Jump to content
Annons

RĂ€kna bpm i acapella...


peppemannen

Recommended Posts

NÀr jag gör en remix pÄ en lÄt sÄ utgÄr jag oftast frÄn en acapella.

Antingen sitter jag i Acid pro och stretchar, pitchar mm tills jag Àr nöjd, eller sÄ klipper jag upp den i hederliga goldwave till mindre mer lÀtthanterliga bitar.

NÀsta steg Àr att i sequencern hitta rÀtt bpm pÄ de nya samplingarna, jag brukar sitta och skruva tills jag hittar rÀtt och sÄ Àr jag nöjd och glad.

Ibland Ă€r det Ă€ven kul att ta en acapella rĂ€tt av, utan att klippa sönder den och remixa den vĂ€gen. Även dĂ„ brukar jag sitta Ă„ skruva i sequencern tills jag hittar rĂ€tt bpm till acapellan. Men det Ă€r dock svĂ„rare till dessa lĂ„nga samplingar att hitta rĂ€tt.

SÄ min frÄga Àr, finns det nÄn plugg eller program som kan rÀkna ut bpm:en i en acapella, alltsÄ utan instrument...? (det gör det sÀkert, men jag har ingen aning)

Detta skulle vara ett bra komplement till allt skruvande.

Tack pÄ förhand.

//Peppe

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Brukar gĂ„ att ta reda pĂ„ information om en lĂ„ts bpm om man söker ett bra tag pĂ„ nĂ€tet. Ett program som rĂ€knar ut bpm pĂ„ en lĂ„t, det lĂ„ter ju som en dröm. Skulle Ă€rligt talat bli förvĂ„nad om det fanns sĂ„na grejor, men om det nu gör det sĂ„ blir iaf jag snĂ€ppet lyckligare. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spontant skulle jag sÀga nej, det gÄr inte att med automatik bpm-bestÀmma en acapella - finns ju inga Äterkommande rytmiska transienter i de flesta vokalspÄren. Men jag har sÀkert fel...

Om du jobbar i Acid kan du ju gissa var 1:an ligger och sÀtta starten för berÀkningen dÀr, sedan smÀlla in fjÀrdedelarna rÀtt.

Oftast blir det ju fel och man fÄr justera manuellt iallafall, men men.

Alternativet Àr vÀl att Àven skaffa en version av lÄten med musik. DÄ kan du lÀtt hitta bpm-talet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det finns ju som sagt inga pluggar som grejar att rÀkna ut BPM pÄ en acapella. Detta skulle ju innebÀra att pluggen ifrÄga "kan lÄten".

Jag brukar rĂ€kna manuellt genom att helt enkelt stampa takten under 5-10 sekunder & rĂ€kna det pĂ„ en minut. Är det en kort sampling funkar det oftast att loopa upp den den i Acid, förutsatt att den Ă€r cuttad i jĂ€mna takter. Jag har nĂ€stan alltid lyckats med detta, t.ex. Eddie-lĂ„ten dĂ€r jag fick rĂ€kna ut ett snitt & stretcha bakgrunden efter det.

Det funkar, jag lovar.

AnvÀnder Àven min DJ-mixer ibland som har en manuell BPM-rÀknare dÀr jag tapar in takten, fast huvudet & foten Àr mer tillförlitliga.

Lycka till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sonar har en vÀldigt rudimentÀr tap-tempo-funktion, som jag anvÀnder ibland för att hitta ett ungefÀrligt rÀtt tempo. Funktionen rÀknar bara tiden mellan tvÄ knapp-tryckningar, vilken ju krÀver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som rĂ€knade ut ett medeltempo utifrĂ„n fler knapptryckningar... Fiffigt! 😄 )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sonar har en vÀldigt rudimentÀr tap-tempo-funktion, som jag anvÀnder ibland för att hitta ett ungefÀrligt rÀtt tempo. Funktionen rÀknar bara tiden mellan tvÄ knapp-tryckningar, vilken ju krÀver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som rĂ€knade ut ett medeltempo utifrĂ„n fler knapptryckningar... Fiffigt! 😄 )

Det dÀr lilla gratisprogrammet... du rÄkar inte veta vart jag hittar det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öh, ingen aning tyvĂ€rr.

