Jump to content
Annons

Ny i musikens värld/hjälp mick brus


Juppe

Recommended Posts

Nej - man kan absolut få ett bra resultat med ytterst mediokra prylar - men det blir lättare med bättre prylar... 😉

TLM103 och ett MOTU-kort ska absolut inte låta skit. Behringermixern kan jag ha större förståelse för att den inte låter så kul, men även en sådan kan det bli ok resultat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nej - man kan absolut få ett bra resultat med ytterst mediokra prylar - men det blir lättare med bättre prylar... 😉

TLM103 och ett MOTU-kort ska absolut inte låta skit. Behringermixern kan jag ha större förståelse för att den inte låter så kul, men även en sådan kan det bli ok resultat med.

Men det var ju med behringer mixern som jag spelade in när jag skickade in sample här på forumet...

Ljudet var ju bra men lite brus bara...

Det som är sjukt att jag använde mig av mitt gamla ljudkort samtidigt Soundblaster X-fi Gamer nåt...

Och behringer mixern när jag uppnåde det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jahadu. då kanske det löser sig. men räkna med att lite brus kommer du alltid få

Bääähhh :/ Ljudet var bättre i nya ljudkortet men jag tycker inte mick kvaliten på inspelning var lika bra som gamla :S

Och ändå är det gamla ljudkortet gjort för spel..

Erfarenheten säger att det blir inte bra om det är billigt... Man får äta det man har råd att köpa.. jag har spelat in hemma med Neumann TLM103 och mitt motu 828mkII, samt genom ett gammalt behringerbord som jag har för outboard fx. båda låter skit. Nu sedan en tid har jag turen att jag kan spela in i en bra studio i princip när jag vill..och vips..perfekt. API preamps genom digidesign 192.. spelade in med 13 mikrofoner häromnatten..inte ett brus..

Nä.. vill vi att det ska låta bra måste vi pynta. Min plånbok ligger och vrider sig i fickan..

Mm sant..

Fast preampen var begengnad när jag köpte den från 4sound.

Den kostade runt 1700-1800 från början

Fick den för 900

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min gissning är väl att du har haft på kompressor när du spelat in med din preamp. Då lyfter bakgrundsbruset. Precis som när du lägger en kompressorplugg på ditt inspelade spår som du tyckte brusade mindre.

Du använde preampen vid inspelningen och slog på kompressorn eller hur?

Då får du mer brus...

Link to comment
Dela på andra sajter

... och gate..nää det funkar inte till annat än att klippa sönder trumkomp med..eller till sidechain experiment möjligtvis.

Jasså det va som fan 😲 så då har jag gateat mina pukor helt i onödan eftersom det ändå inte funkar? 😮

Näe nu driver jag bara med dig, men jag tycker det faktiskt är lite kul att du inte får det att låta bra med en TLM103:a och ett Motu-kort.

Får man inte så bra grejer att låta bra, utan rent utav SKIT som du påpekar så kanske du bör se över dina egna inspelningskunskaper 😛 Inge bra att tuta i alla hempulare att allt under Highend-klass låter skit för det gör det verkligen inte.

Sitter mer i användarens kunskap än utrustningen

Motu kanske var bra en gång.. Det bor lite romantik i det namnet. Jag skulle inte (i nuläget) vilja vara utan alla in o ut som det ger, samt smidig cuemix men mickstärkarna i denna burk är ...skit. Ibland verkar det som att det skulle bo något fint i att behöva krana ljudet så att det blir bra..det gör det inte. Kul kan det iofs vara... Det som kan vara bra att veta är att vill du ha bra ljud så kostar det. Ofta skjortan. I och med det kan du få lite bättre självförtroende när du sitter med din mix, inspelad på lågbudget grejer, och det faktiskt låter bra. Och likförbannat när du sätter på en skön skiva med välljud, tänds en längtan i bröstet om att "det där sköna, djupa ljudet kunde få bo i min låt"...

Men gate,,, näää...lite knasigt va?..är det inte bättre att stämma trummorna klokt? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

... och gate..nää det funkar inte till annat än att klippa sönder trumkomp med..eller till sidechain experiment möjligtvis.

