Jump to content
Annons

Sälj dina beats på nätet


CMG

Recommended Posts

Annons

Ser så oproffsigt ut att det är svårt att hålla sig för skratt.

Jämför med Soundclick , Hitquarters , Songbox etc så förstår du vad jag menar.Har väldigt svårt att tro att någon artist/bolag kan ta detta seriöst ännu mindre köpa något från sidan.

Tog dom säker en hel kväll att koda ihop sidan troligtvis på fyllan oxå.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hänvisar till forumregel nummer 13:

13. Skriv i signatur vem du är/representerar.

* Finns du på forumen i egenskap av tillverkare, distributör, återförsäljare eller liknande måste du ange detta i din signatur. Regeln gäller kort och gott alla som säljer varor eller tjänster - alltså även medlemmar som hyr ut studiotid eller andra studiotjänster. Skriv med följande:

1. Företagsnamn, samt vad det är för typ av företag (ex studio, tillverkare, återförsäljare, distributör)

2. Om man har omdiskuterade produkter i sitt sortiment, skriv ner namn även på dessa (ex "Säljer produkter av bl. a. XXXXX, YYYYY och ZZZZZZZ).

Anledningen är att alla på Studio Forum ska ges en chans att bedöma om innehållet i ett inlägg kan ha ett ekonomiskt intresse bakom eller inte. Dold marknadsföring på Studio Forum är helt förbjudet och kan leda till avstängning.

Är det inte du som ligger bakom sajten kan du ignorera det här. 🙂

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser så oproffsigt ut att det är svårt att hålla sig för skratt.

Jämför med Soundclick , Hitquarters , Songbox etc så förstår du vad jag menar.Har väldigt svårt att tro att någon artist/bolag kan ta detta seriöst ännu mindre köpa något från sidan.

Tog dom säker en hel kväll att koda ihop sidan troligtvis på fyllan oxå.

Det som jag ville har annorlunda ifrån en del av de andra hemsidorna var att inte ha community känslan med massa inloggningar, vänner listor, etc och lägga allting på en grej, att annonsera sina beats!

Synd att du ser hemsidan på det sättet.

Redigerat av CMG
Link to comment
Dela på andra sajter

Hänvisar till forumregel nummer 13:
13. Skriv i signatur vem du är/representerar.

* Finns du på forumen i egenskap av tillverkare, distributör, återförsäljare eller liknande måste du ange detta i din signatur. Regeln gäller kort och gott alla som säljer varor eller tjänster - alltså även medlemmar som hyr ut studiotid eller andra studiotjänster. Skriv med följande:

1. Företagsnamn, samt vad det är för typ av företag (ex studio, tillverkare, återförsäljare, distributör)

2. Om man har omdiskuterade produkter i sitt sortiment, skriv ner namn även på dessa (ex "Säljer produkter av bl. a. XXXXX, YYYYY och ZZZZZZZ).

Anledningen är att alla på Studio Forum ska ges en chans att bedöma om innehållet i ett inlägg kan ha ett ekonomiskt intresse bakom eller inte. Dold marknadsföring på Studio Forum är helt förbjudet och kan leda till avstängning.

Är det inte du som ligger bakom sajten kan du ignorera det här. 🙂

Okej ska fixa min signatur : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag ville har annorlunda ifrån en del av de andra hemsidorna var att inte ha community känslan med massa inloggningar, vänner listor, etc och lägga allting på en grej, att annonsera sina beats!

Fast ska du konkurera med redan existerande sidor ( vilket du gör ) där man kan sälja sina beats och att du tar betalt för det så får du nog hotta upp sidan om du ska få några betalande kunder överhuvudtaget.Att fokusera på kärnfunktionen är helt i rätt riktning men i dagens läge är det svårt att ta sidan seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag ville har annorlunda ifrån en del av de andra hemsidorna var att inte ha community känslan med massa inloggningar, vänner listor, etc och lägga allting på en grej, att annonsera sina beats!

Fast ska du konkurera med redan existerande sidor ( vilket du gör ) där man kan sälja sina beats och att du tar betalt för det så får du nog hotta upp sidan om du ska få några betalande kunder överhuvudtaget.Att fokusera på kärnfunktionen är helt i rätt riktning men i dagens läge är det svårt att ta sidan seriöst.

Berätta gärna vad du tycker ser konstigt ut med sidan. Är det designen?

Tack för din åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller känns "ett beat" naturligare än "en beat"? Blir ju alltid konstigt när man ska försvenska grejer, men...

håller med dig! Det är mot naturen att säga "en beat".. likadant som "ett apelsin" eller "ett rak sväng"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej CMG,

kan inte låta bli att ifrågasätta rätt mycket om din sajt.

