Jump to content
Annons

måste man ha ett nytt ljudkort, eller funkar det medföljande?


KIMBLE

Recommended Posts

Hej!

Jag har en dator, en del 5150 dimension.

Jag använder mig av ljudkortet som följde med men; Jag har inte märkt av någon så kallad latency när jag spelar in, sjunger mm, och kvalitéen på det inspelade är att det låter likadant som där det kommer från....

Hur kommer detta sig?

Alla säger åt mig att man ska köpa ett nytt ljudkort och alt, men jag har inte märkt något fel med mitt.

Och jag har även hört folk som sagt att de köpt nya ljudkort och inte märkt någon skillnad i ljudet förutom att det finns fler ingångar...

Är det någon som har nån åsikt?

Alltså min dator är rätt ny och så, men ändå..

Finns denna tråd nån annanstans så kan ni junämna den.

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Är du nöjd med ditt ljud och latencyn finns ingen anledning att köpa nytt ljudkort.

För demoinspelningar i hemmet så funkar det med de inbyggda korten.

Men när man börjar bli lite varm i kläderna så ökar kraven.

Hård belastning av CPU samtidigt man vill spela in mjukvarusyntar och kanske virtuella gitarrförstärkare brukar oftast sluta med att man börjar se sig om efter ett ljudkort med bra Asiodrivrutiner.

För min egen del var det ett lyft med ett billigt ljudkort avsett för musikinspelning.

Att spela in gitarr med en virtuell gitarrförstärkare var omöjligt med det inbyggda ljudkortet.

Och ingen fördröning när jag lirade in mjukvarusyntar.

Men är du nöjd finns ingen anledning till att köpa ett ljudkort. Lägg pengar på annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

perfekt svar!

Vet ni nåt om; jag har mitt original ljudkort, men jag vill spela in lite fler instrument, men folk klagar på behringers mixrar, är de något att typ 802an?

För jag tänkte inte mixa med den, bara använda preampen och få in alla instrumneten - keyboard, gitarr, bas, och så en stormembran kondensatormick.

Försämrar mixrarna judet eller ljudkvalitéen eller nåt, eller länkar de bara samman instrumenten oberört in i ljudkortet?

Kimba

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en Behringer mixer, funkar helt ok.

Men bas och gitarr behöver en DI-Box eller en instrument ingång (som inte finns på Berhinger mixern) för att låta bra.

Jag kan lugnt säga att ditt ljudkort kommer att bli den svagaste länken.

Skall du vara så pass seriös att du skall ha en stormembransmick då tycker jag att du skall ha ett bra ljudkort. Det kommer inte dröja länge innan du inser ditt ljudkorts begränsningar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Att köpa ett bra ljudkort med bra pre-amps och instrumentingång låter mycket vettigare än en halvbra mixer och halvbra ljudkort. 😉

Håller med.

Det blir samma pengar fast bättre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, vilket ljudkort tycker ni att jag ska köpa, extern brukar ju ha lägre latency, och funkar alla ljukort till allt, spel, dvd o sv på datorn, det är ju en vanlig dator ju.

Jag behöver ju då en preamp och en instrument ingång, helst inte bli för dyrt heller, lite tight ekonomi.

Jag vill helst köpa det hos börsen ochså ifall det skulle krångla.

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

perfekt svar!

Vet ni nåt om; jag har mitt original ljudkort, men jag vill spela in lite fler instrument, men folk klagar på behringers mixrar, är de något att typ 802an?

För jag tänkte inte mixa med den, bara använda preampen och få in alla instrumneten - keyboard, gitarr, bas, och så en stormembran kondensatormick.

Försämrar mixrarna judet eller ljudkvalitéen eller nåt, eller länkar de bara samman instrumenten oberört in i ljudkortet?

Kimba

behringers mixrar är inget att satsa på om man ska ha det till inspelning, iaf inte de mindre mixarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire får man vara försiktig med i vilken ordning man stänger av och på och sånt, om man inte vill förstöra något. Läs instruktionen noga. Annars är det inga problem.

