Det var just det här med "kanaler" som jag tänkte att någon kunde förklara för MIG, för jag har inte den blekaste aning vad det handlar om... jag är bara nyfiken för det här har verkligen satt griller i huvudet på mig. Läs gärna själv på http://www.soundblaster.com/products/x-fi/ och se hur mycket klokare man blir. Jag har sysslat med digital/t ljud och musik i 5 år så nog vet jag skillnad på kanaler och kanaler.
Jag fick höra påståendet att när man spelar spel med ett studio-ljudkort så kan situationer med många samtidiga ljudhändelser göra att vissa ljud inte kommer spelas upp eller vissa stängas av förtidigt då det inte finns tillräckligt hög polyfoni typ. Men jag kan inte köpa det riktigt för jag tycker att allt borde mixas i mjukvaran redan innan det skickas till ljudkortet eller i ljudkortet innan det skickas till högtalarna. Detta skulle betyda att vilket ljudkort man har och hur lite polyfoni det än må ha så borde inga ljud försvinna. ALLTSÅ, borde det (tycker jag) inte spela någon roll vilket ljudkort man använder.. bevisa att jag har fel.