Jump to content
Annons

Kompressor


Frescomannen

Recommended Posts

Hejsan.

Sitter med en Athlon 2400+, M-Audio Delta1010LT (många ingångar, få som används 🙂), en Shure PG57, Behringer Eurorack UB802 Mixer och känner att volymen och dynamiken är det inget fel på som sådant.

Vad jag har problem med är att jag har svårt att kontrollera så att sången inte peakar. Jag skriver mycket EMO-låtar och har dom där "känslosamma" partierna där volymen i min röst stiger allt från en aning till väldigt mycket. Jag kan spela in (och har spelat in) så att jag lägger på sång-partiet flera gånger med olika volym/gain för att det inte ska peaka och sedan väljer jag den version som avviker minst ... men det känns ändå som lite onödigt pillande, och i slutändan så skulle det vara mycket mer praktiskt med en kompressor som kickar ned dom där högre partierna.

Behöver inte vara något allt för fancy och gärna runt 1000-kronors klassen, då jag trots allt är student numera 🙂

Kompressorn kommer bara användas för detta ändamålet. Mastering sker på en polares farsas dator ... han är världens prylbög och har således ett par riktigt schysst pluggar som jag kan använda där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

Sitter med en Athlon 2400+, M-Audio Delta1010LT (många ingångar, få som används 🙂), en Shure PG57, Behringer Eurorack UB802 Mixer och känner att volymen och dynamiken är det inget fel på som sådant.

Vad jag har problem med är att jag har svårt att kontrollera så att sången inte peakar. Jag skriver mycket EMO-låtar och har dom där "känslosamma" partierna där volymen i min röst stiger allt från en aning till väldigt mycket. Jag kan spela in (och har spelat in) så att jag lägger på sång-partiet flera gånger med olika volym/gain för att det inte ska peaka och sedan väljer jag den version som avviker minst ... men det känns ändå som lite onödigt pillande, och i slutändan så skulle det vara mycket mer praktiskt med en kompressor som kickar ned dom där högre partierna.

Behöver inte vara något allt för fancy och gärna runt 1000-kronors klassen, då jag trots allt är student numera 🙂

Kompressorn kommer bara användas för detta ändamålet. Mastering sker på en polares farsas dator ... han är världens prylbög och har således ett par riktigt schysst pluggar som jag kan använda där 🙂

Måste du ha en extern burk då?

Finns ju många fina pluggar för ändamålet. Annars går det även bra att volymautomatisera i din sequencer (om du orkar).

Men om du absolut vill ha en billig extern kompressor så ska du kolla in märken som samson, behringer, alto mm. Såg en stereokompressor från Samson som låg ganska precis vid tusenlappen.

Men som sagt jag skulle föredra en bra plugg vilken dag som helst än en 1000-kronors kompressor (dom låter inte allt för bra).

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Vilken programvara använder du?

Brukar det inte finnas med åtminstone en kompressor i varje inspelningsprogram?

Kompressor är nästan ett måste för att få rätt tryck i musiken - gäller även trummor, bas och gitarr...

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha bättre kontroll över utstyrningen till datorn så ska du helt enkelt införskaffa en extern kompressor.

Billigare kompressorer som låter schysst (speciellt på sång tycker jag) är TCs Triple C, och eftersom den är digital kan du köra digitalt ut från den och in i ljudkortet.

Du kan hitta begagnade för billiga pengar. Har sett mono-varianten för 1000 spänn här och där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Sitter med en Athlon 2400+, M-Audio Delta1010LT (många ingångar, få som används 😮), en Shure PG57, Behringer Eurorack UB802 Mixer och känner att volymen och dynamiken är det inget fel på som sådant.

Vad jag har problem med är att jag har svårt att kontrollera så att sången inte peakar. Jag skriver mycket EMO-låtar och har dom där "känslosamma" partierna där volymen i min röst stiger allt från en aning till väldigt mycket. Jag kan spela in (och har spelat in) så att jag lägger på sång-partiet flera gånger med olika volym/gain för att det inte ska peaka och sedan väljer jag den version som avviker minst ... men det känns ändå som lite onödigt pillande, och i slutändan så skulle det vara mycket mer praktiskt med en kompressor som kickar ned dom där högre partierna.

Behöver inte vara något allt för fancy och gärna runt 1000-kronors klassen, då jag trots allt är student numera 🙂

Kompressorn kommer bara användas för detta ändamålet. Mastering sker på en polares farsas dator ... han är världens prylbög och har således ett par riktigt schysst pluggar som jag kan använda där 😉

Måste du ha en extern burk då?

Finns ju många fina pluggar för ändamålet. Annars går det även bra att volymautomatisera i din sequencer (om du orkar).

Men om du absolut vill ha en billig extern kompressor så ska du kolla in märken som samson, behringer, alto mm. Såg en stereokompressor från Samson som låg ganska precis vid tusenlappen.

Men som sagt jag skulle föredra en bra plugg vilken dag som helst än en 1000-kronors kompressor (dom låter inte allt för bra).

Okej.

Men kan man rädda en redan peakad signal bara genom en mjukvarukompressor då? Jag har haft lite svårt med just det så jag har väl inte orkat lägga ned min själ i det hela.

Jag sitter med Cubase SX btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Om signalen redan distar så är det kört.

Digital distortion är inte roligt.

Det finns som sagt en hel radda burkar som har såväl preamp, som kompressor och eq. Kanallimpa.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att ditt M-Audio-kort lär ha bättre A/D-omvandlare än digitala kompressorer i den prisklassen. Så är det ljudkvalitet du vill ha så bör du sänka in-nivån till ljudkortet (så att det inte peakar) och sedan komprimera med en bra mjukvarukompressor (som lär vara mer flexibel och kvalitetsbevarande än en billig dito hårdvaru).

Någon emot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor är nästan ett måste för att få rätt tryck i musiken - gäller även trummor, bas och gitarr...

äh gör som jag, sampla lite beats från olika vinyl skivor då har du redan en mätt kompression utan att behöva öppna kompressorn. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att ditt M-Audio-kort lär ha bättre A/D-omvandlare än digitala kompressorer i den prisklassen. Så är det ljudkvalitet du vill ha så bör du sänka in-nivån till ljudkortet (så att det inte peakar) och sedan komprimera med en bra mjukvarukompressor (som lär vara mer flexibel och kvalitetsbevarande än en billig dito hårdvaru).

Någon emot?

det finns en poäng i det resonemanget, men det känns inte som att jag skulle oroa mig för A/D omvanlingen i en 3000 kronors TC kompressor.

speciellt inte vägt mot ett ljudkort som ligger på 2500...

Redigerat av Wintermute
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att spela in i 24 bitar så är det inte hela världen om du sjunger svagt ibland.

Ställ sedan in gainen så att de starkaste partierna inte peakar. Om du sedan ska få till en vettig mixning kommer du förmodligen behöva bl.a. en kompressor-plugin.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om du vill ha bättre kontroll över utstyrningen till datorn så ska du helt enkelt införskaffa en extern kompressor.

Billigare kompressorer som låter schysst (speciellt på sång tycker jag) är TCs Triple C, och eftersom den är digital kan du köra digitalt ut från den och in i ljudkortet.

Du kan hitta begagnade för billiga pengar. Har sett mono-varianten för 1000 spänn här och där.

Var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...