theodor0802 Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Tjena Efter en datakrasch för ett tag sen som inte verkar kunna lösas har jag tänkt att köpa nytt. Tog lite hjälp av en datorkunnig vän som satte ihop ett lämpligt paket till mig, bygga själv med andra ord. Här är det som ingår... DVD-brännare : samsung svart Chassi: Coolermaster elite 340 Grafikkort: Gainward 8400 GS Hårddisk: Hitachi deskstar 160gb Ljudkort: Creative soundblaster Minne: Kingmax DDR2 2048mb Moderkort: Asus P5GC S775 Nätaggregat: Xion AXP 400W Processor: Intel core duo E2200 Bildskärm: Nec LCD22WV Jag hade tänkt att köpa till ett externt firewire ljudkort, typ Presonus Firestudio projekt eller nåt i den prisklassen samt monitorer. Tänkte främst om någon har några ideer om vad som borde läggas till eller evetyuellt tas bort. Skulle också fråga om ni kanske rekomenderar internt ljudkort framför firewire. MVH / Theodor
Jajje Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Tjena Efter en datakrasch för ett tag sen som inte verkar kunna lösas har jag tänkt att köpa nytt. Tog lite hjälp av en datorkunnig vän som satte ihop ett lämpligt paket till mig, bygga själv med andra ord. Här är det som ingår... DVD-brännare : samsung svart Chassi: Coolermaster elite 340 Grafikkort: Gainward 8400 GS Hårddisk: Hitachi deskstar 160gb Ljudkort: Creative soundblaster Minne: Kingmax DDR2 2048mb Moderkort: Asus P5GC S775 Nätaggregat: Xion AXP 400W Processor: Intel core duo E2200 Bildskärm: Nec LCD22WV Jag hade tänkt att köpa till ett externt firewire ljudkort, typ Presonus Firestudio projekt eller nåt i den prisklassen samt monitorer. Tänkte främst om någon har några ideer om vad som borde läggas till eller evetyuellt tas bort. Skulle också fråga om ni kanske rekomenderar internt ljudkort framför firewire. MVH / Theodor Mer ram är ju aldrig fel, är ju ändå så billigt nu.
theodor0802 Postat 16 januari 2008 Trådstartare Postat 16 januari 2008 Hmm, har hört att det ändå inte gör så mycket skillnad......
Hellpig Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Hmm, har hört att det ändå inte gör så mycket skillnad...... Beror på vad man jobbar med men jag skulle tro att du klarar dig hyfsat på 2 Gb. Men 1 Gb är för lite det kan jag säga av egen erfarenhet. "Vadå out of memory? Projektet är ju inte färdigt ännu!"
Johan Royen Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Det beror lite på vad du ska ha datorn till. I musiksammanhang är ram-minne framför allt viktigt om du arbetar mycket med samplingar, exempelvis orkesterbibliotek eller multisamplade flyglar. Som jag påpekat i en annan tråd kommer det en artikel i Studio 3-08 som handlar om just datorer och vad man ska tänka på när man köper nytt.
henrik.brunzell Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Byt processorn mot en snabbare - t.ex en med beteckningen E6xxx (där x motsvarar en annan siffra). De har snabbare busshastigheter, och dessutom dito klockfrekvenser.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.