Jump to content
Annons

Musikdatorbyggade-hjälp :)


mmikael

Recommended Posts

Hej! Hoppas nån vänlig själ vill ta en liten stund och hjälpa mig. Jag ska nämligen låta min brorsa bygga en musikdator åt mig och han är duktig på datorer, men har väl begränsade kunskaper gällande musik, så vi har några frågor.

Han har skickat en specifikation till mig på hur det skulle kunna se ut, så om nån vill kolla och komma med feedback, så vore det väldigt uppskattat! Det blir ju en rätt så rejäl investering, så man vill ju inte köpa fel.

Här är iaf specifikationen:

* Intel Core 2 Quad Q9450 2,67GHz

* Moderkort med Intel X38 eller x48 chipset

* DDR2 PC8500 eller PC9600   4-8GB

* 2 X Western Digital Raptor 150GB (RAID-0)

* Radeon HD 3450 Passive

Frågan är också vilket internt ljudkort man ska använda... vad tycker ni? Ljudkortet måste iaf ha drivrutiner för 64 bitars Vista, för jag vill pröva att gå över till det (även om jag kommer ha två OS). Funkar det så är det grymt, annars vill jag gå över till det så fort det kommer funka.

Jag kan berätta lite om min nuvarande dator, jag kör Reason 4 just nu och jag har märkt att ifall jag har väldigt många kanaler, så kan ljudet knastra, och det händer också ibland när jag laddar in andras projekt. Om det i det senare fallet beror på samplingar, eller effekter vet jag inte (det projektet jag tänker mest på hade en del wavsamplade trummor och effekter). Men vad kan vara flaskhalsen? Är det processorn eller ljudkortet? Jag kör en Toneport UX2 som (externt) ljudkort och har en Pentium 4CPU 3 GHZ processor med 1 Gb RAM.

Om ljudet skulle knastra med min nya dator, så antar jag att en Core 2 Quad Q9450 inte kommer att vara flaskhalsen utan det interna ljudkortet...

Så vilket ljudkort kan vara bäst för mig? Ska det t.ex. vara pci eller pci-e? Jag behöver inget kort med 120 in- och utgångar utan är främst ute efter ett kort som kan hjälpa mig med att få ner latencyn. Jag kommer mest att prodda elektronisk musik i datorn med midiklav, men ibland använda elgura, uppmickad akustisk och mic för sång, men det kanske Toneporten klarar av (den har ju två fantom-matade micingångar, en ingång för elgitarr och en för elbas). Kommer troligtvis också köpa en midikontroller eller vad det heter (en sån rattmodul som man kan styra parametrar i Reason med) och kanske ett litet mixerbord. I vilka fall har man nytta av alla in- och utgångar på ett ljudkort?

PS. Detta kunde ju både postas i den här tråden och i ljudkortstråden, så jag visste inte vilken tråd jag skulle välja, men jag vill ju ha en allmän feedback på mitt datorbyggande, så det platsar ju inte riktigt i ljudkortstråden DS.

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Raptor är visserligen snabbare än vanliga 7200 varvare, men de låter också mer och är väl också rätt mycket dyrare. Ska du inte spela in en farlig mängd audiospår samtidigt är det nog overkill. Jag skulle överväga att spara in en slant och få ned ljudnivån med något annat. Seagate SATA2-diskar exempelvis har jag bra erfarenheter av.

Knaster är ofta följden av för lågt inställd latency. Låg latency är egentligen bara intressant vid inspelning. När du sitter och mixar kan du dra upp den för att spara CPU och förhoppningsvis slippa knaster. Kör vidare med Toneport till att börja med tills du vet att du verkligen behöver något annat. Kolla om din Toneport har inställningar du kan labba med. Det bör den ha. Annars kan dessa modeller kollas in:

Internt ljudkort budget: Audiophile 2496, runt 900:-

Internt ljudkort modell bättre: RME HDSP 9632, runt 4000:-

Bortsett från kvalitets- och IN/UT-skillnader har båda stabila ASIO-drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Jag har läst att Raptordiskarna skulle vara hyffsat tysta? 🙂 Vad har förresten ljudnivån för relevans i musikdatorbyggande? Infekterar det inspelade ljudet också? Jag har nämligen läst flera påpeka att tystheten är viktig, så nåt lär det ju vara 😉

Jo, det har knastrat av den anledningen, men jag vill kunna spela in saker samtidigt som jag hör allt det andra och inte behöva ställa om buffert-sizen hela tiden. Så jag vill ha ett bättre system, där det flyter på även när man belastar det hårt. Det knastrar ju även om jag kör sämsta sampleraten, har low resolution samples och 16bitars ljud - ifall jag kör tunga projekt.

