Jump to content
Annons

butka

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Även om integrerade ljudkort inte är gjorda för att göra musik med så kan du prova med att ladda hem asio4all-drivrutinerna och använd i Cubase. Det brukar få ner latencyn på de flesta ljudkort. http://www.asio4all.com
  2. Det var just det här med "kanaler" som jag tänkte att någon kunde förklara för MIG, för jag har inte den blekaste aning vad det handlar om... jag är bara nyfiken för det här har verkligen satt griller i huvudet på mig. Läs gärna själv på http://www.soundblaster.com/products/x-fi/ och se hur mycket klokare man blir. Jag har sysslat med digital/t ljud och musik i 5 år så nog vet jag skillnad på kanaler och kanaler. Jag fick höra påståendet att när man spelar spel med ett studio-ljudkort så kan situationer med många samtidiga ljudhändelser göra att vissa ljud inte kommer spelas upp eller vissa stängas av förtidigt då det inte finns tillräckligt hög polyfoni typ. Men jag kan inte köpa det riktigt för jag tycker att allt borde mixas i mjukvaran redan innan det skickas till ljudkortet eller i ljudkortet innan det skickas till högtalarna. Detta skulle betyda att vilket ljudkort man har och hur lite polyfoni det än må ha så borde inga ljud försvinna. ALLTSÅ, borde det (tycker jag) inte spela någon roll vilket ljudkort man använder.. bevisa att jag har fel.
  3. Ja det är just det jag också tycker.. Ljud är ljud! Vissa påstår att x-fi´s 128 kanaler ska vara nödvändigt för att spela upp massa ljud samtidigt men vilken DAW gör inte det varje dag??? Tilläggas ska att jag sysslar med både spelutveckling och musik/ljuddesign därav mina funderingar. Tillägg 2: Jag står på studiokortens sida 😄
  4. Har hamnat i flertalet hetsiga debatter om huruvida det är skillnader mellan gaming-ljudkort (ljudkort avsedda för datorspel) och studio-ljudkort. Självklart förstår jag att det finns skillnader och att de är avsedda för olika ändamål. Det talas om så kallade x-fi kort och att de har 127 kanaler och så vidare. Jag vill få detta utrett så att jag kan förstå vad skillnaderna är. Avlastar gaming-ljudkort processorn eller tillför de något utöver vad man får ut av ett spel i vanliga fall? Mixas inte allting ihop till stereo (alternativt kodas till suround) i slutändan i vilket fall? Tillägg: När man läser på SoundBlasters egen hemsida så låter det ju på dom som att x-fi är världens bästa ljudkort för studios också. Varför använder inte alla x-fi ljudkort? har det bara med typer av ingångar och utgångar att göra? Vore tacksam för diskussion.
  5. En bra sak att veta är att midi i sig inte är/har några särskilda ljud. Bara information/data. Men som sagt finns det massvis av gratis vst som är förvånansvärt bra
×
×
  • Skapa ny...