Men billiga standardljudkort funkar oftast bra. Ska man inte spela in mer än 1 (ett) instrument åt gången så finns det ingen anledning att byta. Satt så sent som igår och hjälpte en kompis att komma igång med musikskapande på hans gamla Compaq (gissningsvis 4 år gammal ungefär) som hade ett standard Soundblaster-ljudkort. Efter att ha laddat ner Asio4all-drivrutinerna (www.asio4all.com) och ställt in nivåer och sånt ordentligt kunde vi spela in gitarrer direkt med VST-pluggar (GuitarSuite eller Juicy77) utan märkbar fördröjning. Inte ett knyst brus i pauserna dessutom. Och då använde vi ändå ingen extra preamp eller något liknande, kopplade gitarren rätt in i ljudkortets mickingång, med den interna mickförstärkaren avstängd.

Ska även tillägga att några polare spelade in delar av sin första skiva hemma via ett likadant kort (gitarr, bas och sång). Detta för en stor och välkänd studio i Malmö. Dom fick dessutom noga instruktioner om att dom var tvungna att spela in 24 bit / 44.1 Khz, annars skulle det inte gå att använda. Men deras ljudkort var låst på 16 bitars upplösning. Detta löste dom genom att exportera filerna som 24 bitars 😕 Och inhöstade mycket beröm från studion för den fina inspelningskvaliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Firewire får man vara försiktig med i vilken ordning man stänger av och på och sånt, om man inte vill förstöra något. Läs instruktionen noga. Annars är det inga problem.

Men billiga standardljudkort funkar oftast bra. Ska man inte spela in mer än 1 (ett) instrument åt gången så finns det ingen anledning att byta. Satt så sent som igår och hjälpte en kompis att komma igång med musikskapande på hans gamla Compaq (gissningsvis 4 år gammal ungefär) som hade ett standard Soundblaster-ljudkort. Efter att ha laddat ner Asio4all-drivrutinerna (www.asio4all.com) och ställt in nivåer och sånt ordentligt kunde vi spela in gitarrer direkt med VST-pluggar (GuitarSuite eller Juicy77) utan märkbar fördröjning. Inte ett knyst brus i pauserna dessutom. Och då använde vi ändå ingen extra preamp eller något liknande, kopplade gitarren rätt in i ljudkortets mickingång, med den interna mickförstärkaren avstängd.

Ska även tillägga att några polare spelade in delar av sin första skiva hemma via ett likadant kort (gitarr, bas och sång). Detta för en stor och välkänd studio i Malmö. Dom fick dessutom noga instruktioner om att dom var tvungna att spela in 24 bit / 44.1 Khz, annars skulle det inte gå att använda. Men deras ljudkort var låst på 16 bitars upplösning. Detta löste dom genom att exportera filerna som 24 bitars 🙂 Och inhöstade mycket beröm från studion för den fina inspelningskvaliteten.

Det är klart att det kan funka. Men lägger man ned pengar på annan dyrbar utrustning känns det ju inte bra att strunta i att fixa ett hyggligt ljudkort. Nu kanske det var ett bättre soundblaster och det är ju ett helt ok ljudkort än de som sitter på moderkorten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte ha någon mickförstärkning på det inbyggda ljudkortet. Stäng av detta.

hur gör jag det då?

Kopplar in till line-in och inte mic-in.

ja men det har jag .. mixern är inne i "line in" ..

nått annat som kan va orsaken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag kopplar in alla instrumenten i mick ingången i datorn, det är ett original ljudkort på moderkortet, funkar utmärkt, har testat line ingången, men får ingen signal alls. Men jag vet inte hur jag ska få in mikrofonen. När jag kopplar in den i mick ingången så blir det för lågt ljud, och om jag drar på mickförstärkaren på ljudkortet så blir det brusigt och distat, det är mest det som är problemet.

Ska nog köpa ett nytt ljudkort ändå, vill ha nåt internt med en ingång för instrumenten och en för micken, och en studio projects b1 med.

Men ni, vad är det för skillnad mellan en vanlig line ingång och en instrument ingång, det brukar ju finnas båda ibland?

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om detta?

Gitarr - förstärkare - lineout - mickingång på ljudkort

Bas - förstärkare - lineout - mickingång på ljudkort

Keyboard - lineout - mickingång på ljudkort

Med mickingång menar jag inte en xlr ingång, utan en vanlig ingång med en mikrofonsymbol på.

