Jump to content
Annons

Tips på budget trummickar?


Einar182

Recommended Posts

Hey! Håller på att spela in lite smått hemma och tänkte testa spela in lite rikigt trummor så är på jack efter ett par trummickar, några budget. Har kollat på lite olika paket som t.ex. JJlabs DK7SR ( 1395:- )....Shure PG PGDMK4 ( 3495:- ). Är de någe större skillnad på dem två paketen?? Tänkte att man kanske ska köpa dem billiga om de inte är nån större skillad. Ni kanske förstår hur jag tänker 😛... Annars kanske ni har några andra förslag??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Finns det någon livetekniker eller annan ljudtekniker i staden där du bor?? I så fall så brukar de inte vara svåra att övertala till att låna ut eller hyra ut mot en billig peng mikrofoner. Jag tänkte om det var att du bara ville testa och lära dig lite nu i början. Då kan ju det vara ett alternativ. Jag har aldrig testat dessa budget drumpacks så där kan jag inte hjälpa dig utan tänkte mer bara ge mitt lilla tips. Och ljudteknikern har oftast mycket bättre grejor än de budgetmikrofoner du tittat på.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Finns det någon livetekniker eller annan ljudtekniker i staden där du bor?? I så fall så brukar de inte vara svåra att övertala till att låna ut eller hyra ut mot en billig peng mikrofoner. Jag tänkte om det var att du bara ville testa och lära dig lite nu i början. Då kan ju det vara ett alternativ. Jag har aldrig testat dessa budget drumpacks så där kan jag inte hjälpa dig utan tänkte mer bara ge mitt lilla tips. Och ljudteknikern har oftast mycket bättre grejor än de budgetmikrofoner du tittat på.

MVH

Anders

Ja de var ju en smart idé de kan man ju ta och kolla upp 😛 Nej tror inte att de är några super grejer dem där paken men till lite hemma " träning " kansek dem kan funka 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I somras spelade vi in våra låtar med bandet och då använde vi budgetmikar likt dom "JJlabs DK7SR ( 1395:-") som du nämnde. Blev varken jättebra eller jättedåligt tycker vi. Se länk nedan. (Ljudet är iofs lite redigerat i efterhand)

Är inte jätteerfaren inom detta och kan inte jämföra med andra mikar tyvärr men för lite hobbybruk så funkar dom. 😄 Vet inte om detta var till större hjälp men testa annars det med ljudteknikern som Gizmozis tipsade om, lät som en bra idé. 🙁

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

I somras spelade vi in våra låtar med bandet och då använde vi budgetmikar likt dom "JJlabs DK7SR ( 1395:-") som du nämnde. Blev varken jättebra eller jättedåligt tycker vi. Se länk nedan. (Ljudet är iofs lite redigerat i efterhand)

Är inte jätteerfaren inom detta och kan inte jämföra med andra mikar tyvärr men för lite hobbybruk så funkar dom. 😄 Vet inte om detta var till större hjälp men testa annars det med ljudteknikern som Gizmozis tipsade om, lät som en bra idé. 🙁

/M

Thanks! shysst med ett " sound test " lät ju helt okeiy, iaf för dem pengarna. Har nyss börjar fixa lite hemma studio och pilla lite och ska testa lira in lite låtar med bandet om ljudet duger, mest för att " träna " lite mixning och sånt 🙂 du kommer inte ihåg vad ni gav för era mickar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det folk brukar bli mest besvikna på i sådana budget-paket med trummicar, är baskaggemicen, så eventuellt kan du överväga att köpa ett budget-paket, men komplettera med en bra baskaggemic...

Sedan beror det också på vilken ljudkvalitet man vill ha. Ska det funka live, är det som regel lämpligare med dynamiska micar. Är det till inspelning, så kan kondensatormicar ofta vara bättre val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det till inspelning, så kan kondensatormicar ofta vara bättre val.

Menar du detta även till överskinnet av virvel, närmickning av pukor osv....Då har jag iaf alltid kört dynamiska. Dock kondensator till OH, rumsmick, hi hat och underskinnet på virveln ibland.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det till inspelning, så kan kondensatormicar ofta vara bättre val.

