Jump to content
Annons

hjälp med att hitta hemsida å rätt nybörjar elgitarr!


RONNaN

Recommended Posts

tjnare! 😆 ja vill ha hjälp med att hitta en bra´gitarr jag har spelat ett tag på min kompis å har blivit rätt bra 😉 jag

har fastnat vid den här modelen = IBANEZ GRX70DXJU-BKN men har inte hittat en ända hemsida som har

idanez gitarrer .. skulle vilja ha hjälp med att hitta en hemsida där ja kan hitta den modelen eller liknande för inte mer än

2500kr vill inte ha någon för 1000 eller under..ifall de inte är bra kvalité..skulle bli J*VLIGT tacksa om jag kan få en bra

hemsida/ eller en begagnad ... i västragötaland på tjörn ifall ni/du hittar någotom

Redigerat av RONNaN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjörn ligger väl inte i Västergötland? 😆

Är du ute efter bara en elgitarr, eller ska du ha något paket med förstärkare och sånt också?

Finns ju bra musikaffärer hyfsat nära dig. Frithofs Musik i Uddevalla är en trevlig affär som ingår i 4sound-kedjan (låt inte Janne sälja på dig för mycket saker bara! 😉). Finns en till i Uddevalla, Janssons Musik, om "gubben" i verkstaden jobbar kvar så lär du få en oerhört väljusterad gitarr.

I din prisklass så finns det mycket att välja på, och det mesta är helt ok. Kolla in gitarrer från t ex Squier, Cort, Epiphone, Washburn och BC Rich.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte begagnatmarknaden.

Som regel får du oftast en bättre/mycket bättre gitarr för ungefär samma pengar om du köper i andra hand.

Vendolin, Diskant, Musikbörsen, Blocket och framförallt Ebay är bra ställen att hitta fynda på.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjörn ligger väl inte i Västergötland? 🙂

Är du ute efter bara en elgitarr, eller ska du ha något paket med förstärkare och sånt också?

Finns ju bra musikaffärer hyfsat nära dig. Frithofs Musik i Uddevalla är en trevlig affär som ingår i 4sound-kedjan (låt inte Janne sälja på dig för mycket saker bara! 🙂). Finns en till i Uddevalla, Janssons Musik, om "gubben" i verkstaden jobbar kvar så lär du få en oerhört väljusterad gitarr.

I din prisklass så finns det mycket att välja på, och det mesta är helt ok. Kolla in gitarrer från t ex Squier, Cort, Epiphone, Washburn och BC Rich.

okej vart i uddevalla ??vi torp eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar starkt Squier Stratocaster, du kan få en beggad för under 2000 och om du har tur känns den lika bra som en riktigt Fender 🙂

Funkar i regel i de flesta sammanhang också. Ibanez har för mig bara varit tjorv och riktigt dåligt ljud... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar starkt Squier Stratocaster, du kan få en beggad för under 2000 och om du har tur känns den lika bra som en riktigt Fender 🙂

Funkar i regel i de flesta sammanhang också. Ibanez har för mig bara varit tjorv och riktigt dåligt ljud... :/

Nu var det väl en Ibanez gitarr du ville ha? Finns ju både bra budget ibanez och squier.

Om du vet att gitarr är det bästa du vet så satsa utan snack på en lite dyrare gitarr direkt, spara budgeten lite längre innan du köper. Man får ännu mer inspiration och spelglädje av ett riktigt bra instrument.

Tänk även på att om du skaffar ett välkänt märke/populär modell så får du ett mycket bra andrahandsvärde om du vill sälja/byta upp dig längre fram.

Fender Squier är billigt men lägg gärna en extra slant på en Mexico fender istället för en Squier, mycket mer för pengarna enligt mig. Visst, priset skiljer. Men som sagt, kolla Ebay mm och fynda. Man sparar många tusenlappar på begagnat och internetannonser. Gäller såklart alla märken inkl Ibanez. Men i den låga prisklassen som du anger så är det faktiskt inte lätt.

Sök här på forumet, det finns många bra trådar om gitarrtips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar starkt Squier Stratocaster, du kan få en beggad för under 2000 och om du har tur känns den lika bra som en riktigt Fender 🙂

Funkar i regel i de flesta sammanhang också. Ibanez har för mig bara varit tjorv och riktigt dåligt ljud... :/

Jag har en Squier Stratocaster med en liten förstärkare till salu! allt i kanonskick..! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Frithofs och Janssons ligger inne i Uddevalla centrum.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?v...berResult=False

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?v...berResult=False

Förmodligen kan du hitta än mer prisvärda gitarrer på begagnat-marknaden, men det är också lätt att bli lurad, speciellt när man är i början av karriären. Kolla i sådana fall på begagnade instrument som säljs av musikaffären. Här kommer du aldrig göra de där riktiga fulklippen man kan göra på privata annonser, men å andra sidan så har du lite bättre garantier; Det finns faktiskt reklamationsrätt på begagnade saker också, oavsett vad som står på kvittot. Ofta står det ju "säljes i befintligt skick", vilket kan innebära både det ena och det andra. Men "om varan är i sämre skick än vad köpare rimligtvis kunnat räkna med" så har man rätt till någon slags åtgärd. Antingen reparation, ersättning, häva köpet, eller liknande.

Musikbörsen har ett bra begagnat-register på sin hemsida. Finns t ex flera Ibanez RG-modeller för strax under 3000 kronor. En finns på MB i Göteborg. Annars kostar det inte mer än 99 kronor i frakt om det är någon annan du vill ha.

Är dock något tveksam till att ha ett Floyd Rose-svaj på sin första elgitarr (vilket det, såvitt jag vet, sitter på alla RG-modeller). Man kan göra ganska mycket fel när man justerar ett sådant, och få svårt att stämma. Eller förstöra något, och reservdelar till dem är inte billiga!

Hade själv en Squier-strata som 2:a eller 3:a gitarr, det följde med ganska länge. Helt ok gitarrer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som har antytts i inlägg ovan: köp begagnat men bara om du känner att kan bedöma ett instrument eller har en kompis som kan mycket om elgitarrer som kan hjälpa dig. Kompisen som har spelat klassiskt i några år eller har många metalskivor hemma kan knappast hjälpa dig. Har du ingen lämplig kompis är det nog bättre att gå till en seriös musikhandlare i din närhet. Det som kan sägas om att handla begagnat kan till viss del sägas vara giltigt för internetshopping av nya instrument också. Om du hittar någon som kan hjålpa dig att kolla kvaliteten på gitarrer kanske Yamaha kan vara ett alternativ, dom har nån serie som påminner väldigt mycket om RG gitarrerna men här i sverige är Yamaha gitarrerna rätt ohippa vilket kan avspeglas i ett lägre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts här redan så rekommenderar jag också Cortgitarrerna. Det har varit mycket skit om dem, men nu på senare tid har de faktiskt börjat göra en hel del gitarrer som fungerar alldeles utmärkt som nybörjare- till fortsättaregitarrer. Och så är de billiga 😕

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...