Jump to content
Annons

Justera halsen på en Gibson SG


rockdemon

Recommended Posts

Jag har försökt intonera min SG men det gick inte eftersom tunna E-strängens "stallfäste" inte räckte till utan det måste bli kortare avstånd på strängen. Det måste ju betyda att halsen måste justeras. Vågar jag testa lite smått med denna justering eller är det bäst att lämna in den och få det gjort av någon som kan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
AlienDealer (oregistrerad)

testa att vända stall-klacken. alltså den lilla metallgrejen som strängen vilar på i stallet. Av med strängen, vänd på klacken, testa igen. Kan funka beroende på hur långt ifrån "sanningen" du är när du intonerar innan bytet.

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att vända stall-klacken. alltså den lilla metallgrejen som strängen vilar på i stallet. Av med strängen, vänd på klacken, testa igen. Kan funka beroende på hur långt ifrån "sanningen" du är när du intonerar innan bytet.

Kitte

aah, coolt. det måste jag testa. tack så mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tune-o-matic stalltyper så har jag läst på flera ställen att det går utmärkt att som Kitte skriver, vända på stallklacken.

Om detta problem uppstår på ett stratocasterstall då strängen måste förlängas så blir det svårare. Då kan man prova att ta bort en av fjädrarna bakom stallsadeln så att den kan skruvas bakåt ytterligare. Har faktiskt varit med om det på låga e strängen på en gitarr, men då räckte det inte med att ta bort fjädern tyvärr.

Hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...