Jag vill inte mecka med min gamla dator för att få en duglig dator, utan få en ny och top-notch-dator. Ljudkorten du talar om det var om jag skulle sätta in dom i mitt nuvarande system? Vista 64 kör väl med WaveART och inte ASIO?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att skaffa dig ett bra nätagg till datorn. Annars kan det hända sig att datorn fungerar dålig när du kopplar in många enheter till den. Raptorn tror jag kan dra ganska mycket ström.

http://www.tomshardware.se/lagring/harddis...tiv_jamforelse/ - Sida med tabeller över prestanda på olika produkter bla hårddiskar

http://www.digit-life.com/articles2/storage/hddpower.html - Ett exempel på statistik på strömförbrukning av olika hårddiskar

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inge roligt om du får med datorn på en inspelning. Beror väl lite på hur du spelar in också om du använder dig av mic eller inte.

Aha, är det enbart då det spelar roll? Okej, men det är nog lugnt jag kan lösa det och i nuläget så gör jag rätt skitig musik så lite brus e helt okej för att få en SNABB dator 🙂 Köper man en fet dator, vill man ju inte att hårddiskarna ska begränsa dom andra komponenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att skaffa dig ett bra nätagg till datorn. Annars kan det hända sig att datorn fungerar dålig när du kopplar in många enheter till den. Raptorn tror jag kan dra ganska mycket ström.

http://www.tomshardware.se/lagring/harddis...tiv_jamforelse/ - Sida med tabeller över prestanda på olika produkter bla hårddiskar

http://www.digit-life.com/articles2/storage/hddpower.html - Ett exempel på statistik på strömförbrukning av olika hårddiskar

Okej, jag ska vidarebefordra det till brorsan, men han har kanske tänkt på det redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat om X38/48 funkar bra med musikljudkort?

Skulle inte välja Vista för musik. XP är det som i dagsläget är stabilast, resurssnålast och mest kompatibelt med vår värld.

4 Gb i en PC med ett slimmat XP räcker väldigt långt...

Vet ej, men Intelchipset ska väl vara bra kompatibla med musiksystem har jag hört..?

Men, min midiklav, och allt det andra har 64bitars stöd, så länge jag fixar ett ljudkort som också har det. Jag ska köra på i Reason och då använder jag inte heller Vsti:er, så vad skulle kunna bli problemet med kompabilitet? Reason och datakomponenterna kommer ju alla ha stöd för Vista 64 i så fall... Är det nåt jag inte har tänkt på?

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)

kolla upp på propellerheads hemsida om t ex chipset funkar med reason, och göra likadant med andra rpogram du tänkt använda. Har du t ex tänkt använda pro tools så hade jag inte rekomenderat det moderkortet då chipset inte har fått godkänt av digidesign. Men har ingen aning om det är med andra program, så kolla upp det du:)

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla upp på propellerheads hemsida om t ex chipset funkar med reason, och göra likadant med andra rpogram du tänkt använda. Har du t ex tänkt använda pro tools så hade jag inte rekomenderat det moderkortet då chipset inte har fått godkänt av digidesign. Men har ingen aning om det är med andra program, så kolla upp det du:)

dr.kaufman

Okej, det ska jag göra! Men jag kommer inte använda andra program än Reason just nu och säkert för en längre period framöver. Fast visst är det ju intressant att veta, man kanske kopplar upp Reason som en slav mot nåt annat program så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har förresten ljudnivån för relevans i musikdatorbyggande?

Som påpekats är det vid inspelning som det är viktigt, men även vid mix. Dessutom blir det betydligt behagligare att sitta vid en tyst dator i längre perioder. Det förtjänar väl också att påpekas hur viktigt chassit och dess fläktar är. För att inte tala om CPU-fläkten. Du tycks ha valt ett fläktlöst grafikkort vilket ju är bra.

Tittade för övrigt lite på Raptorpriser (150GB). De ligger runt 1.500:-/st. Man kan få en marginellt långsammare 250GB Seagate Barracuda SATA2 disk för 600:- (320GB för 700:-). Du skulle alltså spara in runt 1.800:- (och samtidigt få 200GB ytterligare lagringsutrymme). Ett givet val imho, och dessutom ett fint tillskott på en eventuell ljudkortsbudget.

Ljudkorten du talar om det var om jag skulle sätta in dom i mitt nuvarande system? Vista 64 kör väl med WaveART och inte ASIO?

Nu är jag inte hemma på Vista (i allmänhet) och 64-system (i synnerhet), men åtminstone RME-kortet har ASIO-drivrutiner för Vista 64.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...