Jump to content
Annons

Ackustikproblem vid mixplats


Benke

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har precis börjat kalibrera mitt kontrollrum. Det är ett litet rum på 3X4,6m. Jag har ackustikbehandlat det efter bästa (egen) förmåga. Det innefattar basfällor, isolering och vinklad isolering (tak) i dead end. Moln i taket. Diffusorer och vinklad isolering (tak) i live end.

Väggarna är gjorda av betong takhöjden är 2,44 m.

So far so good. Rummet är fint och låter helt ok.

Problemet:

Jag får en utsläckning på mixplats. Runt 90 Hz så dör det. Reser jag mig upp så kommer det. Stoppar jag in huvet mellan monitorerna så försvinner det nästan helt.

Jag har mätt med pink noice och kört sinus toner. Dippen syns inte så tydligt men hörs desto mer när man sveper med sinustoner.

Detta fenomen kvarstår även när jag bara lyssnar på subben. Det får mig att tro att det är placeringen av denna som jag ska labba med.

Jag har provat att flytta sub och högtalare fram och tillbaka med lite olika resultat. Har testat att fasa subben lite olika. Det har mest slutat med att jag blivit så trött att jag inte kan bestämma mig för vad som låter bäst.

Är det någon som har någon tips/lösning på detta problem?

Det bör tilläggas att jag helst inte vill flytta skrivbordet för långt ut i rummet.

bild1qj6.png

Mycket tacksam för svar.

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sätt suben där stolen normalt står och spela upp musik. Sedan knallar du runt lite hit och dit och kollar var det låter bäst. Där det låter bäst, är i grova drag var suben ska stå. När den är placerad där, så får du helt enkelt sätta dig på din mixposition och lyssna - och sedan flytta suben lite hit och dit med utgångspunkt från den plats du hittade från början. Till slut hittar du rätt ställe.

Hittar du inget vettigt ställe - alltså där det är praktiskt att placera suben, så testa att ändra fasen och gör samma sak igen...

Står förresten suben direkt på golvet eller på någon sorts dämpning? Om den står direkt på golvet, så kan det vara vibrationer som går ner i golvet och ställer till problem. Samma gäller för monitorerna om de står direkt på sitt underlag, utan någon form av absorbent.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev ett svar till dig på "Kontrollrummet" men kom på en sak till när jag läste vad Claes skrev. Kan det vara så att både monitorerna och subben lirar 90Hz? Med subben vid väggen och monitorerna någon meter ut får du det här problemet pga våglängden som motsvarar 90Hz!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gissa på att detta beror på att ditt rums dimensioner saknar axiala resonanser mellan just 75 -112 Hz och gällande resterande resonanser (tangentiala och obliqa) så sitter du i noderna på alla utom kanske 2,0,1 (men dock ganska nära även denna troligtvis).

Axiala, Tangentiala & Obliqa – Stående vågor

1,0,0 = 37 Hz

0,1,0 = 57 Hz

______1,1,0 = 68 Hz

0,0,1 = 70 Hz

2,0,0 = 75 Hz

______1,0,1 = 80 Hz

______0,1,1 = 91 Hz

______2,1,0 = 94 Hz

____________1,1,1 = 98 Hz

______2,0,1 = 103 Hz

3,0,0 = 112 Hz

0,2,0 = 114 Hz

Om jag får gissa så är inte dina basfällor placerade på rätt ytor, inte rätt stämda (frekvens) eller inte tillräckligt effektiva (eller en kombination) för att absorbera dessa frekvenser.

Vilken typ as absorbent har du nu, panel, perforerad panel eller Helmholtz? Har du koll på vilka ytor som är upphovsmän till vilka resonanser och placerat dina korrekt stämda basfällor på rätt yta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för alla svar!

Få se nu. Jag ska definitivt prova ditt tips Claes. Subben står direkt på golvet.

Jockmic, Jag tror inte subben och monitorerna båda spelar vid 90Hz. Det var det första jag tänkte också men problemet kvarstår med bara subben på.

Gilbert, Hmmm det stämmer säkert fast jag förstår inte riktigt vad du menar. 😕

Jag har inte stämt mina basfällor utan byggt på fri hand. Det är superchunk-fällor med glasull, 40 cm ut från hörnet. Absorbenterna på väggen är också glasull 10cm. Jag vet att detta inte är helt optimalt men det var vad jag hade råd med.

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för alla svar!

Få se nu. Jag ska definitivt prova ditt tips Claes. Subben står direkt på golvet.

