Jump to content
Annons

Hur göra 'vanlig' högtalarutgång till stereotele?


Murdock

Recommended Posts

Detta är antagligen ett väldigt enkelt problem men jag har ändå lyckats bli osäker på vad som är vad.

Situationen: Jag skulle vilja köpa en liten CD/radio från Claes Ohlsson, slänga dess skithögtalare och koppla in den till mina Genelec 8030 eftersom jag helst har så lite grejer runt mig som möjligt. Det är alltså inte så att jag är ute efter en hi-fi lösning här utan det är bara en fix idé. Den enda utgången från den lilla stereon, liksom på de flesta i den genren, är den vanliga 'skalad kabel'-utgångarna med 2 ggr plus och minus för höger och vänster. Jag vet inte vad det korrekta namnet är.

Problem: Hur kopplar jag ihop den utgången till en stereo-minitele? Den ska alltså gå till en liten in och utgångsväljare och sedan till mina aktiva monitorer. Instinktivt känns det som att jag bara kopplar plus vänster till tip och plus höger till sleeve och båda minus till ring. Sedan slog det mig att jag inte vet riktigt vad plus och minus egentligen gör på passiva högtalare med skalad kabel. Utan att överdriva är jag sämst i världen på elektronik.. så, kan man göra som jag tänkt eller har jag missat totalt?

Jag postar detta här eftersom det inte finns något elektronikforum tyvärr.. borde egentligen finnas eftersom folk här kan en hel del om grundläggande studioelektronik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag glömde iofs skriva att det inte är en renodlad ingångsväljare utan också en passiv volymkontroll a la M-Patch så att jag skickar för stark signal borde inte vara ett problem. Men ändå, det blir kanske frekvensknas pga av fel impedans då?

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...