Menar du detta även till överskinnet av virvel, närmickning av pukor osv....Då har jag iaf alltid kört dynamiska. Dock kondensator till OH, rumsmick, hi hat och underskinnet på virveln ibland.

Det beror på vad man har för några micar. Det skadar aldrig att testa, eftersom man kan vinna en del i ljudkvalitet om det funkar.

Exempelvis så kan den svenska Line Audio Design CM3 eller de ryska Oktava MK012 fungera fint även till närmickning - men troligen behöver man ha pad aktiverad i preampen i så fall... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det folk brukar bli mest besvikna på i sådana budget-paket med trummicar, är baskaggemicen, så eventuellt kan du överväga att köpa ett budget-paket, men komplettera med en bra baskaggemic...

Sedan beror det också på vilken ljudkvalitet man vill ha. Ska det funka live, är det som regel lämpligare med dynamiska micar. Är det till inspelning, så kan kondensatormicar ofta vara bättre val.

Ja de ska bara användas till inspelnig, och har en SM57 som jag använder till gitarren så den kan man kasnke använda som virvel mick eller nått! Vad kostar en shysst baskagge mick då?? har inte kollat efter nån sån 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du kommer att bli hyfsat nöjd även med billager mickar som t.ex. JJ-Labs eller liknande. Det går att få rätt bra ljud även ur billigare och lite sämre mickar också, för mycket handar ju om bl.a. mikrofonplacering och hur man för övrigt handksas med hela situatuionen som t.ex. trummornas stämning, EQ mm. Jag har på skoj testat, i ett fullt professionellt sammahang, mycket billiga och dåliga mickar för att se hur mycket det går att krama ut ur sådana och det är en helt del! Men visst....det kräver att man vet hur trummor fungerar och lite om hur man ska hantera ett trumset från mickarna och ända ut till sista delen av ljudkedjan. Men det går. Dessa mickar som jag testade var med ganska stor säkerhet sämre än JJ Labs för 1300 kr! Man får inte glömma bort att även om man använder svindyra mickar så är det ju långt ifrån säkert att man kan ta tillvara på den kvaliteten. Trummorna ska vara bra stämda plus en massa andra faktorer måste också vara bra. Men med lite "småtrick" om hur man ska hantera både trumsetets stämnin och mickplacering så kommer man rätt långt även med lite billigare mickar. I synnerhet idag då mickarna i de flesta fall är mycket bättre men billigare än för bara 10 år sedan. Billiga mikrofoner är inte alltid samma sak som dåliga mikrofoner idag även om det naturligtvis finns sådana också.

Kondensatormickar är absolut inget alternativ i ditt fall tror jag! De är mycket dyrare och är betydligt känsligare för slag från trumstocken. De går då sönder lättare. Alla trummisar oavsett nivå och erfarenhet träffar micken någon gång då och då. Är man inte i behov av det allra bästa så finns det ingen som helst anledning att ens fundera på kondensatormickar på trumset tycker jag bortsett från overheadmickarna då. Men inte till pukor, virvel och baskagge. I de flesta fall är det dynamiska mickar som gäller på pukor virvel och b-kagge även för proffsen men undantag finns ju alltid. Rent ljudmäsigt kan det däremot fungera väldigt bra även om dessa mickar oftast brukar slaska lite mer än dynamiska.

