Jump to content
Annons

Bättre val än Mbox 2 PRO?


schopin

Recommended Posts

Hej hallå!

Jag använder Logic men funderar på att lämna fireboxen för en mbox 2 pro för att även köra pro tools.

Hur bra funkar den med logic?

Om vi bortser från pro tools, finns det bättre ljudkort i den prisklassen?

Jag behöver 6 utgångar och firewire, därav PRO.

Tackar för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hallå!

Jag använder Logic men funderar på att lämna fireboxen för en mbox 2 pro för att även köra pro tools.

Hur bra funkar den med logic?

Om vi bortser från pro tools, finns det bättre ljudkort i den prisklassen?

Jag behöver 6 utgångar och firewire, därav PRO.

Tackar för svar!

Den bör fungera utmärkt med Core Audio (antar du kör MAC, eftersom du kör Logic). Finns ingen bättre om du vill ha pro tools LE för det priset.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

enda anledningen att köpa mbox är att få med protools enligt mig.

logic är ett mer avancerat program med färre begränsningar men det är ju alltid möjligt att du tycker protools är enklare(bättre) att jobba.

köp ett motu ultralight och fortsätt använda logic...det gör jag!

RME FIREFACE 400 är också bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright. Det är de tre jag har kikat på faktiskt. Jag är dock lite sugen på pro tools och elastic-motorn.

Är det verkligen gigantiskt skillnad på mickförstärkarna i dem?

Hur ligger dem prismässigt och var bör man köpa dem?

Vad är en Mbox 2 PRO värd begagnad och vad är min firebox värd? Vill varken lägga ut mer eller ta mer än skäligt.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från "elastik" så tycker jag att PT LE är väldigt begränsat i förhållande till Logic (och CuBase framförallt som har liknande funktion som "elastic"); 32 spår och ingen Plugin Delay Compensation. Om man ser enbart till ljudkortet så är M-Box 2 Pro knappast prisvärt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright. hehe jag är tveksam igen.

Om vi blandar in motu 8pre också då? 😛

hur kan den ha samma pris som ultralite, med 6 preamps mer? 😄

har jag sett en knasig prislista?

e/ verkar bara vara 2 ut på 8pre. stämmer det?

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha Pro Tools så är m box 2 pro ett bra alternativ, vill du ha logic så kan du senare köpa till det och använda din m box 2 pro till det också. Om du köper en m box 2 pro så får du inte bara ett ljudkort utan en hel del program också som gör det mer prisvärt. Att pro tools är begränsat tänker nog Gilbert enbart på att du får med en begränsning på 32 audiokanaler (som kan uppgraderas till 48 för en halvsaftig peng), vilket jag aldrig har varit i behov av fler, om man inte sysslar med riktigt tunga inspelningar som kanske kräver 96 kanaler så skall man kanske se över sina arrangemang ifall man tycker 48 kanaler är en begränsning, inte meningen att verka tyken, men det är sant. Andra begränsningen som jag tror Gibert då tänker på är plug in delay compensation, finns som sagt inte i Pro Tools, men är inget jag heller har någon behövt använda mig av. Kör med det DAW som du vill jobba i, inte vad jag säger, eller någon annan säger. Logic, Pro Tools, Cubase osv...alla är kompetenta program som gör det du vill de skall göra om du lär dig programmet. Det är klart att man talar gott om det program man har själv (och lite småskit om de andra), därför tror jag inte du faktiskt kan få ett riktigt ärligt svar på frågan tyvärr, även om vi vill ge det så blir vi inte helt objektiva. Det som man ändå kan säga till Pro Tools stora fördel, samt Logic (och ja, jag har erfarenhet av detta) är att det klingar bra hos andra, "profesionella" eller amatörer. Med det menar jag att när de frågar vilket DAW du använder för att spela in deras nästa platta på så låter Pro Tools bra i deras öron, detta har inget med kvalitén på programmet att göra, utan är nog mer att digidesign har lyckats väl med sin pr, men det finns ändå där.

MVH

Anders

EDIT: skrev fel, trött 😄

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man talar gott om det program man har själv (och lite småskit om de andra), därför tror jag inte du faktiskt kan få ett riktigt ärligt svar på frågan tyvärr, även om vi vill ge det så blir vi inte helt objektiva.

Klockrent, visst är det så! Man vurmar lite extra för det man själv kör med eftersom man valt att använda dessa redskap.

Min Forss-dator lirar hursomhelst MKT fint med min Mbox PRO. Jag är supernöjd med den och gillar det stora antalet utgångar, samt de olika alternativen till ingångar. Sen får man faktiskt med ett grymt paket, ignition pack 2, med en massa pluggar(många light iofs, men som kan uppgraderas till fullversioner för en billigare slant) som har förgyllt min tillvaro som musikmakare. Upplever Mboxen som ett rejält och stadigt redskap i min hemmastudio!

Klart grabben ska ha en mbox pro!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gör jag vilda gissningar då jag inte jämfört dessa sida vid sida, men jag skulle gissa att LineAudio-preamparna är liiiiiiite vassare (bättre) än de i ett Fireface. AD/DA-omvandlarna är nog bättre i ett Fireface dock (men gör kanske mindre skillnad är mickstärkare totalt sett).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gör jag vilda gissningar då jag inte jämfört dessa sida vid sida, men jag skulle gissa att LineAudio-preamparna är liiiiiiite vassare (bättre) än de i ett Fireface. AD/DA-omvandlarna är nog bättre i ett Fireface dock (men gör kanske mindre skillnad är mickstärkare totalt sett).

Vad är det som brukar skilja i AD/DA-omvandlingen? Brus, knaster, drops, nivåer?

Någon som har testat line audios preamps? 4sound verkar hylla dem, men hur mycket det säger vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...