Jump to content
Annons

Billiga musikaffärer på nätet


mollgan

Recommended Posts

Tja,

jag undrar om det är nån som har tips om var man handlar musikprylar billigt på nätet. Är lite irriterad på att det alltid är mellan 50 och 100% dyrare att handla i svensk butik än i amerikansk nätbutik som t. ex. music123, zzounds etc. Är det nån som vet hur det funkar att handla t. ex. från music123.com? Åker man på moms. Kommer grejerna med 110V/60Hz nätkoppling etc..? Finns det några svenska/inom EU alternativ?

Är för tillfället på jakt på en Behringer BCF2000 som iofs verkar grymt prisvärd men ändå.

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kolla även in www.musicians-gear.com

Mycket bra priser (iom att det är inom EU så betalar du i det här fallet tysk moms och inte svensk!).

Har precis beställt från dem, de är itne världens snabbaste direkt med att skicak men annars funkade det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla även in www.musicians-gear.com

Mycket bra priser (iom att det är inom EU så betalar du i det här fallet tysk moms och inte svensk!).

Har precis beställt från dem, de är itne världens snabbaste direkt med att skicak men annars funkade det bra.

Det beror på hur mycket de redan har exporterat till kunder i Sverige.

Har deras försäljning hit kommit upp till 320000 SEK totalt, så måste de debitera svensk moms i stället för tysk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som alltid funkat för mig (bara testat Amazon.com):

Skicka paketet till Familjen [efternamn].

Du slipper momsen (EDIT2: tullen menar jag såklart...)!

EDIT: Fråga mig inte varför. Fick tipset av en kompis, testade och det funkade.

Redigerat av laslo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som alltid funkat för mig (bara testat Amazon.com):

Skicka paketet till Familjen [efternamn].

Du slipper momsen!

EDIT: Fråga mig inte varför. Fick tipset av en kompis, testade och det funkade.

Amazon.com ligger i USA - dvs utanför EU. Deras priser är angivna utan moms (VAT), så det är vad man betalar direkt hos dem.

Om tullen inte kollar paketet, så kan man då ha turen att slippa moms och tull - men annars kommer dessa kostnader att läggas på och man får lösa ut paketet alternativt får en faktura från tullen eller speditören (vet inte riktigt hur det brukar hanteras...).

Om man köper från ett EU-land, så får man alltid betala säljande lands moms - utom om deras totala försäljning till svenska kunder överstiger 320000SEK, som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som alltid funkat för mig (bara testat Amazon.com):

Skicka paketet till Familjen [efternamn].

Du slipper momsen (EDIT2: tullen menar jag såklart...)!

EDIT: Fråga mig inte varför. Fick tipset av en kompis, testade och det funkade.

vad har du beställt då??? om det är böcker är de väl tullfria eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som alltid funkat för mig (bara testat Amazon.com):

Skicka paketet till Familjen [efternamn].

Du slipper momsen!

EDIT: Fråga mig inte varför. Fick tipset av en kompis, testade och det funkade.

Amazon.com ligger i USA - dvs utanför EU. Deras priser är angivna utan moms (VAT), så det är vad man betalar direkt hos dem.

Om tullen inte kollar paketet, så kan man då ha turen att slippa moms och tull - men annars kommer dessa kostnader att läggas på och man får lösa ut paketet alternativt får en faktura från tullen eller speditören (vet inte riktigt hur det brukar hanteras...).

Om man köper från ett EU-land, så får man alltid betala säljande lands moms - utom om deras totala försäljning till svenska kunder överstiger 320000SEK, som sagt...

claes, vem håller reda på det då? förresten, thomann har väl svensk moms!!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det där med att köpa från Amazon.com och tro att man slipper avgift, moms,

tullavgift, expeditionsavgift från tullen och sedan även moms på expeditionsavgiften

stämmer inte i det senaste tillfället när jag köpte därifrån. Beställde två musikskivor,

Hero och Bitter Love from Peony Pavilion för totalt 472 SEK från mitt VISA-kort från

Amazon.com.

När paketet kom till Arlanda lade Svenska staten på ytterligare 201 riksdaler.

Avgift på 27 SEK (standard kanske?) på 472 = Tullvärde 488 SEK

Tullavgift 16 SEK (3,5% av 472 SEK) som är gundbeloppet innan avgiften på 27 SEK

Moms på dessa 488 SEK (25%) blir 122 SEK

Sedan tillkommer en sådan där söt avgift som heter expeditionsavgift på 50 SEK

och slutligen pricken över i:et, självfallet moms igen, moms på expeditionsavgiften på 13 SEK.

Slutssumma avgifter: 201 riksdaler.

Enklare skrivet:

Tullvärde: 472 SEK

Avgift: 27 SEK

Grund: 472 SEK, Tariff: 3,5% Summa: 16 SEK

Grund: 488 SEK, Tariff: 25% Summa: 122 SEK

Expeditionsavgift: 50 SEK

Moms på expeditionsavgift: 13 SEK

Att betala: 201 SEK

Jo, de 472 kronorna var redan dragna från mitt VISA...

Ja, allt detta skrev jag av från mitt kvitto från tullen.

Blääh säger jag bara till dessa idiotiska tullmurar runt omkring EU!!!

😉😄🙁😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna! USA kommer snart med i EU...nej fan ...det var Turkiet...

Om man ska springa runt och förbrilt leta priser och spara någon hundralapp då och då läggar man nog ned mer tid än det är värt att köpa från svensk butik. Ok...man kanske tjänar en del om man kan importera prudukter vars värde överstiger 15 000. DÅ kan det vara värt det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som alltid funkat för mig (bara testat Amazon.com):

Skicka paketet till Familjen [efternamn].