Om du vill ha riktigt bra trummickar för ett mycket lågt pris så har Behringen en kopia av Shure SM 58. Modellen heter BehringerUltravoice XM 8500. Det är inte den ultimata trummicken och då framför allt pga. dess storlek, men den låter faktiskt väldigt bra på i huvudsak pukor och till viss del även på virveln. Den kostar bara 290 kr men låter fantastisk bra! Jag gjorde ett sk A/B-test mellan XM 8500 och Shure SM 58 och XM 8500 låter tom. bättre än SM 58 om du fråga mig! XM 8500 påminner snarare om Shure Beta 58 som är en betydlig dyrare mick. Micken är väldigt ren och klar i klangen med ett rätt luftigt sound. Den tar dessutom upp attacken i pukorna bra. Nackdelen med denna mick är att den är rätt lång (som Shure SM 58) och det gör att den kan vara lite ivägen för vissa cymbaler som då kan slå i micken om man har dem lågt placerade. Men rent ljudmässigt är det ett riktigt kanonköp! Behringer har även ett par overheadmickar som också låter mycket bra. Den heter C2 och kostar bara 800 kr för 2 stycken i ett matchat par! Slå det den som kan och låter kanon gör de också! (Jag har dock för mig att C2 kräver fantommatning men är lite osäker om detta.) Båda dessa mikrofonmodeller är alltså vansinnigt prisvärda och levererar en fullständigt acceptabel ljudkvalitet för de allra flesta även med högt ställda krav. Om du tycker att detta är ett alternativ så behöver du komplettera med en baskaggemick. Några konkreta förslag på billiga sådana har jag inte för stunden, men det finns bra billiga sådana också även om de inte är lika billiga som Behringer XM8500 och C2. Men med denna kombination får du löjligt mycket mikrofon för pengarna samtidigt som du får en förutsättning till ett ljud som om det hade varit en nolla till på prislappen! Stäm trummorna ordentligt, placera mickarna rätt och hantera EQ:n och kompressorn på ett bra sätt så är du framme!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det folk brukar bli mest besvikna på i sådana budget-paket med trummicar, är baskaggemicen, så eventuellt kan du överväga att köpa ett budget-paket, men komplettera med en bra baskaggemic...

Sedan beror det också på vilken ljudkvalitet man vill ha. Ska det funka live, är det som regel lämpligare med dynamiska micar. Är det till inspelning, så kan kondensatormicar ofta vara bättre val.

Ja de ska bara användas till inspelnig, och har en SM57 som jag använder till gitarren så den kan man kasnke använda som virvel mick eller nått! Vad kostar en shysst baskagge mick då?? har inte kollat efter nån sån 🙁

Shure SM 57 är otroligt bra på just virvelkaggen! Använd den till virveln, skaffa Behringer XM 8500 till pukorna, Behringer C2 som overhead samt en prisvärd baskaggemick som inte är alltför dyr är mitt tips.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

här har du en låt från demo forumet som trummorna är inspelade med en Zoom H2, så kan du ju höra hur den låter.

du kan ju börja med testa att spela in bastrumman med den/de micar du redan har och lyssna hur det låter. blir det inte bra så har ju många tillverkare speciella baskagge micar bla shure.

det finns en tråd på forumet med inspelningstips för trummor, den kan säkert vara värd att gå igenom

efterbearbetnin och mix av trummor

inspelning av trumset

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man grön på att spela in trummor kommer det förmodligen låta ganska illa oavsett vilka mikrofoner man använder. Personligen tycker jag att du kan slå till på exempelvis Jams mikrofonpaket. Varefter du blir duktigare och får högre krav kan du sedan byta ut mick efter mick mot dyrare alternativ. Då har du dessutom lärt dig en del på vägen om vad du vill ha för sound osv. Även om man köper dyrt och bra direkt är det nämligen inte alls säkert att man köper det som är rätt för en själv. Smaken är ju som sagt som baken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta Samson-trummicks-set köpte mitt band inför en inspelning. Kompletterade även med en Shure SM57 på virveln.

http://www.thomann.de/se/samson_7kit_drumset.htm

Ljudet blev bra - dock uppstod ett problem - när vår trummis (som spelar väldigt hårt) spelade skakade hela trumsetet (främst hängpukorna) rätt mycket. Detta ledde till att de två hängpuks-mickarna knastrade pga detta. Vi löste dock det rätt enkelt genom att helt enkelt fästa dom vid ett separat mickstativ. Vet inte om detta problem även kan uppstå med andra billigare mickar.

Jag använde även en av kondensatormickarna att spela in akustisk gura med - fungerade finfint.

Redigerat av Pontus R
Link to comment
Dela på andra sajter

Great! Många svar kom de under natten 🙂 Så de jag kom fram till nu efter allas tips är att man kan köpa lite billigare mickar och lära sig med, sen är de bara att byta ut med tiden! 🙂.... Jag kommer säkert med fler frågor sen när inspelningen kommer igång så de är bara att hålla utkik 😉 men först måste de införskaffas någon shysst mixer och mickarna som sagt!

