Jump to content
Annons

Fast i Ljudkortsträsket!


simonlussi

Recommended Posts

Hej.

Nu var det alltså dags att bygga sig en liten spartansk hemmastudio och vissa delar är inköpta. En B1-mic med stativ:). en dator med extra stor hårdisk för att kunna lagra ljudfiler + att mitt intresse är på topp. Nu kommer den stora frågan. Vad ska jag har för ljudkort? Och vilken mjukvara ska jag använda. Jag har en Pc bärbar.

Jag har kollat runt en del och bestämt mig för att ligga i prisklassen -3000 och det finns en del att välja på. Jag behöver inte så många ingångar då jag endast kommer spela in gitarr, sång och kanske lite andra skojiga ljud. Jag kommer också använda mig av en synth så jag behöver midi.

Har ni några tips på vad jag ska tänka på med allt från inspelning till mjkuvara. Jag har hittat ett ljudkort som verkar reko och funderar starkt på det.

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro-main.html

Men som sagt. Jag har ingen vidare koll. Det ända som jag vet är att jag har massa material som behöver spelas in och jag vore mer än tackam om någon var sugen på att skicka en hjälpande hand. Lite hjälp på traven såhär i början gör att intresset ökar ännu mer...

Tack på förhand

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej.

Nu var det alltså dags att bygga sig en liten spartansk hemmastudio och vissa delar är inköpta. En B1-mic med stativ:). en dator med extra stor hårdisk för att kunna lagra ljudfiler + att mitt intresse är på topp. Nu kommer den stora frågan. Vad ska jag har för ljudkort? Och vilken mjukvara ska jag använda. Jag har en Pc bärbar.

Jag har kollat runt en del och bestämt mig för att ligga i prisklassen -3000 och det finns en del att välja på. Jag behöver inte så många ingångar då jag endast kommer spela in gitarr, sång och kanske lite andra skojiga ljud. Jag kommer också använda mig av en synth så jag behöver midi.

Har ni några tips på vad jag ska tänka på med allt från inspelning till mjkuvara. Jag har hittat ett ljudkort som verkar reko och funderar starkt på det.

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro-main.html

Men som sagt. Jag har ingen vidare koll. Det ända som jag vet är att jag har massa material som behöver spelas in och jag vore mer än tackam om någon var sugen på att skicka en hjälpande hand. Lite hjälp på traven såhär i början gör att intresset ökar ännu mer...

Tack på förhand

Simon

Menar du att du vill få både ljudkort och ett sequenserprogram allt som allt för 3000:-? Det kan nog bli lite svårt om du inte köper allt beggat. M-audio har bra ljudkort såsom audiophile 2496 för under tusingen men den har inga ingångar för mickar och hur bra fasttracken är har jag inte den blekaste om. Men vad jag kan säga är att det är bättre att du satsar på lite dyrare grejer. Risken är bara sen att du snart sitter med något som du märker är mediokert och vill ha bättre saker. Sen är det bättre med firewireljudkort än usb. När det gäller sequenserprogram finns det ju en hel del att välja mellan. cubase studio räcker gott och väl långt för de flesta, likaså med Sonars mindre version. Men du får räkna runt 3500:- för ett hyfsat sånt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Firewire brukar vara att föredra. Jag köpte ett presonus frebox för 299 eur. Den har 6 dB bättre dynanik än m-audion men är ett firewire system.

Man får med cubase LE i stället för Ableton Live Lite 5 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...