Jockmic, Jag tror inte subben och monitorerna båda spelar vid 90Hz. Det var det första jag tänkte också men problemet kvarstår med bara subben på.

Gilbert, Hmmm det stämmer säkert fast jag förstår inte riktigt vad du menar. 😕

Jag har inte stämt mina basfällor utan byggt på fri hand. Det är superchunk-fällor med glasull, 40 cm ut från hörnet. Absorbenterna på väggen är också glasull 10cm. Jag vet att detta inte är helt optimalt men det var vad jag hade råd med.

Benke

Dom gör inte speciellt mycket åt dina basproblen. Kolla in på;

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

och bygg några riktiga basabsorbenter och läs lite om stående vågor för att placera dem på rätt yta så kommer det att bli betydligt bättre. Om det bara är problem vi 90 Hz så kan du fokusera på de stående vågorna; 0,1,1 (kortsida, golv-tak) och 2,1,0 (2:a långsida, kortsida).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan verkligen basfällor hjälpa mig när jag har utsläckning av en frekvens?

Benke

verkligen!!!!!

du får utsläckning på grund av att du inte har ngra basfällor. basfällorna hindrar reflektioner, som skapar stående vågor. och om du inte vet vad en stående våg är, så får du söka på google.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla problem i basen beror på att ljudvågor möter sig själva i eller ur fas men varandra (peak eller dipp) och lösningen i båda fallen är absorption. Problemet med dippar är att man måste absorbera ganska mycket vid rätt frekvens för att få någorlunda resultat.

Men som IDF påpekade; Du bör läsa in dig lite på "stående vågor" ("Room modes") får att skapa dig en uppfattning om problemet (och förstå vad mitt första inlägg handlar om..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för alla svar!

Få se nu. Jag ska definitivt prova ditt tips Claes. Subben står direkt på golvet.

Jockmic, Jag tror inte subben och monitorerna båda spelar vid 90Hz. Det var det första jag tänkte också men problemet kvarstår med bara subben på.

Gilbert, Hmmm det stämmer säkert fast jag förstår inte riktigt vad du menar. :rolleyes:

Jag har inte stämt mina basfällor utan byggt på fri hand. Det är superchunk-fällor med glasull, 40 cm ut från hörnet. Absorbenterna på väggen är också glasull 10cm. Jag vet att detta inte är helt optimalt men det var vad jag hade råd med.

Benke

Dom gör inte speciellt mycket åt dina basproblen. Kolla in på;

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

och bygg några riktiga basabsorbenter och läs lite om stående vågor för att placera dem på rätt yta så kommer det att bli betydligt bättre. Om det bara är problem vi 90 Hz så kan du fokusera på de stående vågorna; 0,1,1 (kortsida, golv-tak) och 2,1,0 (2:a långsida, kortsida).

den länken är sjukt bra. man kan inte läsa där för lite. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej flytta gärna denna tråd till lämpligt ställe den som har möjlighet.

Varför ska man mixa i högtalare?

Om man mixar med säg tre helt olika hörlurar och får det låta bra i samtliga, vad är det då man

har missat?

Jag tror själv att högtalare är ett ypperligt verktyg och nödvändigt för att få det att låta bra, men

skulle vara bra att veta varför.

Tror ni att om ekonomi finnes, att 8240 från genelec är ett klokt köp, om jag dessutom lovar att göra

mitt bästa för att fixa rummet jag sitter i? Vad kan DE hjälpa till med?

Mvh Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Då Genelec är medvetna om att det inte går att "fylla" dippar i basen så sänker de bara upp till 4 st frekvenser med parametrisk EQ + 2 st shelving filter. Detta kan sänka amplituden på vissa stående vågor (men gör ingenting åt reverbtiden, kolla in tråden om "ERGO"...). Om man inte kan bygga eller har byggt så bra det går men fortfarande har vissa problem så kan detta vara en sista utväg (även om jag då skulle rikta min uppmärksamhet mot "ERGO" då den jobbar med fler filter).

Man kan komma långt med lurar men det kommer alltid bara vara ett bra komplement till högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mixar med säg tre helt olika hörlurar och får det låta bra i samtliga, vad är det då man

har missat?

Framför allt stereobilden kan uppfattas fel i hörlurar och i viss mån reverb , då du inte har några reflektioner när du har hörlurar på , dock kan ett dåligt rum göra saken värre än hörlurar.

Men båda är ju att rekkomendera , ännu hellre ett par hörlurar och ett par högtalare och överkurs ett par högtalare i flera olika rum.Fördelen med att jobba i ett studiokomplex är ju att gå från rum till rum och lyssna på mixarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...