Jump to content
Annons

Tråkigt ljud i micken.


Durin (oregistrerad)

Recommended Posts

Durin (oregistrerad)

Sitter på en EV N/D167-mic. Alltså en vanlig vokalmic. Får så grymt distat och icke-basigt ljud i den och undrar lite hur man ska mixa detta. Finns det speciella effekter för sånna som mig? Typ alltså mikrofon-simulatorer eller något.

Och inga svar om att byta mic till något bättre för det hade jag ändå tänkt att göra. 😄 Men tills den dagen vill jag ha relativt bra ljud i micen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Sitter på en EV N/D167-mic. Alltså en vanlig vokalmic. Får så grymt distat och icke-basigt ljud i den och undrar lite hur man ska mixa detta. Finns det speciella effekter för sånna som mig? Typ alltså mikrofon-simulatorer eller något.

Och inga svar om att byta mic till något bättre för det hade jag ändå tänkt att göra. 😄 Men tills den dagen vill jag ha relativt bra ljud i micen.

Köp en bra mic & lär dig tekniken bara så ordnar det sig nog

Link to comment
Dela på andra sajter

En extern kompressor/limiter och EQ är faktiskt ett måste, tillsammans med en sjysst mikrofon. Det är mycket trevligare och enklare att jobba med en signal som låter bra från början. Att försöka "rädda det" i efterhand är tröstlöst, för att inte nämna tidsödande. Behringer har en del prisvärda prylar (comp/lim/mix&EQ) som verkligen kan lyfta "hemmaproduktionen". Ett tips är att även spela in i relativt hög kvalitet (96kHz/36 float) för då är möjligheterna större att kunna "finjustera" till det riktigt bra i slutändan med comp/lim och EQ i mjukvaruform. 😕

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Billigt=skit

dyrt=bättre

men om det är skit bakom spakarna spelar inget av de ovannämnda nån roll!

Hmpf!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigt=skit

dyrt=bättre

Inte helt sant.

Det finns numera många billiga micar som kan ge betydligt dyrare modeller en tuff match. En av de som har imponerat mycket på mig är Studio Projects B1, som bara ligger på en tusenlapp.

Jämför gärna inspelningarna på min testsite...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Sitter på en EV N/D167-mic. Alltså en vanlig vokalmic. Får så grymt distat och icke-basigt ljud i den och undrar lite hur man ska mixa detta. Finns det speciella effekter för sånna som mig? Typ alltså mikrofon-simulatorer eller något.

Och inga svar om att byta mic till något bättre för det hade jag ändå tänkt att göra.  😆 Men tills den dagen vill jag ha relativt bra ljud i micen.

Ja, om du sitter på micken förstår jag om det låter illa. Då hjälper det nog inte vilken mick du än har...

(Sorry - var bara tvungen...)

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigt=skit

dyrt=bättre

Inte helt sant.

Det finns numera många billiga micar som kan ge betydligt dyrare modeller en tuff match.

Kommer ihåg följande ifrån grundkursen iföretagsekonomi...

Priset på en vara är en kompromiss av hur mycket folk är villiga att betala för en varuenhet och hur många varuenheter man kan tillverka.

Reklam och varumärke är en mycket större prisfaktor än kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...