Jump to content
Annons

Dubbelpedal


Pearl (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Pearl (oregistrerad)
Flytta hi-atten lite ?

Men då kommer ju hihatpedalen och baspedalen en halvmeter ifrån varandra. De ska väl vara precis bredvid varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

om du spelar relativt konsekvent öppen hihat, så skulle jag rekommendera att du snurrar hihatstativet så att pedalen står bortåt, så din vänsterkick får det utrymmet den behöver!!

annars kan du köpa ett hihatstativ där pedalen är snurrbar.. kostar inte så mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Detta kan du lösa och du har minst 3 valmöjligheter:

1: Skjut in den vänstra pedalen så att den hamnar närmare bastrumman och så att pedalen hamnar utanför hi-hat stativets ben.

2: Vrid på hi-hat stativets ben så att det högra benet hamnar framför b-pedalen.

3:Flytta på hi-hat stativet till vänster och sära på benen.

4: En kombination av ett eller av flera ovanstående alternativ.

Det tveklöst bästa (och vanligaste) alternativet är altiernativ 2: Att vrida på hi-hat stativets ben.

-"Men det kanske inte går för att den inte har några vridbara ben" tänker du kanske då.

Fel! Det har alla hi-hat stativ säger jag då.

Så här gör du:

Leta fram en sk. insex-nyckel som passar till insex-skruven som finns allra längst ner på stativet.

Den sitter placerad där alla 3 benen går samman vid det längsgående röret.

Lossa lite på den skruven så kommer du att kunna vrida på hela benkonstruktionen till det läge som du vill ha den i.

Sedan är det klart! Enkelt va?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)
Hej!

Detta kan du lösa och du har minst 3 valmöjligheter:

1: Skjut in den vänstra pedalen så att den hamnar närmare bastrumman och så att pedalen hamnar utanför hi-hat stativets ben.

2: Vrid på hi-hat stativets ben så att det högra benet hamnar framför b-pedalen.

3:Flytta på hi-hat stativet till vänster och sära på benen.

4: En kombination av ett eller av flera ovanstående alternativ.

Det tveklöst bästa (och vanligaste) alternativet är altiernativ 2: Att vrida på hi-hat stativets ben.

-"Men det kanske inte går för att den inte har några vridbara ben" tänker du kanske då.

Fel! Det har alla hi-hat stativ säger jag då.

Så här gör du:

Leta fram en sk. insex-nyckel som passar till insex-skruven som finns allra längst ner på stativet.

Den sitter placerad där alla 3 benen går samman vid det längsgående röret.

Lossa lite på den skruven så kommer du att kunna vrida på hela benkonstruktionen till det läge som du vill ha den i.

Sedan är det klart! Enkelt va?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Ska testa ditt 2 alternativ. Annar verkar ju ettan fungera helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du det, för det är totalt onödigt att köpa dig ett nytt stativ där man kan vrida på benen när du redan har ett bra stativ.

Ett nytt vridbart stativ kostar säkert runt en tusenlapp gissar jag. (Har ingen koll på ppriserna.) Då är det dyra pengar för en skruv!

Hoppas att det tydligt har framgått exakt vilken skruv jag menar, men i annat fall får du väl fråga.

Berätta hur det gick sedan!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)

Det funkar fan inte. Jag hittade en insexskruv som jag skruvade loss, men inte fan hände där någonting då. Fattar inte vad man ska ha den skruven till om det inte går att vrida stativet. Är du helt säker på att det funkar till mitt stativ? Det är något pearl som man får till när man köper pearl forum settet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå helt klart. Kan du på ett mycket ingående sätt beskriva vilken skruv du har lossat på?

Eller ringa in skruven på bilden och posta bilden på nytt? Leta också efter en till skruv, men det brukar bara finnas en skruv på de flesta stativ.

Det ska gå att vrida på benen och om det nu visar sig inte kunna göra det så är det lite märkligt att de har kommit med en sådan konstruktion.

I så fall är det helt nytt för mig. Jag har hittills aldrig sett ett hi-hat stativ som detta inte går och jag lovar dig att jag har sett några hundra!

Var heller inte rädd att ta i lite, men för säkerhets skull så kan du testa att plocka ut skruven helt så du får den i handen och inte enbart lossa på den.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay...tack det var snällt.....det är helt rätt skruv.

