Jump to content
Annons

Powershiftfunktion i trumpedal


VillniProtes

Recommended Posts

Annons
Pearl (oregistrerad)
Det är att du kan ställa utväxlingen på pedalen .

Dvs. om du vill köra i 50 km/h eller om du vill köra 180 km/h.

I den senare hastigheten krävs det lägst BE-körkort!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Är inte detta bara hur hårt man slår?? Det finns A, B och C läge på min pedal och C ska vara STRONG, B NORMAL och A LIGHT. Vilken slår man i 180km/h med då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är att du kan ställa utväxlingen på pedalen .

Dvs. om du vill köra i 50 km/h eller om du vill köra 180 km/h.

I den senare hastigheten krävs det lägst BE-körkort!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Är inte detta bara hur hårt man slår?? Det finns A, B och C läge på min pedal och C ska vara STRONG, B NORMAL och A LIGHT. Vilken slår man i 180km/h med då? 😉

Olika fabrikat har olika lösningar och namn på samma saker och hur det är i detta fall vet jag inte.

På vissa pedaler (som t.ex. DW) så kan man ändra på pedalens utväxling. Det betyder alltså att du kan ändra själva snabbheten,

men i och med detta så ändrar man då automatisk styrkan. Tama och andra fabrikat har sina lösningar på detta men kallas ibland för lite olika namn.

Men det går ut på samma sak.

En lite annan lösning är att man ställer klubbans slaglängd. Ju längre slaglängd klubban får desto mer kraft får du mot skinnet.

Den här lösningen påminner om den ändrade utväxlingen men det sker bara på ett litet annat sätt. Men principen och målsättningen är återigen densamma.

Jag skulle tro att det som benämns som C (STRONG) på din pedal är samma som andra kallar för snabb istället för STRONG.

Följdaktligen så ska du välja C.alternativet om du vill spela i 180 km/h.

Frågan är: Får du spela så snabbt då? Har du BE-körkortet? Säkerhetsbältet måste du också ta på dig, men det visst du kanske redan!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en Tama Iron Cobra med Powerglide som är deras drev med hög utväxling och mer kraft, men har märkt att jag spelar t.ex snabba dubbelslag lättare med Rolling Glide som är "Normaldrevet"...så kan det gå!

Nån som har ett sånt drev och vill byta!? 🙂

Jag är inte alls förvånad! Bastrumpedalen ska ju vara en förlängning av våran fot och vi har olika fötter, vrister, vader, skenmuskker och ben.

Utöver detta finns det olika pedaler. Det gäller mao. att hitta en pedal som passar ens anatomi. När man har hittad rätt pedal så beror det just på

att den passar anatomin. Det är då man säger att den känns skön eller någontin liknande eftersom pedalen blir lite som en del av en själv.

Personligen gillar jag en dubbelpedal som heter Axis. Det är en extremt speciell pedal och som kostar ca. 7.500 kr. Men bara för att den är dyr

så ör det långt ifrån säkert att t.ex. du skulle trivas med den. Du kanske gillar en pedal som kostar 2.500 kr istället. Jag gillar även en pedal från Pearl

och den kostar nog ungefär runt 3000 -3500 kr gissar jag. Pedaler är nästan lika personligt som trumstockar.

Sedan bör man laborera lite med hur hård fjädringen ska vara ställd liksom klubbans vinkel. När man testar detta så ska man prova sig fram lite grovt först

tills man hittar en inställning man tror eventuellt kan passa en. Sedan testar man den inställningen i några timmar och inte enbart ett par minuter.

Skälet till detta är att komma bort från den första omställnings-känslan. Då kan hjärnan få en större chans till att känna efter på ett mer neutralt sätt

om man trivs med den nya inställningen eller ej.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

den absolut bäst dubbelkick jag haft var en mapex. en riktigt billigt.. deras absolut billigaste.. kostade nog 1200 eller ngt sånt för en 7 år sen.

den sämsta dubbelkick jag testat var Tamas iron cobra. fy helvete vad jag aldrig kom överens med den jävla skiten. usch.

mina singelfavvisar har jag en liten lista på, och där återfinns både tama camco och dw 5000 och även sonors nya serie, som ser ut som rymdskepp. men det är ju en helt annan historia..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...