Hade det pÄ min förra dator, och det försvann (tillsammans med en del annat smÄtt och gott) nÀr den totalkraschade.

Men det borde ju iofs inte va sÄ svÄrt att hitta nÄt liknande...

Jag har för mig att jag googlade (eller snarare altavistade eller yahooade eftersom google inte fanns dÄ) efter typ BPM o DJ eller nÄt sÄnt. Kan t o m ha hittat det pÄ download.com...??

Redigerat av android
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst finns det en plugg för att kÀnna av bpm i en a capella lÄt!

Melodyne frÄn Celemony: http://www.celemony.com

/Jan Olof

Tvivlar pÄ att det funkar. SÄng ligger ju sÀllan tajt nog för att man ska kunna tempobestÀmma. Det dras hela tiden i alla fraser och sÄ vidare. Man kan sÀkert fÄ programmen att gissa sig till saker och ting, men att det sedan stÀmmer Àr en annan femma. Danny Corts idé Àr det enda riktiga tror jag. Stampa takten och kÀnn in tempot dÀr sÄngen svÀnger! Skulle tro att det Àr bra mycket smidigare Àn att sitta och mecka med nÄgon dum mjukvara.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sonar har en vÀldigt rudimentÀr tap-tempo-funktion, som jag anvÀnder ibland för att hitta ett ungefÀrligt rÀtt tempo. Funktionen rÀknar bara tiden mellan tvÄ knapp-tryckningar, vilken ju krÀver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som rĂ€knade ut ett medeltempo utifrĂ„n fler knapptryckningar... Fiffigt!  😛 )

Det dÀr lilla gratisprogrammet... du rÄkar inte veta vart jag hittar det?

Finns en plugg som heter "beatfinder" och jag har för mig att det Àr en freeware. Du "tapar" in tempot sjÀlv och du fÄr upp BPM pÄ displayen.

Provade den för nÄgra Är sedan och fungerar alldeles utmÀrkt för ÀndÄmÄlet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sonar har en vÀldigt rudimentÀr tap-tempo-funktion, som jag anvÀnder ibland för att hitta ett ungefÀrligt rÀtt tempo. Funktionen rÀknar bara tiden mellan tvÄ knapp-tryckningar, vilken ju krÀver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som rĂ€knade ut ett medeltempo utifrĂ„n fler knapptryckningar... Fiffigt!  😛 )

Det dÀr lilla gratisprogrammet... du rÄkar inte veta vart jag hittar det?

Finns en plugg som heter "beatfinder" och jag har för mig att det Àr en freeware. Du "tapar" in tempot sjÀlv och du fÄr upp BPM pÄ displayen.

Provade den för nÄgra Är sedan och fungerar alldeles utmÀrkt för ÀndÄmÄlet.

LĂ„ter som en klockren grej ju. FĂ„r kolla upp!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Plugg?" 😛

Melodyne kostar ju typ tio tusen spÀnn.

Hur funkar det egentligen i praktiken? Tar den rÀtt bpm?

Och HUR isÄfall?

JodÄ...en plugg, visserligen via nÄgot som kallas för Bridge, men den funkar som en vanlig plugg. GÄr att köra stand-alone ocksÄ. Finns i tre olika versioner, Studioversionen gÄr lös pÄ ca 8 papp och Cre8 kostar ungefÀr hÀlften. En ny version, UNO Àr pÄ G och Àr förmodligen billigare.

Jag har kör alltid a capella sĂ„ngspĂ„r och den kĂ€nner definitivt av tempot och det har varit rĂ€tt, men det kanske beror pĂ„ min fyrkantiga sĂ„ngstil 😄 ...HUR det gĂ„r till vet jag inte...

/Jan Olof

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...