Jasså det va som fan 🙂 så då har jag gateat mina pukor helt i onödan eftersom det ändå inte funkar? 🙂

Näe nu driver jag bara med dig, men jag tycker det faktiskt är lite kul att du inte får det att låta bra med en TLM103:a och ett Motu-kort.

Får man inte så bra grejer att låta bra, utan rent utav SKIT som du påpekar så kanske du bör se över dina egna inspelningskunskaper 🙂 Inge bra att tuta i alla hempulare att allt under Highend-klass låter skit för det gör det verkligen inte.

Sitter mer i användarens kunskap än utrustningen

Motu kanske var bra en gång.. Det bor lite romantik i det namnet. Jag skulle inte (i nuläget) vilja vara utan alla in o ut som det ger, samt smidig cuemix men mickstärkarna i denna burk är ...skit. Ibland verkar det som att det skulle bo något fint i att behöva krana ljudet så att det blir bra..det gör det inte. Kul kan det iofs vara... Det som kan vara bra att veta är att vill du ha bra ljud så kostar det. Ofta skjortan. I och med det kan du få lite bättre självförtroende när du sitter med din mix, inspelad på lågbudget grejer, och det faktiskt låter bra. Och likförbannat när du sätter på en skön skiva med välljud, tänds en längtan i bröstet om att "det där sköna, djupa ljudet kunde få bo i min låt"...

Men gate,,, näää...lite knasigt va?..är det inte bättre att stämma trummorna klokt? 🙂

Förklara gärna hur du ska slippa gate pukorna på en scen med basstärkare och annat som lätt sjunger med pukorna hur man än stämmer dom 🙂

Angående din teori så verkar det ju som att de välljudande skivorna bara är inspelade och nivåjusterade sen klart.

För att de ljudkvalitetmässigt fantastiska låter som de gör beror på en fantastiskt duktig mixtekniker.

Du kan gärna rätta mig om jag har fel genom att tipsa om en låt som låter skitbra utan mix 🙂

Att få flera instrument att låta separerade från varandra krävs mer än bra inspelningsutrustning och om du hade haft möjlighet att sololyssna på instrumenten på dina favoritskivor skulle du nog inte tycka att de låter så kul enskilt men i mixen låter det fantastiskt.

Peace

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

... och gate..nää det funkar inte till annat än att klippa sönder trumkomp med..eller till sidechain experiment möjligtvis.

Jasså det va som fan 😉 så då har jag gateat mina pukor helt i onödan eftersom det ändå inte funkar? 🙂

Näe nu driver jag bara med dig, men jag tycker det faktiskt är lite kul att du inte får det att låta bra med en TLM103:a och ett Motu-kort.

Får man inte så bra grejer att låta bra, utan rent utav SKIT som du påpekar så kanske du bör se över dina egna inspelningskunskaper 🙂 Inge bra att tuta i alla hempulare att allt under Highend-klass låter skit för det gör det verkligen inte.

Sitter mer i användarens kunskap än utrustningen

Motu kanske var bra en gång.. Det bor lite romantik i det namnet. Jag skulle inte (i nuläget) vilja vara utan alla in o ut som det ger, samt smidig cuemix men mickstärkarna i denna burk är ...skit. Ibland verkar det som att det skulle bo något fint i att behöva krana ljudet så att det blir bra..det gör det inte. Kul kan det iofs vara... Det som kan vara bra att veta är att vill du ha bra ljud så kostar det. Ofta skjortan. I och med det kan du få lite bättre självförtroende när du sitter med din mix, inspelad på lågbudget grejer, och det faktiskt låter bra. Och likförbannat när du sätter på en skön skiva med välljud, tänds en längtan i bröstet om att "det där sköna, djupa ljudet kunde få bo i min låt"...

Men gate,,, näää...lite knasigt va?..är det inte bättre att stämma trummorna klokt? 😄

Förklara gärna hur du ska slippa gate pukorna på en scen med basstärkare och annat som lätt sjunger med pukorna hur man än stämmer dom 😄

Angående din teori så verkar det ju som att de välljudande skivorna bara är inspelade och nivåjusterade sen klart.

