Jump to content
Annons

4X12 i lägenhet?


Jagärsnabb

Recommended Posts

Hello alles

Jag sitter å funderar på hur det skulle funka att ha en topp å 4X12-låda i lägenheten.. självklart inte köra på högsta volym och så, utan kanske med en THD Hotplate eller vad den heter..

Det låter så mycket roligare med en riktig 4X12a än en 1X12-combo och funkar bättre när man ska ha med till replokal och så med. De blir roligare där med såklart då..

nån som kör 4X12a å topp i lägenhet?

Man kan ju såklart köra med nån form av dämpfötter under så att inte basen fortplantar sig lika mycket med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klart att du ska ha rejäla doningar i lägenheten! 🙂

Men... Ha någonting under lådan (som du skrev). Det är mycket riktigt basfrekvenserna som förflyttar sig i betongen, så en tjock gummimatta, frigolit eller dylikt är ett måste. Är man rädd för att bli vräkt tror jag inte det betyder så mycket vilken storlek på högtalaren man har.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit (cellplast) är nog ingen bra idé eftersom det är ett relativt styvt material som kommer att vidarebefordra resonanserna till golvet. Bättre att bygga en "sandwich" av två skivor och fylla med gullfiber (skivorna får naturligtvis inte ha kontakt med varandra via något styvt material...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit (cellplast) är nog ingen bra idé eftersom det är ett relativt styvt material som kommer att vidarebefordra resonanserna till golvet. Bättre att bygga en "sandwich" av två skivor och fylla med gullfiber (skivorna får naturligtvis inte ha kontakt med varandra via något styvt material...).

Precis, det bör ju hjälpa väldigt mycket.

Jag tänker ju inte spela högt och det är ju bara de låga frekvenserna som går genom relativt lätt.

Jag tänker inte spela högre än jag gör nu. Men jag vill ha lite mer 3 dimensionelt ljud som man inte får med bara en 12a och bättre rigg för riktiga rep och så som ändå funkar hemma..

Så ni tror alltså det inte är några större problem egentligen? Bara man använder huvudet lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplituden på ljudet dina väggar kommer att ge p g a strukturburna vibrationer är försumbar i relation till stående vågor och reverbtiden de innebär. Akustiken behöver absolut inte bli "död" om man gör på rätt sätt. d v s absorberar de problematiske basfrekvenserna och diffuserar det övre registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har upplevt av att t.ex ställa upp högtalare på något så simpelt som böcker är att man får ett fastare ljud då vibrationerna inte förstärks osv i t.ex bordet eller vad de nu står på.

Så jag skulle nog vilja påstå att det blir fastare av en sådan åtgärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...