Testa som sagt att ta bort skruven helt så du får den i handen.

När detta är gjort så kan du testa att ta i rätt ordentligt när du vrider på hela benkonstruktionen samtidigt som du håller fast stången

som den sitter fast på. Var gärna två personer då du gör detta. Den ena kan då hålla fast stången. Det går även att skruva fast hela stången i ett skruvstäd

men då får man inte dra för hårt plus att det måste finnas ett repskydd så att kromet inte tar skada.

Hälsnngar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar i och för sig inte behövas att skruva fast stången så hårt i skruvstädet om man är två. Då räcker det att man bara skruvar åt

väldigt sparsamt så att skruvstädet då fungerar mer som ett stöd. Då blir det lättare att hålla fast hela helheten.

Om du inte fixar detta själv så kan du lämna in den i en musikaffär. Helst i en trumaffär som har stor vana med det här.

I vilken stad bor du i? Trumaffärer finns i Göteborg, Stockholm och Borlänge. Har tidigare funnits i Västerås också, men vet inte om den finns kvar.

Och kanske finns det i någon mer ort också men som jag inte känner till.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)
Okay...tack det var snällt.....det är helt rätt skruv.

Testa som sagt att ta bort skruven helt så du får den i handen.

När detta är gjort så kan du testa att ta i rätt ordentligt när du vrider på hela benkonstruktionen samtidigt som du håller fast stången

som den sitter fast på. Var gärna två personer då du gör detta. Den ena kan då hålla fast stången. Det går även att skruva fast hela stången i ett skruvstäd

men då får man inte dra för hårt plus att det måste finnas ett repskydd så att kromet inte tar skada.

Hälsnngar:

Ludgo-Pelle

Om du tittar på den här bilden så ser du att det går upp två "stålpar" (till där skruven sitter fast) från metallstångarna som sitter fast i pedalen så det borde ju vara omövligt att vrida benen. kallade även in min bror men vi lyckades inte att virada det.

http://img253.imageshack.us/img253/8162/img2547bz3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar den där aluminiumstagen som sitter på sidan och kommer från golvet och upp?

Den brukar bara sitta fast i den del som du ser att den sitter i men utan att den är genomgående.

Alltså så att den inte går ända in mot röret. Om den trots allt sitter mot röret (mot förmodan) så är detta helt nytt för mig!

Jag tror att den helt enkelt bara sitter hårt fast, men jag kan ju ha fel. Ta därför det säkraste före det osäkra och gör så här:

På måndag kan du ringa till Buller & Bång på telefonnummer 031 - 152 555. De har fullständig koll på det här och bör veta.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta har man en liten extra-mojäng som man fäster på bastrumman, som man i sin tur fäster hihatstativet i, med ihopfällda ben. såhär (den heter för övrigt Pearl HA-100)

ha100.jpg

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)
Ofta har man en liten extra-mojäng som man fäster på bastrumman, som man i sin tur fäster hihatstativet i, med ihopfällda ben. såhär (den heter för övrigt Pearl HA-100)

ha100.jpg

Clam intresserar mig tyvärr inte speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ett tillbhehör som heter Multiclamp (kan ha andra namn också) men den är i detta fall avsedd för att fästa i vänster baskagge om man har två.

Trådskaparen har dubbelpedal istället för två baskaggar och då går det inte att använda sig av den lösningen.

Och att köra med två baskaggar istället för en baskagge med dubbelpedal har både för och nackdelar. De flesta tycker dock att att dubbelpedal är att föredra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, så dum jag är. Det visste jag ju.

Tänkte bara, "vafan, det där är ju inga problem för våran trummis. Han har ju nån mojäng som löser det där.. Jag ska leta upp den o göra dagens goda gärning." Så fel det kan bli 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad IDF var ute efter var att du behöver ett annat stativ. Kolla längst ned Allt annat blir konstiga ställningar för att lyckas spela dubbelpedal. På ditt gamla hi-hat stativ så är bygeln till pedalen gjuten tillsammans med benfästena så det spelar ingen roll hur många skruvar du loss, du kommer ändå inte att kunna vrida fotplattan i förhållande till benen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh.....nu ser jag att det inte går på din modell!! Jag ser ju som Stevie Wonder!!!!!!!!