Håller med inläggen ovan att det heter "ett beat"

så domänen borde ju heta säljdittbeat, eller säljdinabeats

varför .se, sverige är rätt litet, med en klart begränsad marknad

borde du inte rikta dig till köparen (menar inte köparen av annons, utan annonsörens köpare)?

då känns ju domännamnen rätt fel.

Hur ska du gardera dig att copyrightskyddat material inte säljs vidare?

30:- för att annonsera ett beat, vad kan man ta för fyra takter?

köper man beaten i mp3 format? skulle aldrig jag göra.

Håller även med kritiken vad gäller designen, ser inte kul ut, är du seriös så tycker jag du ska lägga ut det jobbet på någon som kan.

Du bör kanske även låta någon korrekturläsa,

Citat från din sida:

"Som tidigare beatmaker så hade man ett 50-tal instrumenal låtar liggandes på datan."

instrumenal låtar - t saknas samt skall ej särskrivas.

liggandes på datan - liggandes i datorn heter det.

Jag förstår att detta är en "beta" under utveckling, så det va lite synpunkter från mig.

Tycker dock att grunden i din affärsiden är bra, har själv mycket beats o sounds som ligger och skräpar.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller känns "ett beat" naturligare än "en beat"? Blir ju alltid konstigt när man ska försvenska grejer, men...

håller med dig! Det är mot naturen att säga "en beat".. likadant som "ett apelsin" eller "ett rak sväng"..

Ha ha ha, jag ska köpa ett bil 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller känns "ett beat" naturligare än "en beat"? Blir ju alltid konstigt när man ska försvenska grejer, men...

håller med dig! Det är mot naturen att säga "en beat".. likadant som "ett apelsin" eller "ett rak sväng"..

Ha ha ha, jag ska köpa ett bil 🙂

jag vill med på köpa ett bil!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej CMG,

kan inte låta bli att ifrågasätta rätt mycket om din sajt.

Håller med inläggen ovan att det heter "ett beat"

så domänen borde ju heta säljdittbeat, eller säljdinabeats

varför .se, sverige är rätt litet, med en klart begränsad marknad

borde du inte rikta dig till köparen (menar inte köparen av annons, utan annonsörens köpare)?

då känns ju domännamnen rätt fel.

Hur ska du gardera dig att copyrightskyddat material inte säljs vidare?

30:- för att annonsera ett beat, vad kan man ta för fyra takter?

köper man beaten i mp3 format? skulle aldrig jag göra.

Håller även med kritiken vad gäller designen, ser inte kul ut, är du seriös så tycker jag du ska lägga ut det jobbet på någon som kan.

Du bör kanske även låta någon korrekturläsa,

Citat från din sida:

"Som tidigare beatmaker så hade man ett 50-tal instrumenal låtar liggandes på datan."

instrumenal låtar - t saknas samt skall ej särskrivas.

liggandes på datan - liggandes i datorn heter det.

Jag förstår att detta är en "beta" under utveckling, så det va lite synpunkter från mig.

Tycker dock att grunden i din affärsiden är bra, har själv mycket beats o sounds som ligger och skräpar.

/Carl

Hej Carl tack för dina synpunkter.

Det kommer även en sida på engelska som heter Beatdealer.net som i början kommer att vara riktad till storbritanien, norge och danmark då telefonbetalningen tillåter det. Vilket kommer att expanderas i framtiden till fler länder.

Saljdinbeat kommer eventuellt i efterhand att heta Beatdealer.se vilket kommer att vara den svenska delen.

Marknadsföringen kommer även att vara inriktad mot köpare då målet är att man både ska köpa och sälja beats.

Ang det med copyright så kan besökare inte ladda ner låtarna utan endast streama. De är på max 30 sekunder så lyssnaren hör inte hela beaten utan får endast smakprov av den. Skulle denne på något sätt sno denna 30 sekunders delen och försöka därefter användaden för kommersiella syften så blir det direkt en olagligt handling som den kan bli straffad för.

Och personer som lägger upp annonsen accepterar ett avtal som säger att denne inte får ladda upp verk som man inte själv äger 100 % eller själv skapat.

Det kostar inte 30 kr för ett beat. Utan 30 kr kostar det för säljaren att lägga upp en annons.

Köpare lyssnar på de olika annonser till de hittar någon som de gillar. Därefter tar köparen kontakt med säljaren via en kontakt formulär. Sen så sköter de försäljningen av beaten utanför "Beatdealer".

Jag säljer alltså inte beatsen utan ger möjlighet för beatmakers att annonsera sina beats till köpare.

Mvh

Mario

Redigerat av CMG
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang det med copyright så kan besökare inte ladda ner låtarna utan endast streama. De är på max 30 sekunder så lyssnaren hör inte hela beaten utan får endast smakprov av den. Skulle denne på något sätt sno denna 30 sekunders delen och försöka därefter användaden för kommersiella syften så blir det direkt en olagligt handling som den kan bli straffad för.

