Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vad finns det för delay som gör detta, eller hur ska man ställa in en delay vst som bara eller iallafall mest bara reagerar när rösten gör S och T tss. scch, ljud ? 😆

Annons
Postat
vad finns det för delay som gör detta, eller hur ska man ställa in en delay vst som bara eller iallafall mest bara reagerar när rösten gör S och T tss. scch, ljud ? 😆

Hmmm. Låter skumt.

Vad ska du ha det till.

Det enda som slår mig är att försöka sidechaina en deesser på något sättt att trigga ett delay.

Eller vill du bara ha studs på själva S.en så kan du ju kopiera spåret köra en deesser i lyssningsläge och ett delay på det.

Postat

Hmmm. Låter skumt.

Vad ska du ha det till.

Det enda som slår mig är att försöka sidechaina en deesser på något sättt att trigga ett delay.

Eller vill du bara ha studs på själva S.en så kan du ju kopiera spåret köra en deesser i lyssningsläge och ett delay på det.

joo men om man ska jämföra min S ljud med nånting annat än röst som jag då hade tänkt att använda det till, så kan man tänka sig en cymbal , en closed hi hat eller liknande,

En kompis använda sig av nåt delay som gjorde att i slutmixen av låten så hörde man knappt delayen förrän han sa ett ord med S lr T då hörde man skarpt bara ping pong delayen på dom ljudet han gjorde......

Postat

borde vara ett HP filter på delayen. eftersom konsonanterna som s t.e.x. är höga i frekvens. testa ett hög ställt hp filter på delayen. mitt tips. eller vad jag tror iaf.

Postat
borde vara ett HP filter på delayen. eftersom konsonanterna som s t.e.x. är höga i frekvens. testa ett hög ställt hp filter på delayen. mitt tips. eller vad jag tror iaf.

okej ja vet inte vad ett HP filter är, VST lr? du kan ju få förklara så ahr ja lärt mig nåt nytt 😆

Postat
Kanske lite tidskrävande, men att automatisera delayet?

nej därför att delayen existerar på samma nivå hela låten, men när S uttalen kommer så hörs de väsentligt mkt mer, vilket gör att i slutmixen med musik och allting så hörs inte alls delayet utan bara S ljuden hörs i en pingpong delay

Postat

okej ja vet inte vad ett HP filter är, VST lr? du kan ju få förklara så ahr ja lärt mig nåt nytt 😉

HP filter=HögPass filter d.v.s ett filter som bara släpper igenom höga frekvenser (HighPass). Du borde kunna trigga ett delay med hjälp av en de-esser men tyvärr har jag ingen aning om hur man gör detta i Cubase 😆

Postat

okej ja vet inte vad ett HP filter är, VST lr? du kan ju få förklara så ahr ja lärt mig nåt nytt 😉

HP filter=HögPass filter d.v.s ett filter som bara släpper igenom höga frekvenser (HighPass). Du borde kunna trigga ett delay med hjälp av en de-esser men tyvärr har jag ingen aning om hur man gör detta i Cubase 😆

nee har ju inte jag heller , vad använder man sig ett sånt i för mjukvara då?

Postat

Hmmm. Låter skumt.

Vad ska du ha det till.

joo men om man ska jämföra min S ljud med nånting annat än röst som jag då hade tänkt att använda det till, så kan man tänka sig en cymbal , en closed hi hat eller liknande,

En kompis använda sig av nåt delay som gjorde att i slutmixen av låten så hörde man knappt delayen förrän han sa ett ord med S lr T då hörde man skarpt bara ping pong delayen på dom ljudet han gjorde......

Du kan inte fråga kompisen då?

Postat

har för mig att jag läste på studios egen hemsida förra månaden

om en ny deesser där man kunde skicka s & T ljud till en egen kanal..

kom inte ihgåg vad den hette dock..men det går säkert att kolla upp!!

😆

Postat
vad finns det för delay som gör detta, eller hur ska man ställa in en delay vst som bara eller iallafall mest bara reagerar när rösten gör S och T tss. scch, ljud ? :rolleyes:

Jag tror att jag skulle göra en kopia på spåret och lägga det på en annan kanal, sedan skulle jag filtrera bort alla frekvenser under 5Khz (eller lyssna mig fram var dom viktiga s och t-ljuden börjar tappa botten, antagligen ännu högre upp...). Denna kopia skulle jag komrimera hårt!!!. Sedan skulle jag lägga ett delay på detta som jag mixar 100% våt (alltså effekt, inte dry).

Lyssna på denna tillsammans med originalspåret och dra upp den efter tycke och smak, den låter nog inte så vackert ensam ;-)

/Johan

Postat
vad finns det för delay som gör detta, eller hur ska man ställa in en delay vst som bara eller iallafall mest bara reagerar när rösten gör S och T tss. scch, ljud ? 😉

Jag tror att jag skulle göra en kopia på spåret och lägga det på en annan kanal, sedan skulle jag filtrera bort alla frekvenser under 5Khz (eller lyssna mig fram var dom viktiga s och t-ljuden börjar tappa botten, antagligen ännu högre upp...). Denna kopia skulle jag komrimera hårt!!!. Sedan skulle jag lägga ett delay på detta som jag mixar 100% våt (alltså effekt, inte dry).

Lyssna på denna tillsammans med originalspåret och dra upp den efter tycke och smak, den låter nog inte så vackert ensam ;-)

/Johan

okej tack så mkt, hade själv tänkt mig att göra såhära men jag fick sedan höra att det fanns nånslags delay som kanske är moddad med någonting lr liknande så jag tänkte om nån på forumet visste exakt vad jag pratade om men de verkade som att jag va helt ute o cyklade 😛😉

Postat (redigerat)
vad finns det för delay som gör detta, eller hur ska man ställa in en delay vst som bara eller iallafall mest bara reagerar när rösten gör S och T tss. scch, ljud ? 😛

/Johan

Ën upward expander borde göra bättre nytta tycker jag med filter innan dess. Då skulle bara frekvenserna där sibilantsljud är vara kvar och en bra inställd expander skulle trycka upp nivån mera på ställena där s'en är lite mer dominerande än de andra elementen i det frekvensområdet? Em tanke bara. MvH

Edit: En gate med inbyggd sidechain filter skulle kanske kunna göra bättre effekt och sedan delayet lagt efter det?

Redigerat av punkrockdude

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.