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Great! Många svar kom de under natten 🙂 Så de jag kom fram till nu efter allas tips är att man kan köpa lite billigare mickar och lära sig med, sen är de bara att byta ut med tiden! 🙂.... Jag kommer säkert med fler frågor sen när inspelningen kommer igång så de är bara att hålla utkik 😉 men först måste de införskaffas någon shysst mixer och mickarna som sagt!

Tack för alla svar!

Om du bara ska använda mixern till truminspelning så tycker jag att du ska strunta i den och köpa ett ljudkort med minst 8 mickpreamps istället, t.ex ett Motu 8pre. Om du vill mixa varje mick separat i datorn (det brukar man vilja göra) så måste du ha ett ljudkort med lika många ingångar som antalet mickar - även om du köper en mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Great! Många svar kom de under natten 🙂 Så de jag kom fram till nu efter allas tips är att man kan köpa lite billigare mickar och lära sig med, sen är de bara att byta ut med tiden! 🙂.... Jag kommer säkert med fler frågor sen när inspelningen kommer igång så de är bara att hålla utkik 😉 men först måste de införskaffas någon shysst mixer och mickarna som sagt!

Tack för alla svar!

Om du bara ska använda mixern till truminspelning så tycker jag att du ska strunta i den och köpa ett ljudkort med minst 8 mickpreamps istället, t.ex ett Motu 8pre. Om du vill mixa varje mick separat i datorn (det brukar man vilja göra) så måste du ha ett ljudkort med lika många ingångar som antalet mickar - även om du köper en mixer.

oekiy :/ de var ju lite otur de, har bara ett ljudkort med 4 ingångar... nått tips på hur man ska få in de då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har trumsetet för uppsättning?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

B-kagge.. 2 cymbaler...hi-hat..golvpuka...virvel...och en hängpuka...om de var så du menade 😉

Jo tackar så mycket! Exakt så menade jag. Med denna uppsättning behöver du minst 3 mickar. Men helst 6 stycken. Om du kör med 3 mickar så använder du en baskaggemick och två stycken overheadmickar. Om du kör med 5 mickar så mickar du upp hela trumsetet separat vilket ger betydligt större frihet och möjlighet till att efterbearbeta ljudet. Men om du kör med 5 st. så har du enbart en enda overhead-mick i mono. För att få overhead i stereo så bör du alltså ha 6 mickar till ditt trumset. Att köra med stereo på just overhead gör en himla stor skillnad jämfört med mono! Hi-hat:en behöver du ingen separat mick till. Den slaskar in ändå och du kommer att kunna kontrollera samtliga cymbaler med overheadmickarna. 6 mikrofoner är alltså det allra bästa i ditt fall men det kräver alltså minst 6 mikrofoningångar på ljudkortet.

Du behöver alltså minst 6 ingångar på ditt ljudkort alternativt en liten mixer. Med andra ord så är det så att om du nu ska skaffa dig ett nytt ljudkort så är det i sådana fall bra att ha 8 ingångar i ljudkortet även om trumsetet bara kräver 5 eller 6 kanaler. Då har du ett par kanaler över för att växa i. Med 8 ingångar kan du spela in trummorna samtidigt som t.ex. en elbas och en kompgitarr. (6 + 1 + 1 = 8) I ditt fall tror jag att du ska skippa mixerbordet i så fall och köra rätt in i ljudkortet som har 8 ingångar. Men om du trots allt vill ha ett externt mixerbord också (utöver ett ljudkort med minst 6 ingångar) så måste mixerbordet i sådana fall kunna klara av att skicka ut alla 6 mickarna separat till ljudkortets 6 ingångar. Meningen är ju att du på det sättet kan lägga hela trumsetet på egna lösa kanaler i ditt inspelningsprogram (DAW). I så fall får du baskaggen på en egen kanal i ditt DAW, liksom virvelkaggen, hängpukan, golvpukan och overhead får var sin egen kanal. Då får du störst möjlighet att i efterhand bearbeta ljudet separat på hela trumsetet.