Jag tog körlektioner av honom också förresten....

Nä, det här går inte som sagt. Det är som du säger att staget tyvärr förhindrar detta.

Jaha, då återsår det bara att försöka hitta en kompromiss här. Jag skulle då ha testat att skjuta in den vänstra baskagge-pedalen

så längt till höger som det bara går utan att det känns på tok för avigt för fötterna. Sedan skulle jag ha flyttat hi-haten så långt till vänster som möjligt.

Var då beredd på att du får sitta ganska bredbend men det är en vanesak. Nackdelen med denna lösning är att den inte är optimal och

att pedalerna kommer en bit ifrån varandra för vänsterfoten. Du kommer då att få det lite jobbigare med forförflyttningarna.

Det mesta är dock en vanesak så du kan om du vill ge det hela en chans, men räkna med att du måste köra så i ett par veckor innan du blir hyfsat van.

Alternativet är att köpa ett nytt hi-hat stativ, men det kostar ju en slant. Å andra sidan kan du ju byta in eller ännu hellre sälja ditt nuvarande, så mellanskillnaden

kanske inte blir alltför stor i slutänden. Några (få) hundralappar får du ju för ditt nuvarande.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)

ja jag ska nog sattsa på ett Pearl H-820W. Det är vridbart iallafall. Jag fattar inte vf pearl har gjort en modell som inte går att vrida. Jaja, jag hittade en på blocket som sålde ett sånt här stativ tillsammans med ett trumset. Ska se om han vill byta stativen med lite pengar emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag ska nog sattsa på ett Pearl H-820W. Det är vridbart iallafall. Jag fattar inte vf pearl har gjort en modell som inte går att vrida. Jaja, jag hittade en på blocket som sålde ett sånt här stativ tillsammans med ett trumset. Ska se om han vill byta stativen med lite pengar emellan.

H-820W är ett skitbra stativ trots att den inte är bland Pearls dyraste, så det är ett mycket bra val.

Jag tänkte faktiskt rekommendera just den, men du hann före!

Din idè att kontakta den som säljer trumsetet på Blocket är en alldeles lysande idè även om jag misstänker att han inte kommer att gå med på det.

Men prova....absolut.

Har du ingen bild på hela trumkitet? Är nyfiken på att se hur det ser ut, men du måste inte. Är vara nyfiken som sagt.

Vad lirar du för musikstil?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som det går att göra med DW. OM du kan få tag på en platta att sätta under hihaten. Precis som du har på dubbelpedalen. Den där svarta plåten som ligger mot golvet. Om dom finns lösa till pearl så är det bara att köpa en. Då funkar den plattan som ett stöd, som ett tredje ben. Då kan du borra ur fästena på ett av benen och ta bort det. Är det så att du vill sätta tillbaka benet så är det bara att använda sig av vanlig skruv och låsmutter. Gärna rostfritt då.

Är det med på vad jag menar?

Typ så här:

5500TL.jpg

Där fungerar den svarta plattan som ett tredje ben.

Ska kolla om inte pearl har så också...

Hittade det här, kanske inte lika bra, men iaf ett alternativ.

159_h-2000_large.jpg

Edit: Skruv stavas inte skriv...

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)
ja jag ska nog sattsa på ett Pearl H-820W. Det är vridbart iallafall. Jag fattar inte vf pearl har gjort en modell som inte går att vrida. Jaja, jag hittade en på blocket som sålde ett sånt här stativ tillsammans med ett trumset. Ska se om han vill byta stativen med lite pengar emellan.

H-820W är ett skitbra stativ trots att den inte är bland Pearls dyraste, så det är ett mycket bra val.

Jag tänkte faktiskt rekommendera just den, men du hann före!

Din idè att kontakta den som säljer trumsetet på Blocket är en alldeles lysande idè även om jag misstänker att han inte kommer att gå med på det.

Men prova....absolut.

Har du ingen bild på hela trumkitet? Är nyfiken på att se hur det ser ut, men du måste inte. Är vara nyfiken som sagt.