Om det inte är bra, vad ska jag göra, och vad är skillnaden mellan en instrumentingång, lineingång, och en xlr ingång?

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vad tycker ni om detta?

Gitarr - förstärkare - lineout - mickingång på ljudkort

Bas - förstärkare - lineout - mickingång på ljudkort

Keyboard - lineout - mickingång på ljudkort

Med mickingång menar jag inte en xlr ingång, utan en vanlig ingång med en mikrofonsymbol på.

Om det inte är bra, vad ska jag göra, och vad är skillnaden mellan en instrumentingång, lineingång, och en xlr ingång?

Kim

Förstärkare så menar du mixer eller?

Mickingången är ingen höjdare, använd line in på ljudkortet. Men det har sagts tidigare i tråden...

XLR ingång har du inte på ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Passa dig så att det inte är högtalarutgången du kopplar in från förstärkaren. Då ryker ljudkortsingången all världensväg! Och kanske annat också.

Bättre att micka stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alltså så här kopplar jag:

Gitarren till gitarrförstärkaren och den genom lineout in i rearmic på mitt ljudkort.

Samma sak med basen.

Keyboarden direkt till rearmic.

Men om jag skulle köpa ett nytt ljudkort,m vart ska jag då koppla in allt?

I line in eller instrumentingången? vad är det för skillnad på dem?

Ljudkortet som jag använder heter SigmaTel Audio och följde med min dell stationära dator.

Kim

Redigerat av KIMBLE
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså så här kopplar jag:

1. Gitarren till gitarrförstärkaren och den genom lineout in i rearmic på mitt ljudkort.

Samma sak med basen.

Keyboarden direkt till rearmic.

2. Men om jag skulle köpa ett nytt ljudkort,m vart ska jag då koppla in allt?

I line in eller instrumentingången? 3. Vad är det för skillnad på dem?

Ljudkortet som jag använder heter SigmaTel Audio och följde med min dell stationära dator.

Kim

1. Du bör tänka till innan du linar, har du provat det förut och hört ljudet på dina förstärkare? Vissa förstärkare låter nämligen bättre på långt avstånd (och detta är inte bara pga rumseko och dylikt). Dessutom färgar ju högtalaren ljudet, positivt eller negativt, och vill du bevara detta bär du nog micka.

2. Helst av allt line in eftersom den är ämnad för detta. Men jag rekommenderar annars instrument ingången och dra in instrumenten direkt där, det gör jag själv hemma, det finns trots allt många fina virtuella gitarr förstärkare på marknaden. Rekommenderar Guitar Rig eller Amplitube som både är väldigt bra ljudmässigt, har icke provat några andra.

3. Kan inte svara på detta, men prova gärna att googla efter det. Om jag skulle gissa skulle jag nog gissa på att instrumentingången innehåller en DI box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag kopplar in alla instrumenten i mick ingången i datorn, det är ett original ljudkort på moderkortet, funkar utmärkt, har testat line ingången, men får ingen signal alls. Men jag vet inte hur jag ska få in mikrofonen. När jag kopplar in den i mick ingången så blir det för lågt ljud, och om jag drar på mickförstärkaren på ljudkortet så blir det brusigt och distat, det är mest det som är problemet.

Ska nog köpa ett nytt ljudkort ändå, vill ha nåt internt med en ingång för instrumenten och en för micken, och en studio projects b1 med.

Men ni, vad är det för skillnad mellan en vanlig line ingång och en instrument ingång, det brukar ju finnas båda ibland?

Kim

Ta det lite lugnt nu 🙂 Det finns ju en volym-kontroll för alla ingångarna också, men den är lite lurig att hitta. Öppna mixern (klicka på den lilla högtalaren ner till höger på skärmen). Gå in på menyn alternativ->egenskaper. Sen klickar du i "inspelning" (förmodligen är "uppspelning" ikryssad innan?). Kolla i rutan under så att både "Mikrofon" och "line in" (vad det nu heter på svenska, har ingen sådan på min laptop som jag sitter vid nu!) är ikryssade. När du sen klickar på "ok" så kommer mixern upp igen, men nu med ingångskanalerna. Välj vilken du vill använda för att spela in på genom att kryssa i rutan "Välj" på den kanal du vill använda. Och ställa sen in volymen genom att dra i regeln.