Om du inte har 6 eller fler ingångar till ditt ljudkort men har en liten mixer så kan du spela in ändå, men då måste du direktmixa hela trumsetet redan i det externa mixerbordet så gott det går och sedan skicka in ljudet från mixern till t.ex. 2 kanaler i ditt DAW. Men på det här sättet så får du knappast något bra ljud eftersom detta är ett mycket svårt sätt att ratta ljud på då man måste lyckas med ljudinställningen redan från början och du får heller väldigt små möjligheter att efterjustera ljudet. Detta alternativ är alltså ett dåligt alternativ!

Kontentan av hela resonemanget är att det bästa är att du skaffar dig ett nytt ljudkort med minst 6 mickingångar men helst 8. Ljudkortet bör helst vara utrustad med fantommatning också, men är inget absolut måste eftersom fantommatning finns att köpa till som tillbehör. Frågan är: Vad din budget har för max-gräns? Om du sätter ett tak så blir det lättare för folk att tipsa dig om lämpligt ljudkort.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett JJLabs DRMX7 kit. Detta är alltså det gamla mickitet från JJLabs. Tänkte bara ge lite synpunkter på detta om det kan vara till nå´n glädje. Jag har provat lite olika mickar men kan faktiskt konstatera att JJlabsarna är riktigt bra. Jag hade tänkt att jag skulle köpa en sm57:a att köra på virveln och lånade hem en sån för att testa. Jag meckade några dagar och kom fram till att.....jag behövde ingen 57:a! Virveln låter annorlund genom 57:an men inte bättre. Beror lite på vad man vill ha för sound. Jag gillar när det låter akustiskt och spelar ganska dynamiskt på virveln. Typ spökslag å sånt. På min virvel (Tama starclassic performer) så låter jjlabsen bättre. Lite öppnare och "krispigare". Efter LudgoPelles tips så har jag börjat köra med en mic på puka ett och två (av tre) och mickar dom lite längre ifrån än vad jag gjort tidigare. Låter bättre! Mer akustiskt och snyggare enligt mitt tycke. Pukmickarna låter åxå riktigt bra tycker jag. OH mickarna låter bra dom med. Jag kör dock med stormembran på OH ibland. Tycker att jag får en snyggare ljudbild då,varmare diskant, mer luft. Jag använder SP B1.

Ett litet tips. OH mickarna låter kanon på akustisk gitarr! Jag satte en vid 12:e bandet på min kompis stålsträngade gura och blev jätteförvånad.

Baskagge micken är nog den jag stretat mest med. Den har bra "klipp", men jag tycker att den är lite tunn i botten. Samtidigt är jag inte riktigt ihamn med det akustiska ljudet heller så den kanske piggnar till den med.

Summa:

JJLabs Drmx7 är jag jättenöjd med. Jag tyckte inte att det lär bra om virveln och baskaggen ibörjan och trodde i min orutin att det var mickarnas fel. Jag har nu insett att det är mig och mitt kunnande som har varit den stora bristen.

Nya skinn, välstämda trummor, ett ok rum och våga använda eq:n så duger dessa mickar gott!

Ett litet tips till: Om man som jag nästan alltid sitter själv och skruvar så kan jag rekomendera att köpa ett par bra inear lurar och sedan ha hörselskyddskåpor över när man provar sig fram med stämning av trummorna och med mickplacering och eq inställning ( om man kan eq:a innan datorn ).

Du får nästan inget ljud från rummet eller från trumman akustiskt utan får det som micken har fångat upp. Det är ofta ganska stor skillnad.

Förövrigt vill jag tacka LudgoPelle för bra inlägg. Dina tips har fått mitt trumljud att bli betydligt bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
chimpsky (oregistrerad)
Great! Många svar kom de under natten 🙂 Så de jag kom fram till nu efter allas tips är att man kan köpa lite billigare mickar och lära sig med, sen är de bara att byta ut med tiden! 🙂.... Jag kommer säkert med fler frågor sen när inspelningen kommer igång så de är bara att hålla utkik 🙂 men först måste de införskaffas någon shysst mixer och mickarna som sagt!

Tack för alla svar!