Du slipper momsen!

EDIT: Fråga mig inte varför. Fick tipset av en kompis, testade och det funkade.

Amazon.com ligger i USA - dvs utanför EU. Deras priser är angivna utan moms (VAT), så det är vad man betalar direkt hos dem.

Om tullen inte kollar paketet, så kan man då ha turen att slippa moms och tull - men annars kommer dessa kostnader att läggas på och man får lösa ut paketet alternativt får en faktura från tullen eller speditören (vet inte riktigt hur det brukar hanteras...).

Om man köper från ett EU-land, så får man alltid betala säljande lands moms - utom om deras totala försäljning till svenska kunder överstiger 320000SEK, som sagt...

claes, vem håller reda på det då? förresten, thomann har väl svensk moms!!

Det håller säljande butiken och skattemyndigheterna ordning på.

Thomann har så stor omsättning, att de säkert gör momsredovisning en gång per månad - och om de då skulle komma över gränsen och fortfarande säljer till Sverige med tysk moms, så sparkar skattemyndigheterna bakut... Skulle det inte vara så, att de redovisar varje månad och glömmer debitera rätt moms, så får de inte så kul med myndigheterna när det visar sig i årsredovisningen... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Blääh säger jag bara till dessa idiotiska tullmurar runt omkring EU!!!

😱🙁😳😠

...men reglerna med tull och moms på varor från USA var faktiskt precis likadana innan vi gick med i EU... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... mycket möjligt...

Köpte för några år sedan en DVD skiva av Baraka och en musikskiva dito

och inga avgifter då inte, men visst... då var vi redan med i EU...

Kanske var detta fallet när DVD:n och CD:n var som ett brev.

Hero och Bitter Love from Peony Pavilion kom som ett paket, kanske

därför enklare för tulltjänstemännen att lägga på lite statlig skatt.

😳

Men trots detta gillar jag inte dessa avgifter!

😱

Men, för att lyfta upp stämningen lite rekommenderar jag er alla

att se filmen Baraka. En mycket speciell film där nästan inga ord

används... otrolig vacker musik med bl.a. Dead Can Dance (speciallåt)

med otroliga trumljud... det bästa jag har någonsin hört.... med inslag

av afrikanska rytmer... hela kroppen börjar dansa av sig självt...

Filmen börjar med en soluppgång, vackra vyer över Himalaya, Afrika,

Australien, urbefolkningen, olika danser, "civilisationen", stressen,

löpande-bandet-av-levande-djur (kycklingar) (här mår man dåligt),

övergång tillbaka till det lugna, harmoniska Tibet, munkar och hela

tiden varvat med underbar musik... Ja, lite reklam för en otrolig film...

(gick nu lite grann utanför tråden... sorry)

😉🙂🙁😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna! USA kommer snart med i EU...nej fan ...det var Turkiet...

Nopp... det vore inte så bra...

Om vi får en "New World Order" vilket innebär att de tre stora ekonomiska blocken

slås ihop får vi troligen billigare varor, men också högre arbetslöshet, "flexiblare"

arbetstillfällen d.v.s. möjlig projektanställning, rörligare arbetsmarknad (perfekt för

företagsägare, vilket kan vara mindre bra för de anställda [inte alltid nödvändigtvis

sämre]) och förmånligare skatter för arbetsgivaren.

De tre blocken är: Trilaterala Kommissionen (U.S.A.), Bilderberggruppen (Europa)

och den Asiatiska gruppen (Japanska, har glömt bort vad de heter egentligen).

Det är lättare att slå ihop tre stora pakter är massa små envisa länder, inte sant.

Dessa har andra mer vänliga ord, vilka jag också har glömt bort vad det heter.

U.S.A. = ??? med dollars, Bilderbergruppen = EU med EURO, Asien = ??? med Yen

(tror jag, rätta mig om jag har fel).

Nåväl, istället för tre valutor så blir det en världsvaluta, vilket kan vara bra eller dåligt.

Vissa tycker det är bra när vi är med i EU, andra tycker tvärtom. Jag gillar inte denna

typ av ekonomiska sammanslagningar. Snart kan vi få söka jobb i öststaterna, för

jobben försvinner till de länder inom EU som har de billigaste sociala avgifterna, skatterna etc etc.

OK, nu skall jag inte få igång en politiskt diskussion här... låt oss hålla till musiken

istället....

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojsan, lustigt hur diskussionen kan skena om man ber om ett litet tips om musikbutiker på nätet.

Jag håller med ett av de föregående inläggen om att man kanske inte ska lägga tid på att jaga hundralappar. Och jag är helt och hållet emot konceptet att gå och testa grejer hos den lokala butiken och sen gå hem och beställa på nätet. Men om man bestämt sig innan och bara använder butiken som varuutlämning så känns det svenska butikspåslaget på typ 70% inte motiverat.

Sen är det ruggigt irriterande också med de amerikanska sajterna som inte skeppar internationellt och bara nämner det som en bisats när de listar vilken skatt som gäller i vilka stater. Som om det bara fanns ett land :-|

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill även varna för att köpa grejer utan adapter från utlandet... (Eller hur Tokas) :rolleyes:

Vi köpte en hölursförstärkare från USA utan adapter ochd en skulle ha 16 V Växelspänning - vilekt var i princip omöjligt att hitta. Efter mycket letande hittade vi dock en på ELFA för typ 350 spänn inklusive frakt och bestäldle den... När vi hade kört på den i några timmar började de plötsligt lukta bränt som f*n från hörlursförstärkaren och signalen distade och började låta skumt.. Det avr ju abra att gå ner till lokala musikaffären och köpa en ny (Garantin (i princip obefintlig) var inget man orkade hålla på med)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...