Jag har nog aldrig behövt ha mickförstärkaren igång ens om jag spelat in gitarrer rätt in i ljudkortet (i a f inte på sådana här Soundblaster-liknande kort).

Lite andra saker att tänka på:

När du har klickat bort mixern in inspelningskanalerna och sen klickar upp den igen, så har den förmodligen automatiskt slagit om till att visa uppspelningskanalerna. Alltså får du göra om hela proceduren ovan om du vill finjustera volymen 😱

Ska man spela in gitarr via någon mjukvarusförstärkare och inte vill höra direktljuden från gitarren, så klickar man bara i "ljud av" på den kanal man använder på uppspelningsmixern.

Sist men inte minst; Om du inte redan gjort det, ladda hem asio4all-drivrutinerna från www.asio4all.com och ändra i ditt inspelningsprogram så att du använder dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar!

Men jag kan bara ha antingen rear MIC, microphone eller line in ikryssad, rear mic och microphone är samma fast på fram och baksidan av datorn, men line in, vad är det? Är det bara att ljudet tas in där, fast det förstärks inte eller? Jag brukar ta genom microphone och då blir det ju bra, och om man har keyboard, kan man ta den genom line in alltså?

Nu börjar jag att fatta.

Man kopplar bas och gitarr genom instrument ingång och har mjukvaru förstärkare.

Keyboard kopplas antingen genom midi till vst pluggar eller genom line ingången eftersom den "förstärker sig själv ju".

Mikrofonen kopplas genom en xlr ingång med 48v fantommatning.

Vad bra, vet ni något ljudkort som har 1 xlr fantommatad ingång, en midiingång, två instrumentingångar och en vanlig line in?

Sedan så undrar jag, kan man lägga in förstärkar pluggar på alla studioprogram, även magix music maker?

Men alltså OM man lajnar en gitarr genom förstärkaren och har ett riktigt ljudkort, kan man då koppla den genom en line ingång, i fall att jag skulle vilja koppla genom förstärkaren för ljudets skull?

Många frågor men försök att svara på så många som möjligt..

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet förstärks ju på något sätt även om du inte har någon direkt mikrofon-förstärkare. Men någon slags förstärkare måste det ju finns, eftersom det finns en volymkontroll på kanalen, och den sin tur faktiskt kan ändra ingångsvolymen!??! Har inte så jättebra koll på det teoretiska där. Säkert någon annan här som kort och enkelt kan ge en kort och bra beskrivning på det!

Alla mikrofoner behöver ju inte fantom-matning. Köper du en vanlig Shure SM57 t ex (en oerhört mångsidig mick som kan användas till i princip allt, med gott resultat dessutom) så behöver du ingen fantommatning.

Keyboard kan du spela in via line-in om den har egna ljud. Många "keyboards" (som man lite slarvigt kallar dem) är ju bara rena klaviaturer som skickar midi-data (för att sin tur styra en mjukvaru-synt). Dom ska alltså kopplas till midi/game-porten, om man har någon sådan. Dock, de flesta moderna midi-klaviaturer kopplar man via en USB-port. Om man har en gammal midi-klaviatur (som jag) kan finns det midi->USB-adaptrar (min kostade 400).

Har Magix stöd för någon plugg-format som t ex VST så borde du kunna köra mjukvaru-förstärkare där.

Om du tar signalen från "Line out" på en förstärkare så blir det nog bäst om du kopplar den till "line in" på ditt ljudkort, ja. Mick-ingången är ju till för mikrofoner av alla dess slag.

Egentligen behöver du ju inte någon nytt ljudkort? Förmodligen skulle du få roligare inspelningar bara genom att köpa t ex lös preamp (som t ex Art Tube MP, Behringer MIC100/200, Studio Projects VTB-1 eller något liknande).

Vet inte vad du ska ha midi-ingång till? Antingen har du en keyboard (...) som går att koppla direkt till USB-porten, eller så skaffar du bara en midi-adapter.

Billiga ljudkort med de specar du söker skulle annars kunna vara EMU 0202/0404 USB och M-audio Fast track (PRO).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...