Jump to content
Annons

Jag vill få ljud ur mitt midi-keyboard i Ubuntu


Dingbats

Recommended Posts

Jag har ett litet enkelt USB-midikeyboard. Jag vill gärna kunna använda det till att sitta och spela på genom datorn, under Ubuntu. Så till det behöver jag nån mjukvarusynt, men de jag har provat har haft massa jobbiga dependencies som jag inte orkar konfigurera hit och dit. Jag vill ju bara kunna få lite ljud ur den, strunt samma om det låter bra eller inte.

Så: Finns det nån enkel mjukvarusynt till Linux som inte kräver Jack och massa annat jobbigt, som bara funkar med ett USB-midikeyboard, plug and play, med minimalt krångel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spamatica (oregistrerad)
Men Jack är ju asjobbigt att konfigurera... finns det nån enkel guide eller nåt sånt, för jag har inte hittat nån?

Njae som standard körs Jack bara från kommandorad, vilket kanske kan kännas skrämmande, men jag håller inte med om att det är svårt att sätta upp.

jackd -d alsa

bör dra igång jack med standard parametrar

om man vill ha lägre latency(256 samples) och 44100 samplingsfrekvens så kan man skriva

jackd -d alsa -r 44100 -p 256

Ett alternativ som kan göra saker mer begripliga (speciellt vad gäller att koppla in midi delarna) är att använda qjackctl - ett konfigureringsverktyg som kan sätta upp både audio(jack) och midi(alsa) kopplingar.

jack och qjackctl ska finnas som färdiga paket i ubuntu.

Om du vill ha en enkel synt till detta så skulle jag rekommendera att köra med soundfonts och qsynth. vet inte om qsynth finns som färdigt paket men det borde det göra.

1. starta qjackctl

2. klicka i guiet så jack går igång

3. start qsynth

4. använd qjackctl och se till att din synth är kopplad till ingången på qsynth och att ljudutgången från qsynth är kopplad till ljudkortet.

/Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Jack är ju asjobbigt att konfigurera... finns det nån enkel guide eller nåt sånt, för jag har inte hittat nån?

Njae som standard körs Jack bara från kommandorad, vilket kanske kan kännas skrämmande, men jag håller inte med om att det är svårt att sätta upp.

Det i sig tycker jag inte är skrämmande, det är jag van vid.

jackd -d alsa

bör dra igång jack med standard parametrar

Grejen är att det inte funkar. Om det är av intresse så ger den det här som output:

jackd 0.103.0
Copyright 2001-2005 Paul Davis and others.
jackd comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY
This is free software, and you are welcome to redistribute it
under certain conditions; see the file COPYING for details

JACK compiled with System V SHM support.
loading driver ..
SSE2 detected
creating alsa driver ... hw:0|hw:0|1024|2|48000|0|0|nomon|swmeter|-|32bit
control device hw:0
ALSA lib confmisc.c:1286:(snd_func_refer) Unable to find definition 'defaults.namehint.extended'
ALSA lib conf.c:3510:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3982:(snd_config_expand) Evaluate error: No such file or directory
ALSA lib pcm.c:2144:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM hw:0
ALSA lib confmisc.c:1286:(snd_func_refer) Unable to find definition 'defaults.namehint.extended'
ALSA lib conf.c:3510:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3982:(snd_config_expand) Evaluate error: No such file or directory
ALSA lib pcm.c:2144:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM hw:0
ALSA: Cannot open PCM device alsa_pcm for playback. Falling back to capture-only mode
cannot load driver module alsa
no message buffer overruns

Ett alternativ som kan göra saker mer begripliga (speciellt vad gäller att koppla in midi delarna) är att använda qjackctl - ett konfigureringsverktyg som kan sätta upp både audio(jack) och midi(alsa) kopplingar.

Ok, nu installerade jag det, och det funkar med oss och dummy som drivare, men inte med alsa...