Om du bara ska använda mixern till truminspelning så tycker jag att du ska strunta i den och köpa ett ljudkort med minst 8 mickpreamps istället, t.ex ett Motu 8pre. Om du vill mixa varje mick separat i datorn (det brukar man vilja göra) så måste du ha ett ljudkort med lika många ingångar som antalet mickar - även om du köper en mixer.

oekiy :/ de var ju lite otur de, har bara ett ljudkort med 4 ingångar... nått tips på hur man ska få in de då?

Har du nåt smakprov på hur det blev med mickarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
Great! Många svar kom de under natten 🙂 Så de jag kom fram till nu efter allas tips är att man kan köpa lite billigare mickar och lära sig med, sen är de bara att byta ut med tiden! 🙂.... Jag kommer säkert med fler frågor sen när inspelningen kommer igång så de är bara att hålla utkik 🙂 men först måste de införskaffas någon shysst mixer och mickarna som sagt!

Tack för alla svar!

Om du bara ska använda mixern till truminspelning så tycker jag att du ska strunta i den och köpa ett ljudkort med minst 8 mickpreamps istället, t.ex ett Motu 8pre. Om du vill mixa varje mick separat i datorn (det brukar man vilja göra) så måste du ha ett ljudkort med lika många ingångar som antalet mickar - även om du köper en mixer.

oekiy :/ de var ju lite otur de, har bara ett ljudkort med 4 ingångar... nått tips på hur man ska få in de då?

Om du bara ska använda 4 mickar hade jag tatt 2 överhäng, 1 på kagge och 1 på virvel. Allternativs skaffat en mixer och klumpat ihop typ pukor och virvel eller så, men då krävs det att dom är relativs färdigmixade när dom kommer in i datorn iofs. ett ljudkort med fler ingångar är att rekomendera tycker jag, även om det blir en extra utgift. Men annars kan du testa mina tips och testa lite själv hur du vill ha det och vilka mickar som ska få dela kanal osv.

lycka till

EDIT: såg att ludgo-pelle redan svarat men på ett lite utförligare och bättre sätt. jaja

dr.kaufman

Redigerat av dr.kaufman
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Great! Många svar kom de under natten 🙂 Så de jag kom fram till nu efter allas tips är att man kan köpa lite billigare mickar och lära sig med, sen är de bara att byta ut med tiden! 🙂.... Jag kommer säkert med fler frågor sen när inspelningen kommer igång så de är bara att hålla utkik 🙂 men först måste de införskaffas någon shysst mixer och mickarna som sagt!

Tack för alla svar!

Om du bara ska använda mixern till truminspelning så tycker jag att du ska strunta i den och köpa ett ljudkort med minst 8 mickpreamps istället, t.ex ett Motu 8pre. Om du vill mixa varje mick separat i datorn (det brukar man vilja göra) så måste du ha ett ljudkort med lika många ingångar som antalet mickar - även om du köper en mixer.

oekiy :/ de var ju lite otur de, har bara ett ljudkort med 4 ingångar... nått tips på hur man ska få in de då?

Om du bara ska använda 4 mickar hade jag tatt 2 överhäng, 1 på kagge och 1 på virvel. Allternativs skaffat en mixer och klumpat ihop typ pukor och virvel eller så, men då krävs det att dom är relativs färdigmixade när dom kommer in i datorn iofs. ett ljudkort med fler ingångar är att rekomendera tycker jag, även om det blir en extra utgift. Men annars kan du testa mina tips och testa lite själv hur du vill ha det och vilka mickar som ska få dela kanal osv.

lycka till

EDIT: såg att ludgo-pelle redan svarat men på ett lite utförligare och bättre sätt. jaja

dr.kaufman

Om du har 4 mickar skulle jag bett trummisen sänka crasharna lägre än vanligt, även riden om den sitter högt. Sedan satt en OHmick över vardera puka. Beroende på var han ställer golvpukan så får man en mycket välbalanserad stereobild med virveln i mitten och dessutom ett bra pukljud. Det är bara sänka OH /pukmickarna ju mer puka du vill ha. Tänk på att cymbalerna kommer "ducka" mer för pukslag om du komprimerar OH/pukpaketetet.

Sen en mick en bit framför kaggen och en på virvel, inte för nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...