Jump to content
Annons

Inspelning av gitarr

Recommended Posts

Yokan (oregistrerad)
Postat

Hejsan allesammans,

Jag har spelat gitarr i drygt 4 år och har på sista tiden börjat spela in och skriva musik med hjälp av min dator.

Jag har dock lite frågor vad gäller inspelning, främst rörande gitarr.

När man spelar in via mic (jag äger en Shure SM 57:a) så har jag läst att förstärkaren bör vara på väldigt hög volym. Är det något som är ett måste för att få ett bra gitarrljud? Hittills har jag inte velat störa grannskapet och således spelat in på relativt låg volym,för att sedan höja volymen i programmet, vilket någonstans känns "fel". För hittills får jag fruktansvärt dåligt ljud när jag spelar in. Mestadels att det låter "tunnt" och "klanglöst". Rentav sagt, tråkigt 😄

Sen undrar jag också kring dubbningar. När man dubbar, är det bättre att spela in 1 och hålla sig till den insplningen och bara kopiera upp den till andra spår tills det låter fylligare? Eller är det bättre att spela in den för varje spår(med dess millisekunds skillnader som medföljer(till dess fördel??)) Vilket system är vanligast?

Sen min sista fråga och samtidigt största problem 🙂. När jag ska spela in min stålsträngade gitarr(micad), är det smartare att spela den via förstärkaren med micken, eller att sätta den på kort avstånd från gitarren? Dvs, unplugged och sedan lägga till diverse effekter i efterhand?

Många av sakerna håller jag på att testa, men det vore väldigt kul och lärorikt att få höra hur folk och musiker går tillväga.

Tack på förhand och hoppas på svar,

Mvh,

Vincent

Annons
Postat

Om du har rör i förstärkaren så låter dom oftast bättre på lite högre volym knappen, dom flesta använer små combos eller digitala effektenehter för att spela in hemma. Det finns utrtusning som kan hjälpa dig dock.

1. dämpning skåp, helt eneklt ett skåp där du ställer in förstärkaren.

2. marshall powerbrake eller annan attenuator http://en.wikipedia.org/wiki/Attenuator

Du ska dubba 4 enskilda spår. 2 spår med dina vanliga inställningar på stärkaren, sen 2 till med ett lite mera överdrivet ljud, en del drar av all bas, drar ner disten lite och boostar midrange och treble.

Jag gillar att micka akustiska instrument direkt, men du kan absolut spela in 2 spår med gitarren närmickad och sen 2 spår med den genom förstärkaren.

Yokan (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Tack för svaret, ska genast ta och testa det! 🙂

Om det finns någon fler som har lite råd, så skriv gärna!!🙂

Mvh,

Vincent

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.