Hittar jag nån synt som funkar nu så är det väl okej, men det är ju kostigt att det inte funkar med alsa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du den fysiska porten från midiinterfacet där du kopplar in keyboarden i Jackctrl => MIDI? Har du gjort kopplingen genom att välja i v-fönster sedan h-fönster och trycka connect. Om du inte ser din keybord port där testa med virtual keyboard.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du den fysiska porten från midiinterfacet där du kopplar in keyboarden i Jackctrl => MIDI? Har du gjort kopplingen genom att välja i v-fönster sedan h-fönster och trycka connect. Om du inte ser din keybord port där testa med virtual keyboard.

Jag tror jag fick till det som du sa, men Jack hängde sig när jag trixade med connections, och nu är fönstret blankt när jag öppnar Jack igen... Det kanske fixar sig på en reboot, men jag är mitt uppe i en grej nu så det får jag se nästa gång jag rebootar.

Men hur som helst vet jag inte om "MIDI through" är rätt? Det är ju en USB-keyboard, så jag är osäker på vad den porten kallas. Den enda som syntes i Jack var "MIDI through", så jag valde den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda som syntes i Jack var "MIDI through", så jag valde den.

Det är nog tyvärr inte den som är till keyboarden. Du kan köra kommandot "lsusb" för att se vilka usbenheter som finns anslutna. Har du installerat nått firmware för keyboarden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spamatica (oregistrerad)
Ok, nu installerade jag det, och det funkar med oss och dummy som drivare, men inte med alsa...

Hittar jag nån synt som funkar nu så är det väl okej, men det är ju kostigt att det inte funkar med alsa...

Vad är det för ljudkort? Låter ovanligt att det bara ska funka med OSS.

En kommentar till amSynth, sätter du amSynth att koppla direkt till OSS så behöver du inte starta jack överhuvudtaget. Däremot så måste alsa-midi kopplingen göras från ditt keyboard till amSynth.

Om det är så att det inte dyker upp nått device för keyboardet i qjackctl så bör du kolla upp stödet för klaviaturen under Linux. Tyärr så är usb-audio/midi inte världens roligaste under linux...

Det finns usb-keyboards som inte stödjer midi-standarden utan kräver specialdrivrutiner. Vidare finns det också ett gäng med usb-keyboards som kräver att man laddar en firmware från datorn, i nått fall tror jag inte ens denna firmware finns tillgänglig...vilket i förlängningen betyder att dessa inte går stödja under linux...

Men om vi förutsätter att det kommer att funka :-) så vill jag bara föreslå en annan rolig synth om du vill a synthiga ljud: ZynAddSubFX, antagligen världens bästa synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda som syntes i Jack var "MIDI through", så jag valde den.

Det är nog tyvärr inte den som är till keyboarden. Du kan köra kommandot "lsusb" för att se vilka usbenheter som finns anslutna. Har du installerat nått firmware för keyboarden?

Nej, jag misstänkte det. lsusb ger ett antal portar. Jag har inte installerat nånting alls överhuvudtaget till keyboarden, i OS X bara stoppade jag in den i USB-porten och så funkade det.

Vad är det för ljudkort? Låter ovanligt att det bara ska funka med OSS.

Det är det inbyggda ljudkortet i min Mac Pro. Alsa funkar annars utan problem, jag kan spela upp ljud annars.

Det finns usb-keyboards som inte stödjer midi-standarden utan kräver specialdrivrutiner. Vidare finns det också ett gäng med usb-keyboards som kräver att man laddar en firmware från datorn, i nått fall tror jag inte ens denna firmware finns tillgänglig...vilket i förlängningen betyder att dessa inte går stödja under linux...

Jag tror som sagt inte att det ska behöva installeras nånting som hör till keyboarden alls, det gjorde det i alla fall inte under OS X. Ingenting följde med keyboarden när jag köpte den heller, det ska bara vara plug and play.

Det är ju i och för sig inte nån dyr keyboard, så om jag får för mig att köra Midi på Linux seriöst så kan jag väl skaffa en som jag vet funkar, men det vore ju trevligt om man kunde köra den här också, det är så jobbigt att behöva boota över i OS X när jag ska spela keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej jag meckade nåt med USBdev eller nåt. Mitt minne slinter. men sök så skall du finna... Nu dyker min keyboard upp fint...

Om du vill ha ett modulärt intuitivt gränssnitt för att patcha jack/alsa/midi kan jag rekomendera PATCHAGE.

Screenshot.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...