Vad lirar du för musikstil?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Vad bra att H-820W är ett bra stativ. Om jag inte får bytt mitt gamla så får jag väl sälja det med någon cymbal till. Jag har en massa billiga pearlcymbaler som jag vill bli av med. Här är mitt sett också. Det är som sagt ett pearl forum men 10, 12, 14 pukor, 14 virvel och 22 baskagge. Cymbalerna är Sabian XS20. http://img402.imageshack.us/img402/3250/img2552aj6.jpg

Redigerat av Pearl
Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)

Jag undrar också vilket/vilka skinn man ska ha till bastrumman när man lirar dubbelpedal. Vad tycker ni?? Just nu har jag orginalskinn på bastrumman men pukorna har remo pinstripe clear och virveln har remo cs batter coated.

Redigerat av Pearl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också vilket/vilka skinn man ska ha till bastrumman när man lirar dubbelpedal. Vad tycker ni?? Just nu har jag orginalskinn på bastrumman men pukorna har remo pinstripe clear och virveln har remo cs batter coated.

Evans har ett vansinnigt bra baskaggeskinn (slagskinn) som heter EQ 3 Clear. Den rekommenderar jag dig utan att blinka en sekund!

Här får du möjlighet till en riktigt fet botten samtidigt som du får fram en tydlig attack från klubban och samtidigt som du får med den övre diskanten.

Dessa faktorer tillsammans gör att du får ett otroligt fylligt ljud med både fett fläsk men som ändå är ren utan att det blir grötigt. Jag tycker att EQ 3 är

det tveklöst bästa baskaggeskinnet jag någonsin har testat. Då har jag haft förmånen att testa ruggigt många skinn. De flesta på modeller från Remo och Evans.

Men för att få ett riktigt bra ljud på trumman så krävs det att du har ett frontskinn med hål i och att du dämpar baskaggen på rätt sätt och till sist stämmer baskaggen

på rätt sätt. Det här låter kanske som en självklarhet, men det är lättare sagt än gjort!

Det här är mitt tips hur du ska göra för att kanonbra sound:

1: Montera på Evans EQ 3 Clear som slagskinn.

2: Använd ett en-lagerskinn som frontskinn. De flesta trummor levereras just med en-lagerskinn från fabrik. Som frontskinn brukar dessa duga bra.

3: Se till att frontskinnet har ett litet hål. Hålet ska då vara 5-6 " stort, men det är mycket viktigt att den är placerad lite vid sidan av skinnets centrum!

Om hålet placerar centrerat så tappar man basfrekvenser ur bastrumman!

4: Lägg i en pläd/filt i baskaggen. Se till att pläden ligger an mot både frontskinnet och slagskinnet.

5: Stäm upp baskaggens slagskinn så att den inte är "skrynkligt" vid kanterna. En antydan till skrynklighet får finnas men inte mycket mer än så.

6: Stäm upp frontskinnet hårdare än slagskinnet. Den ska inte vara stenhårt stämd men ganska mycket hårdare än slagskinnet.

Det är mycket frontskinnet som styr vilket sound man får ur baskaggen. Mitt tips är därför att du skruvar till frontskinnet och liksom lyssnar dig fram till hur hårt den ska stämmas. Personligen gillar jag när frontskinnet stäms på ett sådant sätt att det blir lite självresonans inne i baskaggen så att fylligheten blir mäktigt stort. Så att det blir en aningen sustain i trumman alltså. Det är då man får det här riktigt feta botten samtidigt som man får men resten av frekvensregistret ända upp till den översta diskanten!

Detta sound måste upplevas för det går inte att i ord förklara, men jag kan försäkra dig om att det är ett sound som går hem hos de allra flesta! Tänk också på att skruva lika mycket på varje stämskruv och att du bara skruvar typ en kvarts varv åt gången.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)
Jag undrar också vilket/vilka skinn man ska ha till bastrumman när man lirar dubbelpedal. Vad tycker ni?? Just nu har jag orginalskinn på bastrumman men pukorna har remo pinstripe clear och virveln har remo cs batter coated.

Evans har ett vansinnigt bra baskaggeskinn (slagskinn) som heter EQ 3 Clear. Den rekommenderar jag dig utan att blinka en sekund!

Här får du möjlighet till en riktigt fet botten samtidigt som du får fram en tydlig attack från klubban och samtidigt som du får med den övre diskanten.