Är det inte så att man endast kan ha copyright på melodier? Annars hade det bara funnits en låt med vanligt fyrtaktskomp på ju. Om jag lyssnar på ett beat på din sida och gör samma beat så kan jag väll inte bli straffad för det? Skulle vara konstigt i så fall och så skulle vi få sluta göra beat. Eller så kanske man skulle börja ta copyright på ackordföljder, och då skulle vi inte kunna göra traditionell musik längre.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang det med copyright så kan besökare inte ladda ner låtarna utan endast streama. De är på max 30 sekunder så lyssnaren hör inte hela beaten utan får endast smakprov av den. Skulle denne på något sätt sno denna 30 sekunders delen och försöka därefter användaden för kommersiella syften så blir det direkt en olagligt handling som den kan bli straffad för.

Är det inte så att man endast kan ha copyright på melodier? Annars hade det bara funnits en låt med vanligt fyrtaktskomp på ju. Om jag lyssnar på ett beat på din sida och gör samma beat så kan jag väll inte bli straffad för det? Skulle vara konstigt i så fall och så skulle vi få sluta göra beat. Eller så kanske man skulle börja ta copyright på ackordföljder, och då skulle vi inte kunna göra traditionell musik längre.

//Anders

Personen som har skapat ett verk har upphovsrätt för det verket vare sig det är musik eller annat. Ser hur melodin låter är väldigt svårt att sätta ett finger på. Finns ju dispyt inom musik branschen på hög nivå.

Men det är också därför man har 30 sekunder som max för att inte avslöja en stor del av låten. Men endån tillräckligt för att skapa ett intresse. Då får köparen ta kontakt med säljaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang det med copyright så kan besökare inte ladda ner låtarna utan endast streama. De är på max 30 sekunder så lyssnaren hör inte hela beaten utan får endast smakprov av den. Skulle denne på något sätt sno denna 30 sekunders delen och försöka därefter användaden för kommersiella syften så blir det direkt en olagligt handling som den kan bli straffad för.

Är det inte så att man endast kan ha copyright på melodier? Annars hade det bara funnits en låt med vanligt fyrtaktskomp på ju. Om jag lyssnar på ett beat på din sida och gör samma beat så kan jag väll inte bli straffad för det? Skulle vara konstigt i så fall och så skulle vi få sluta göra beat. Eller så kanske man skulle börja ta copyright på ackordföljder, och då skulle vi inte kunna göra traditionell musik längre.

//Anders

Personen som har skapat ett verk har upphovsrätt för det verket vare sig det är musik eller annat. Ser hur melodin låter är väldigt svårt att sätta ett finger på. Finns ju dispyt inom musik branschen på hög nivå.

Men det är också därför man har 30 sekunder som max för att inte avslöja en stor del av låten. Men endån tillräckligt för att skapa ett intresse. Då får köparen ta kontakt med säljaren.

Det betyder att jag inte får göra ett trumkomp med hi hat på åttondelar och kagge på 1 och 3 samt virvel på 2 och 4. Ett beat kan du ju inte skydda, en komposition/verk ja, men ett beat. F-n då finns det massa olaglig musik ju. Filen/inspelningen är skyddad, men inte om jag och gör den själv lika dant.

//Anders

EDIT: förtydligande

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang det med copyright så kan besökare inte ladda ner låtarna utan endast streama. De är på max 30 sekunder så lyssnaren hör inte hela beaten utan får endast smakprov av den. Skulle denne på något sätt sno denna 30 sekunders delen och försöka därefter användaden för kommersiella syften så blir det direkt en olagligt handling som den kan bli straffad för.

Är det inte så att man endast kan ha copyright på melodier? Annars hade det bara funnits en låt med vanligt fyrtaktskomp på ju. Om jag lyssnar på ett beat på din sida och gör samma beat så kan jag väll inte bli straffad för det? Skulle vara konstigt i så fall och så skulle vi få sluta göra beat. Eller så kanske man skulle börja ta copyright på ackordföljder, och då skulle vi inte kunna göra traditionell musik längre.

//Anders

Personen som har skapat ett verk har upphovsrätt för det verket vare sig det är musik eller annat. Ser hur melodin låter är väldigt svårt att sätta ett finger på. Finns ju dispyt inom musik branschen på hög nivå.

Men det är också därför man har 30 sekunder som max för att inte avslöja en stor del av låten. Men endån tillräckligt för att skapa ett intresse. Då får köparen ta kontakt med säljaren.

