Jump to content
Annons

Gaming-ljudkort vs. Studio-ljudkort


butka

Recommended Posts

Har hamnat i flertalet hetsiga debatter om huruvida det är skillnader mellan gaming-ljudkort (ljudkort avsedda för datorspel) och studio-ljudkort. Självklart förstår jag att det finns skillnader och att de är avsedda för olika ändamål. Det talas om så kallade x-fi kort och att de har 127 kanaler och så vidare. Jag vill få detta utrett så att jag kan förstå vad skillnaderna är.

Avlastar gaming-ljudkort processorn eller tillför de något utöver vad man får ut av ett spel i vanliga fall?

Mixas inte allting ihop till stereo (alternativt kodas till suround) i slutändan i vilket fall?

Tillägg: När man läser på SoundBlasters egen hemsida så låter det ju på dom som att x-fi är världens bästa ljudkort för studios också. Varför använder inte alla x-fi ljudkort? har det bara med typer av ingångar och utgångar att göra?

Vore tacksam för diskussion.

Redigerat av butka
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Va? Ljud är ljud lixom... Skit är skit.. Vad är ett gamingkort för nåt?

Jag har ett antal datorer.. På 1 av dom (en Mac) har jag ett externt ljudkort i form av ett Firewire Mackie Onyx 400F.. Jag gillar det för att det har mycket bra analoga kretsar och en bra digitalomvandlare samt välljudande micpreamp..

På en annan dator (PC) har jag ett enl dig ett typiskt gamingkort.. ett Soundblaster X-fi... Med det spelar jag mest in via linesignal eller spdif på.. Ska jag vara ärlig hör jag inte skillnad i ljudkvalitet mellan korten.. Fast å andra sidan så skulle jag aldrig koppla in en juste analog mic till X-fi.. Mackie å andra sidan har en excellent mic-preamp..

Men inte tar nån av dom nån större processorkraft inte.. Där är dom lika där.. X-fi däremot har ju en egen liten fånig processor för att fixa fejkad stereobredd och brillians och reverb men ingen seriös har ju den påslagen inte 😄

Summa sumarum.. Du kan inte få en bra analog micpreamp på ett gamingkort.. Sen klarra tammetusan snart varannat kort studiokvalitet då det gäller ljudåtergivning (24 bitar 44,1 Khz)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är just det jag också tycker.. Ljud är ljud! Vissa påstår att x-fi´s 128 kanaler ska vara nödvändigt för att spela upp massa ljud samtidigt men vilken DAW gör inte det varje dag???

Tilläggas ska att jag sysslar med både spelutveckling och musik/ljuddesign därav mina funderingar.

Tillägg 2: Jag står på studiokortens sida 😄

Redigerat av butka
Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta snacka kanaler.. Jag tror att det du menar med kanaler är att ljudkortet har möjlighet att spela 128 toner samtidig polyfony på dess urdåliga inbyggda GM.synt (MIDI).. när det gäller kanaler så menar jag ljudkanaler.. Och dom är 2 i detta fall (stereo).. MIDI är inte intressant då vi snackar ljudkort.. Eller så får du förklara vad du menar med 128 kanaler???

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta snacka kanaler.. Jag tror att det du menar med kanaler är att ljudkortet har möjlighet att spela 128 toner samtidig polyfony på dess urdåliga inbyggda GM.synt (MIDI).. när det gäller kanaler så menar jag ljudkanaler.. Och dom är 2 i detta fall (stereo).. MIDI är inte intressant då vi snackar ljudkort.. Eller så får du förklara vad du menar med 128 kanaler???

Det var just det här med "kanaler" som jag tänkte att någon kunde förklara för MIG, för jag har inte den blekaste aning vad det handlar om... jag är bara nyfiken för det här har verkligen satt griller i huvudet på mig. Läs gärna själv på http://www.soundblaster.com/products/x-fi/ och se hur mycket klokare man blir. Jag har sysslat med digital/t ljud och musik i 5 år så nog vet jag skillnad på kanaler och kanaler.

Jag fick höra påståendet att när man spelar spel med ett studio-ljudkort så kan situationer med många samtidiga ljudhändelser göra att vissa ljud inte kommer spelas upp eller vissa stängas av förtidigt då det inte finns tillräckligt hög polyfoni typ. Men jag kan inte köpa det riktigt för jag tycker att allt borde mixas i mjukvaran redan innan det skickas till ljudkortet eller i ljudkortet innan det skickas till högtalarna. Detta skulle betyda att vilket ljudkort man har och hur lite polyfoni det än må ha så borde inga ljud försvinna. ALLTSÅ, borde det (tycker jag) inte spela någon roll vilket ljudkort man använder.. bevisa att jag har fel.

Redigerat av butka
Link to comment
Dela på andra sajter

I spel handlar det om att trovärdigt rendera 3D-ljud, dvs lyssnaren (spelaren) står på ett visst ställe och man vill då realistiskt höra ljud som kommer från olika håll. Att beräkna detta kräver naturligtvis en hel del datorkraft och därför kan man avlasta CPUn genom att ha hårdvaruacceleration av ljud i ljudkortet. Till exempel kan spel använda sig av OpenAL-biblioteket, som i sin tur använder EAX-hårdvaran i Soundblasterkorten. EAX1.0 stöder 8 hårdvaruaccelererade kanaler, 2.0 stöder 32, 3.0 och 4.0 stöder 64, 5.0 (finns i X-Fi) stöder 128 kanaler. Om man inte har EAX-hårdvara och vill ha samma upplevelse så måste 3D-effekterna räknas ut av CPUn för att där mixas ner till de två fysiska kanalerna.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Det just det som är grejen. Du slipper mixa i mjukvara med ett X-fi eftersom det har en hårdvarumixer. Mixning i mjukvara belastar processorn, något som hårdvarumixning inte gör. Med EAX kan dessutom effekter beräknas i hårdvara istället för processorn. För ärligt talat, det blir inte helt bra när man ska spela upp 128 kanaler ljud med effekter och samtidigt beräkna grafik, fysik och artificiell intelligens för ett spel.

Vad är fördelarna med ett studiokort då? Förutom att det oftast sitter mycket bättre D/A-omvandlare och _definitivt_ bättre A/D-omvandlare så är också de analoga komponenterna bättre. Utgångarna är oftast balanserade för det första och håller en högre signalnivå (0VU = +4 dBu = 1.228V) än gamingkort (som kör 0VU = -10 dBV = 0.3162 V... men det är vilda västern i konsumentvärlden, standarden är mest en riktlinje). Utgångar och ingångar är TRS eller XLR istället för skitkontakterna RCA och minitele. Studiokort har också ASIO-drivrutiner som kringgår Windows värdelösa WDM-system, något som Creative visserligen också har.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För spel är garanterat de däringa EAX "accelererade" whatever ljudkorten bättre.

För "studiobruk" är det krasst bara AD/DA och Asio/Latency som avgör.

Så länge ett kort inte stökar med drivrutiner utan funkar med Asio så går det fint med de bättre gamingkorten med.

Själv spelar jag både musik och spel på ett M-Audio Audiophile 2496. Funkar kanon till musik och CS Source 🙂

Sedan finns det förstås en massa inbyggt godis i en del av spelkorten som man i princip aldrig använder för musik...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...