Dessa faktorer tillsammans gör att du får ett otroligt fylligt ljud med både fett fläsk men som ändå är ren utan att det blir grötigt. Jag tycker att EQ 3 är

det tveklöst bästa baskaggeskinnet jag någonsin har testat. Då har jag haft förmånen att testa ruggigt många skinn. De flesta på modeller från Remo och Evans.

Men för att få ett riktigt bra ljud på trumman så krävs det att du har ett frontskinn med hål i och att du dämpar baskaggen på rätt sätt och till sist stämmer baskaggen

på rätt sätt. Det här låter kanske som en självklarhet, men det är lättare sagt än gjort!

Det här är mitt tips hur du ska göra för att kanonbra sound:

1: Montera på Evans EQ 3 Clear som slagskinn.

2: Använd ett en-lagerskinn som frontskinn. De flesta trummor levereras just med en-lagerskinn från fabrik. Som frontskinn brukar dessa duga bra.

3: Se till att frontskinnet har ett litet hål. Hålet ska då vara 5-6 " stort, men det är mycket viktigt att den är placerad lite vid sidan av skinnets centrum!

Om hålet placerar centrerat så tappar man basfrekvenser ur bastrumman!

4: Lägg i en pläd/filt i baskaggen. Se till att pläden ligger an mot både frontskinnet och slagskinnet.

5: Stäm upp baskaggens slagskinn så att den inte är "skrynkligt" vid kanterna. En antydan till skrynklighet får finnas men inte mycket mer än så.

6: Stäm upp frontskinnet hårdare än slagskinnet. Den ska inte vara stenhårt stämd men ganska mycket hårdare än slagskinnet.

Det är mycket frontskinnet som styr vilket sound man får ur baskaggen. Mitt tips är därför att du skruvar till frontskinnet och liksom lyssnar dig fram till hur hårt den ska stämmas. Personligen gillar jag när frontskinnet stäms på ett sådant sätt att det blir lite självresonans inne i baskaggen så att fylligheten blir mäktigt stort. Så att det blir en aningen sustain i trumman alltså. Det är då man får det här riktigt feta botten samtidigt som man får men resten av frekvensregistret ända upp till den översta diskanten!

Detta sound måste upplevas för det går inte att i ord förklara, men jag kan försäkra dig om att det är ett sound som går hem hos de allra flesta! Tänk också på att skruva lika mycket på varje stämskruv och att du bara skruvar typ en kvarts varv åt gången.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack för tipsen! ska testa det skinnet. Jag har redan gjort ett hål i frontringen och satt en sån där hålmall i och dämpat den med en kudde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, en kudde kan gå alldeles utmärkt, men det beror lite på vad för slags kudde det är. Det är viktigt att du inte dämpar baskaggen för mycket, för annars tappar du det här fylliga soundet direkt. Det är ganska lätt hänt och det är rätt vanligt att folk dämpar för hårt. Poängen är att det låter mer odämpat vid trummisens plats än framför trumsetet. Särskillt om man kommer en bit ifrån trumsetet eller på inspelning, Dessutom blir man lite lurad, för näs man håller på att stämma enbart en trumma så låter det mer sustain än när man spelar samma trumma tillsammans med hela trumsetet. I sammanhanget låter en viss sustain mycket mindre sustain än när man spelar på den ensam alltså. Ha därför en aningen sustain även på baskaggen. I sammanhanget upplevs då inte sustainen som just en sustian. Då tycker man att den låter fyllig istället.

Örat blir ofta lurat och det är lite det man måste urnyttja när man stämmer trummor. Det är den totala helheten som ska låta bra tillsammans.

Om du använder en kudde i baskaggen så ska den inte vara för stor på höjden. Helst inte högre än ca. 1 dm. Om den är för hög suger kudden upp för mycket av basfrekvenserna och då tappar du botten direkt! Detta märks ganska väl. Den bör heller inte vara för bred. Då händer samma sak. Den ska heller inte vara alltför djup så att den trycker stenhårt mot skinnen. Den ska ligga emot skinnen, men bara så att den trycker mot lite lätt. Bara så att sjunget i skinnen dämpas bort när du slår mot skinnet med fingrarna eller ett mycket lätt slag med klubban. Skinnet ska inte sjunga men heller inte vara stendöd. (Svårt att förklara i enbart text men går lätt att visa i verkligheten.) Ser du bara till att kudden inte är för stor och för hög så fungerar kudde bra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...