Det betyder att jag inte får göra ett trumkomp med hi hat på åttondelar och kagge på 1 och 3 samt virvel på 2 och 4. Ett beat kan du ju inte skydda, en komposition/verk ja, men ett trumkomp. F-n då finns det massa olaglig musik ju. Filen/inspelningen är skyddad, men inte om jag och gör den själv lika dant.

//Anders

Helt klart att du kan härma någon annans verk. Men vill du komma upp i och få respekt som artist förlorar man på att göra något sånt. Samma som om du skulle se en komiker i USA köra en sketch. En vecka senare ser du en svensk göra exakt samma sketch fast på svenska. Man tappar respekt för sånna personer. De är inga riktiga artister i längden då de rakt av härmat någon annan.

Att bli inspirerad av favorit artister är något alla blir. Men att direkt sno eller härma någon annans verk i syfte att tjäna pengar är som sagt inget som håller i längden.

Mvh

Mario

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller känns "ett beat" naturligare än "en beat"? Blir ju alltid konstigt när man ska försvenska grejer, men...

håller med dig! Det är mot naturen att säga "en beat".. likadant som "ett apelsin" eller "ett rak sväng"..

Ha ha ha, jag ska köpa ett bil 🤪

jag vill med på köpa ett bil!

Det är skillnad på bil och beat då beat inte är ett svenskt ord och därmed saknar regel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang det med copyright så kan besökare inte ladda ner låtarna utan endast streama. De är på max 30 sekunder så lyssnaren hör inte hela beaten utan får endast smakprov av den. Skulle denne på något sätt sno denna 30 sekunders delen och försöka därefter användaden för kommersiella syften så blir det direkt en olagligt handling som den kan bli straffad för.

Är det inte så att man endast kan ha copyright på melodier? Annars hade det bara funnits en låt med vanligt fyrtaktskomp på ju. Om jag lyssnar på ett beat på din sida och gör samma beat så kan jag väll inte bli straffad för det? Skulle vara konstigt i så fall och så skulle vi få sluta göra beat. Eller så kanske man skulle börja ta copyright på ackordföljder, och då skulle vi inte kunna göra traditionell musik längre.

//Anders

Personen som har skapat ett verk har upphovsrätt för det verket vare sig det är musik eller annat. Ser hur melodin låter är väldigt svårt att sätta ett finger på. Finns ju dispyt inom musik branschen på hög nivå.

Men det är också därför man har 30 sekunder som max för att inte avslöja en stor del av låten. Men endån tillräckligt för att skapa ett intresse. Då får köparen ta kontakt med säljaren.

Det betyder att jag inte får göra ett trumkomp med hi hat på åttondelar och kagge på 1 och 3 samt virvel på 2 och 4. Ett beat kan du ju inte skydda, en komposition/verk ja, men ett trumkomp. F-n då finns det massa olaglig musik ju. Filen/inspelningen är skyddad, men inte om jag och gör den själv lika dant.

//Anders

Helt klart att du kan härma någon annans verk. Men vill du komma upp i och få respekt som artist förlorar man på att göra något sånt. Samma som om du skulle se en komiker i USA köra en sketch. En vecka senare ser du en svensk göra exakt samma sketch fast på svenska. Man tappar respekt för sånna personer. De är inga riktiga artister i längden då de rakt av härmat någon annan.

Att bli inspirerad av favorit artister är något alla blir. Men att direkt sno eller härma någon annans verk i syfte att tjäna pengar är som sagt inget som håller i längden.

Mvh

Mario

Jo, men det va ju inte det jag diskuterade. Utan copyrightregler helt enkelt. Det är väll klart man förlorar förtroendet för en artist som kopierar. Men beat är vanligare än du kanske tror i så fall. Ta Island beatet som exempel. Hur många erkända låtar hör du inte det i?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du gardera dig att copyrightskyddat material inte säljs vidare?

Vad jag menar med copyrightskyddat material i det här fallet är, att inte någon säljer loopar /beats plockade rakt av från samplingsskivor.

, men jag trodde man skulle ladda ner loopen från sajten.

Ett beat i sig saknar verkshöjd och omfattas därför inte av upphovsrätten, däremot är INSPELNINGEN av ett beat egendom, och regleras av ägaren därav.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller känns "ett beat" naturligare än "en beat"? Blir ju alltid konstigt när man ska försvenska grejer, men...

håller med dig! Det är mot naturen att säga "en beat".. likadant som "ett apelsin" eller "ett rak sväng"..

Ha ha ha, jag ska köpa ett bil 😛

jag vill med på köpa ett bil!

Det är skillnad på bil och beat då beat inte är ett svenskt ord och därmed saknar regel.

Det verkar faktiskt som du har rätt i det, vilket är lite underligt då detta ord använts i svenskans sedan (minst!) 60-talet. Fast jag håller med om att "ditt beat" känns mer rätt, men jag är ingen språkprofessor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...