sÀga; "Nejmen oj det dÀr Àr ju min Äska, nu jÀklar ska jag stÀmma trÀskorna av honom".

Postat
De tar sig en rÀttighet bara, för de Àger ju varken kompositions/lÄtrÀttigheten, eller producentrÀttigheter. Vad Àr det för rÀttighet de försöker visa att de Àger? Djuren?

Ett zoo Àger fÄglarna och administrerar dÀrmed deras rÀttigheter , Ett museum Àger inspelningarna om det var dom du tÀnkte spela in och administrerar dÀrmed dom rÀttigheterna.SÄ frÄga dig sjÀlv om du betalat 15 000 kr för en fÄgel tex varför skall nÄgon annan tjÀna pengar pÄ den förutom du om du givetvis inte fÄr en del av kakan ?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, jag förstÄr.

Men dÄ Àr det grönt Àn sÄ lÀnge. Nu gÀller bara att spela in dessa fÄglar "live" de ocksÄ dÄ, utan att ta sig till ett museum eller zoo. Hmm... en av dessa tvÄ fÄglar jag tÀnkt ha med kan jag fÄ med hÀr i Sverige iaf - det Àr nÀmligen duvor av en sort som finns bÄde hÀr och i Sydostasien.

En frÄga till: jag har en Fender Tele. FÄr jag anvÀnda den pÄ inspelningarna? Eller mÄste jag betala Fender för varje sÄlt ex, vid varje nedladdning etc etc? Vari bestÄr skillnaden? Videokamera/bandspelare, mikar, digitalband Àr ju ocksÄ instrument jag anvÀnder mig av för att spela in.

â˜ș

Redigerat av musik
Postat
FÄr jag anvÀnda den pÄ inspelningarna? Eller mÄste jag betala Fender för varje sÄlt ex, vid varje nedladdning etc etc? Vari bestÄr skillnaden?

Skillnaden Àr vÀl rÀtt uppenbar , DU Àger inte fÄglarna men DU Àger fender gitarren om DU skulle Àga fÄglarna skulle ju det inte vara nÄgra problem eller hur.

musik (oregistrerad)
Postat

Coolt men knussligt. Ok, dÄ anvÀnder jag den inspelning av regn jag simulerat i badrummet pÄ en egen köpt och kompletterad bakplÄt (det fattades en vid inflytt), istÀllet för fastighetsÀgarens fönstertrÀffande regn. Eller, ska jag pröjsa Vattenverket dÄ? Det Àr ju frÄn vattenkranen vid duschen, "deras" vatten s.a.s. Vem Àger vattnet?

Alternativ tre, jag försökte Àven tidigare spela in regn nÀr det var varmare. Kanske ska ta det regnet och dubblera det pÄ flera kanaler sÄ det blir maffigare?? DÄ mikade jag snett underifrÄn egenköpta speglar hÄllandes halvvÀgs ut genom fönstret som trÀffades av vattendropparna.

För pippifÄglarna Àr det helt klart sÄ att jag ska jaga dem med mik pÄ torget... Kurr kurr kurr....

😼

😄

Postat

Ja, det skulle vara kul att se! 😳

Eller sÄ försöker du hitta nÄgon snÀll figur i sydostasien via nÀtet som kan spela in fÄglarna Ät dig..

kanske.. 😄

/M

Postat
Coolt men knussligt. Ok, dÄ anvÀnder jag den inspelning av regn jag simulerat i badrummet pÄ en egen köpt och kompletterad bakplÄt (det fattades en vid inflytt), istÀllet för fastighetsÀgarens fönstertrÀffande regn. Eller, ska jag pröjsa Vattenverket dÄ? Det Àr ju frÄn vattenkranen vid duschen, "deras" vatten s.a.s. Vem Àger vattnet?

Du betalar ju för vattnet, oftast sÄ ingÄr den tjÀnsten i hyran, men ska du vara riktigt sÀker anvÀnd varmvatten för det betalar du alltid för.

Glöm inte att betala fÄglarna med frön eller bröd. Facket kan vara kÀnslig för sÄdana saker.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

SÄdÀrja. Blev alltsÄ tvungen att göra det en tredje gÄng och denna gÄngen riktigt. Första gÄngen handlade det ju om ett par effekter frÄn tvÄ olika effektljuds-cd som jag förvisso fick tillstÄnd att anvÀnda, men bara i begrÀnsad omfattning. Andra gÄngen spelade jag sjÀlv in ljud, men de kom frÄn djur jag inte Àgde och Àven om jag fick muntligt avtal, sÄ har jag nu gjort pÄ ett annat sÀtt. Tredje gÄngen gillt brukar man ju sÀga.

Spelat in regn och fÄglar och apa sjÀlv igen, men nu utomhus och sÄdana som var fria i naturen och inte Àgdes av nÄgon. En av inspelningarna var en gammal semesterupptagning, som jag fÄtt brusa av med Steinbergs program, annars gick det ju inte att anvÀnda. Dessutom var den monofonisk, men va f-n.. blev lite stereoenhanzer pÄ den.

Vad gör man inte för konsten?

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.