För att de ljudkvalitetmässigt fantastiska låter som de gör beror på en fantastiskt duktig mixtekniker.

Du kan gärna rätta mig om jag har fel genom att tipsa om en låt som låter skitbra utan mix 🙂

Att få flera instrument att låta separerade från varandra krävs mer än bra inspelningsutrustning och om du hade haft möjlighet att sololyssna på instrumenten på dina favoritskivor skulle du nog inte tycka att de låter så kul enskilt men i mixen låter det fantastiskt.

Peace

Nu verkar det kanske som det här är fel tråd att munhuggas om detta.. jag vet inte om Juppe får ut så mycket av det..eller kanske..

Vi pratar studiobygge, inte liveljud så vitt jag vet.

Absolut säkert kan du nog ana att jag förstår att en skiva ska mixas.

Det som är viktigt, även om man har bra grejer, är placering av mikrofon i förhållande till ljudkällan. Rummet, som någon innan påpekade, är av stor vikt. Även med 30000 kronors mickar gömmer man inte ett fult rum. Riktigt? Kanske lite svårare till och med? Jag skulle nog påstå att inspelningsteknikern och vad han har för grejer är det som sätter nivån på slutresultatet.

En bra inspelning behöver inte processas så mycket. Jag är också medveten om att olika sound uppnås på olika sätt.. Åtminstone på de skivor jag hört i mix låter instrumenten bra även i solo. Det måste de göra. Tricket att få instrument separerade från varandra är att inte få dem separerade från varandra. Spelar du in fler i samma rum så gäller det att få snyggt läck. Då måste ljudkällorna vara nära varandra, för att bland annat undvika tidsskillnader (fasfel)..osvosv. osvosv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tricket att få instrument separerade från varandra är att inte få dem separerade från varandra. Spelar du in fler i samma rum så gäller det att få snyggt läck. Då måste ljudkällorna vara nära varandra, för att bland annat undvika tidsskillnader (fasfel)..osvosv. osvosv....

Fast jag menade ju iof att få dom separerade i ljudbilden, mao i mixen.

EDIT: att låta instrumenten få rätt plats frekvensmässigt så inte både sången och gitarren slåss om tydligheten i samma register. Då får du inte separation i ljudbilden

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Tricket att få instrument separerade från varandra är att inte få dem separerade från varandra. Spelar du in fler i samma rum så gäller det att få snyggt läck. Då måste ljudkällorna vara nära varandra, för att bland annat undvika tidsskillnader (fasfel)..osvosv. osvosv....

Fast jag menade ju iof att få dom separerade i ljudbilden, mao i mixen.

EDIT: att låta instrumenten få rätt plats frekvensmässigt så inte både sången och gitarren slåss om tydligheten i samma register. Då får du inte separation i ljudbilden

Ja. Det är riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte att soundet lät bättre på första testet.. Med X-fi kortet faktiskt.. Och bruset gick ju att ordna med enkla medel.. Som jag visade med en snabb redigering av ljudet med hjälp av Steinbergs inbyggda enkla noisegate.. Att höra på http://www.speedyshare.com/896818130.html 😎

Själv tycker jag att man med dagens datotorredigering inte behöver ha det alla dyraste.. Det mesta går att fixa till så det låter ok ändå.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
... och gate..nää det funkar inte till annat än att klippa sönder trumkomp med..eller till sidechain experiment möjligtvis.

Jasså det va som fan 🙂 så då har jag gateat mina pukor helt i onödan eftersom det ändå inte funkar? 🙂

Näe nu driver jag bara med dig, men jag tycker det faktiskt är lite kul att du inte får det att låta bra med en TLM103:a och ett Motu-kort.

Får man inte så bra grejer att låta bra, utan rent utav SKIT som du påpekar så kanske du bör se över dina egna inspelningskunskaper 🙂 Inge bra att tuta i alla hempulare att allt under Highend-klass låter skit för det gör det verkligen inte.

Sitter mer i användarens kunskap än utrustningen

Lavrell du svingar din takamine med heder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...